Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1656 ggr
Strumpan
0

Woops det pratas om oss

Var precis ute med Cato och Kentucky. När vi gick i parken i närheten kom en liten Jack russel rusandes i full karriär med kopplet flygandes efter sig, efter en kanin (det finns massvis förvildade kaniner här). Snabbt plockar jag upp dem och väntar på att han ska få fast den innan vi kan springa vidare. Men då hör jag på håll "är det du som har illrarna?" ja ropar jag tillbaka och han kommer emot oss (med hunden i famnan)och vi pratar en stund. Jag frågade honom om han har sett oss förut, för jag kan inte komma ihåg att jag har träffat honom. Men då berättar han att det pratas om oss i hundrastgården som finns där och han då undrade om det var vi. Samtalet hann avslutas innan jag fick chansen att fråga vad som säjs, men nu är jag så nyfiken på hur pratet går. Grejen är den att jag har haft några diskussioner med en äldre kvinna om att hon har sin hund lös och den kommer ofta springandes till illrarna det gör att jag inte kan slappna av därför att jag är rädd för att det ska hända någon olycka om jag inte hinner reagera. Men hon vill inte att hennes hund ska vara olycklig och det är den om den får gå i koppel och hundrastgården är så tråkig så där vill hon inte vara. Jag har en känsla av att hon nu pratar om oss och jag har väl blivit Kungsholmens häxa med iller….

Mvh Jenny

strawberry09
0

Det är så det händer olyckor när ägare inte orkar ha sina hundar i koppel.

Sara
0

# 1 Men även om hon säger det så vet normala människor att man måste ha sin hund i koppel. Så även om hon snackar skit så tror jag de flesta inser att hon har fel.

Sara

Strumpan
0

#1 Det är inte så att hon inte orkar. Hon säger att hennes hund blir olycklig av att gå i koppel.

Är det för mycket begärt att be folk ha sina hundar i koppel? Det är så lätt att något händer och om det nu skulle hända något är det mina djur som troligtvis får ta den värsta smällen

Mvh Jenny

Strumpan
0

Är det inte koppeltvång på hundar i stan?

Mvh Jenny

[Sephrenia]
0

Det är koppeltvång på alla hundar som ej går att hantera som om de var i koppel, dvs att om de springer iväg och lämnar sin mästare utanför koppel längd och ej lyssnar på kommando så är h*n tvungen att ha sin hund kopplad vare sig det är i stan eller på landet (gäller dock ej vid jakt eller in hängnat område)

Det här samtals ämnet är min sambo expert på så jag har snappat upp en del ^^

Loveferrets
0

Vet inte om det är koppeltvång men oavsett så tycker jag ändå hon ska ha sin hund i koppel när dom är ute. Man ska inte behöva vara orolig bara för att dom inte har vett att ha sina hundar kopplade. Ska nått behöva hända för att hon ska fatta.

Loveferrets
0

Vet inte om det är koppeltvång men oavsett så tycker jag ändå hon ska ha sin hund i koppel när dom är ute. Man ska inte behöva vara orolig bara för att dom inte har vett att ha sina hundar kopplade. Ska nått behöva hända för att hon ska fatta det. Är det inte ägaren till hunden som får ta smällen om nått händer och den inte är kopplad ?

Strumpan
0

#6 Det är inte bara hon som har sin lös, det är väldigt många faktiskt men är sällan det blir några problem, då de flesta kopplar sina hundar när man ber snällt. Jag är bara nyfiken på vad som säjs

Mvh Jenny

Strumpan
0

#7 Jag har tagit upp risken för olyckor med henne, men hon anser att man måste kunna leva livet lite oxå Obestämd

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#8, Okej, konstigt att dom har dom lösa så där, Skönt det sällan är problem, hoppas det förblir så. Om du är nyfiken på vad som sägs kanske du skulle fråga dom en dag Skrattande

Strumpan
0

#10 Det lär nog komma fram förr eller senare Flört

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#9 ,måste leva livet lite" Förvånad, säger hon detsamma om nått skulle hända tro ? Hon verkar ju helt korkad.

Strumpan
0

#12 tjaa, vad kan man säga….

Mvh Jenny

Loveferrets
0

Förresten, vem är det som har hand om det här att hundar går lösa ? Tycker inte du ska gå och vara orolig för det ska inte vara så. Jag hade tyckt det var väldigt obehagligt så jag hade nog tagit reda på det.

Loveferrets
0

Förresten, vem är det som har hand om det här att hundar går lösa ? Tycker inte du ska gå och vara orolig för det ska inte vara så. Jag hade tyckt det var väldigt obehagligt så jag hade nog tagit reda på det.

Loveferrets
0

Jävla iFokus, sorry för alla dubbelinlägg ..

HannaM
0

Har man en hund som blir olycklig av att vara i koppel bor man på fel ställe om man bor på kungsholmen. Min åsikt är att om hon måste släppa lös hunden får hon väl ta pendeln ut i busken någonstans och där släppa lös hunden. Andras djur eller hundrädda människor ska inte behöva lida på grund av att hon har sin hund lös utan 100% kontroll.

MiniSku-
0

Vi blev också pratade om förut! Jag har en kompis som jobbar på coop forum i uppsala. När vi också bodde där så hade vi ofta Maya lös ute, det ar inga problem, hon kom när vi pep med en pipleksak (nu är hon dock aldrig lös längre så nu skulle jag aldrig våga det), men så var det någon som bodde i området som jobbade med min kompis på coop, så hade kvinnan sagt till honom "jag tycker det är så intressant, det bor ett par med en iller i närheten av mig, den kan gå lös, dm behöver bara pipa med en grej så kommer den på en gång". Min kompis som älskar illrar och själv har haft en en gång i tiden flinade bara och jobbade vidare.

Han känner ju Maya väl också, så han fattade på en gång. Men sen Rufus kom som inte kommer när man piper så blev det orättvist att ena skulle få gå lös men inte andra, så nu har hon inte varit lös på jääätte länge så jag skulle som sagt aldrig våga släppa henne lös idag, dessutom bor vi i stockholm nu där det är lite mer rörelser runt omkring oss.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Strumpan
0

#17 Exakt mina tankar oxå. Det var när jag tog upp onödiga risker med hundslagsmål som med kamphundar (hatar det uttrycket) som hon sa att man måste kunna leva livet lite oxå, man kan ju inte springa runt och vara rädd för allt. Det är ju inte direkt hennes bjäffhund som åker dit…

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#19, Men blir det inte ägaren till hunden som "åker dit" Jenny om hennes hund hoppar på illrarna ?

Loveferrets
0

#19, Men blir det inte ägaren till hunden som "åker dit" Jenny om hennes hund hoppar på illrarna ?

HannaM
0

#19 Hon ser ju bara sitt och hundens "leva livet". Tänk om det bor en person i området som är livrädd för hundar som inte vågar gå där hon eller han vet att hunden brukar gå. Eller du med dina illrar. Det blir bara så fel. Att hon tycker att det är ok med lite risker betyder ju inte att alla runt omkring henne gör det.

Strumpan
0

#20 Jag tänkte mer på ett bråk mellan hennes bjäff och en kamphund.

Mvh Jenny

Strumpan
0

#22 Men hennes hund är ju sååå snäll - skulle inte göra en fluga förnär Skrikandes

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#23, men jag tänkte om den hade gått på dina illrar, de var därav jag undrade om inte ägaren själv åkte dit då,

hoppas det inte sker några olyckor i alla fall och att dom kan hålla sina hundar kopplade i fortsättningen för allas bästa.

Loveferrets
0

#23, men jag tänkte om den hade gått på dina illrar, de var därav jag undrade om inte ägaren själv åkte dit då,

hoppas det inte sker några olyckor i alla fall och att dom kan hålla sina hundar kopplade i fortsättningen för allas bästa.

HannaM
0

#24 Mmm och med en fobi eller sxtrem rädsla för hundar spelar det ingen roll.. Dessutom har jag träffat många hundar som reagerar på iller som enligt ägaren aldrig reagerat på andra djur.

Strumpan
0

#25 Jag tror nog att det är jag som åker dit då, för jag skulle nog slå ihjäl den då…. Den som skadar mina barn åker på mammas vrede

Mvh Jenny

Strumpan
0

#27 hundarna här känner illerdoften på lång väg

Mvh Jenny

JossanH
0

Det sorgliga är ju det att även om hennes lilla hund springer okopplad och går fram till en kopplad hundaggresiv hund som piskar skiten ur den så är det den med den "aggressiva" hunden som får ta smällen. Så för att hon tycker att hennes hund ska "få leva" så måste andra tom sätta munkorg på sina hundar för att det kan bli problem om en lös hund kommer fram till dom…

Men gör hennes hund något mot någon annan skulle jag tro att det är hon som åker dit för det.

Jag är omåttligt trött på lösgående undar ska jag säga. Jag bodde helt perfekt en tid där det var jättenära till skogen och en massa roliga små skogstigar. Tyvärr kunde jag aldrig låta illrarna njuta fullt ut då jag inte kunde ha längre koppel på dom än att jag skulle hinna fiska upp alla i kopplet om en hund skulle komma springandes för det gjorde det… ofta. Folk hade noll koll på sina hundar och då detta skogsparti även var en genväg mellan 2 stadsdelar så antar jag att hundrädda människor inte ens hade den vägen som alternativ pga alla lösa hundar…
Droppen var ändå när jag tog upp illrarna då jag hlrde att någon kom och det springer fram en lös terrier till mig. Det enda ägaren säger är- "det är bra att du håller i dom där, för den här hunden är ju avlad för att jaga såna." Hon kopplade inte ens hunden!!

Folk alltså…..

Hoppas snacket som går om dig bara är vänliga ord :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#28, Det kan jag förstå, hade jag oxå gjort.

Strumpan
0

#30 Det är något seriöst fel i huvudet på vissa människor alltså - det du skrev om droppen

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#30, Nä men herregud,Förvånad

HannaM
0

Jag har blivit utskälld av en gubbe med lös hund som lovade att han hade koll på sin hund. Dom passerade mig som hade elliott i famnen, så fort jag satte ner elliott vände sig hunden om och rusade mot honom. Gubben var rosenrasande på mig för att jag ens hade med mig en "såndär" ut. Det borde man inte få och jag vara bara en idiot som itne var torr bakom öronen. Oförskämd det var vad jag var. Tilläggas kan att det hände under perioden när det är totalt koppeltvång på grund av djurungar.

JossanH
0

#34 Vissa har ingen moral och kan inte känna empati för andra människors och djurs välbefinnande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#34, Det kom ju från rätt r*v, gubbjävel, ursäkta men jag kunde inte låta bli. Var det en ung hund han hade och det var lag på koppel hade jag anmält att han hade den lös !

Strumpan
0

#34 Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga…. Varför var du så oförskämd då?

Mvh Jenny

HannaM
0

#37 Förmodligen för att jag hade rätt. Jag frågade honom nämligen när hunden struttade förbi lös om han hade koll eftersom jag hade med mig min iller. Han sa att han hade full koll och när han inte hade det så blev väl livet jobbigt eftersom jag dessutom påpekade det och bad honom koppla hunden.

#35 Yes så är det. En del är bara… folk.

#36 Inte för att jag förstår hur åldern på hunden spelar roll men ja, kopplad skulle den varit. Dock var jag alldeles för upprörd för att anmäla. Han stod alldeles för nära mig och hade laddat knytnäven.

Strumpan
0

#38 Usch vad du är oförskämd Hanna Flört

För typ ett år se när vi var ute kom plötsligt en liten vit chiuaua upp bakifrån mig, den var alldeles exalterad och höll på skälla åt illrarna och sprang runt och lindade in mina ben med sitt koppel. Jag fick panik eftersom jag inte beredd och allt gick så fort, så när killen som hade den fick tag på den (lindade upp den från mina ben), så vände jag mig om och vrålade åt honom om hur i helv*te han tänkte när han gjorde så. Det jag fick till svar var att han trodde att jag hade två chiuauaor oxå och hans hund ville hälsa. Jag tror att jag aldrig har skällt ut någon så hårt som då. Han går inte i närheten av mig längre

Mvh Jenny

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste säga när jag läser era historier att jag är så tacksam för Azze här på gården. Han måste vara världens snällaste hund tror jag.

UlrikaD
0

Blev dubbelt.

Loveferrets
0

Fy vilka historier, tänk om dom bara hade haft alla hundar kopplade så hade inget av de här hänt.

Jag blev själv skrämd av en lös hund när jag var liten och än idag har jag fortfarande respekt, dock blir det ännu värre om jag ser en lös hund, då flyr jag fältet med eller utan iller.

[Sephrenia]
0

Men va fan bara för att hans hund vill hälsa betyder det inte att dina vill det (trots att det nu var illrar)..

Hade någon gjort så med tex hunden här hemma så hade han huggit så fort den andra hunden kommit i närheten av mig för att skydda mig eftersom jag ej avgjort inviten.

Har tur som var aldrig vart med om iller och lös hund problemet mer än en gång och då insåg väll killen sitt fel för han kasta sig över sin schäfer så hunden höll på att få hjärtsnurp.

Sen de där med koppel tvång så tror jag det är så att om du ej kan hantera den så ska den vara kopplad.

Sen tänkte jag på hund rädda människor, om nu tex jag hade vart extremt hund rädd så hade min första instinkt vara att springa alternativt dra mig undan.. hur många hundar triggas inte av detta beteende och tar i lite mer?

Om nu hennes hund ska få leva livet så borde andra djur också få det (mer räknat människor), då kan ju inte hennes hund och hon äga hela parken.. gamla hund rädda Agda kanske bara kan ta sig just till den parken för att gå med rullatorn, illern Kurt med husse kanske bara har den parken som enda grönområde och Bengal katten Emelie kanske bara får gå ut en gång i månaden i koppel i närmsta park.. ska då alla dessa anpassa sig till ett fåtal hund ägare bara för att de "kanske" lyder på inkallning?

Sara
0

Det finns alltid människor som bara ser till sitt eget och och att just de ska ha det som det passar dem. De ser inte andras behov och säkerhet som deras bekymmer.

Dessutom har de en övertro på att de har stenkoll på sin hund men, vilket vi med illrar vet, så kan hunden reagera annorlunda när den får nys på nått nytt.

Dessutom är inte alla hundar så väldresserade som deras ägare tror (vill) de är.

Sara

Strumpan
0

#40 Vi har en hundkomis här hemma, en golden, lilla Allis. Hon är världen snällaste och sötaste mot illrarna. De kan göra vad de vill med henne och hon gör inget tillbaks.

#42 Jag är en sån person som alltid måste få en smäll för att inse att vissa saker bör undvikas (inte en positiv egenskap direkt). Jag har aldrig blivit attackerad på det sättet av en hund, så jag har inte respekten på det sättet….

Mvh Jenny

[Sephrenia]
0

#45 hunden har här har aldrig heller visat tendenser till att skada illrarna, säger bara ifrån när dom är elak mot honom och gömmer sig hos oss. Dock har han vaktat illrarna från andra hundar så jag antar att han ser dom som sin flock och det är helt ok enligt mig.

Men jag skulle aldrig ha honom lös ute i närheten av människor och hundar eller främmande djur som katt, iller u name it..

Kan ha hunden och illrarna i koppel ute tillsammans och han lös och dom är i koppel (de är ju alltid lösa med varandra inne och det funkar klockrent) men det är inte skäl nog för mig att utsätta andra för ovisshet och obehag för jag är ej säker på att de som han gör hemma och med våra illrar inkluderar andras.

Loveferrets
0

#45, Du ska vara glad att du aldrig blivit attackerad för det sitter i, i resten av ens liv, när jag var ute och gick med mina illrar såg jag alltid till att det inte fanns någon hund i närheten. Även de hundar som var kopplade började skälla som galningar när dom såg var jag hade för nånting. Försökte ju hålla lugnet inom mig så inte de mina blev skrämda men vi gick lugnt därifrån då.

Strumpan
0

#47 Jag lär nog få mig en saftig kyss en vacker dag eftersom jag kan störtdyka ner på en hund. Viljan att krama hund blir för stor Skäms

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#48, De får vi verkligen inte hoppas, men älskar man hundar är det ju svårt att ta "avstånd" precis som med våra små fyrbenta, dom kan jag heller inte låta bli att krama he he.

Strumpan
0

#49 Eller hur Skrattande

Mvh Jenny

Sarah
0

Själv har jag blivit avkastad av hästen då vi blev attackerade av en lös hund… måttligt roande. Hundägaren drog snabbt som attan. Iofs i skogen, men mitt i sommaren då de vilda djuren har ungar. Då är det totalförbud att ha lös hund. Alltid hundägarens fel, häst däremot räknas som vilt och det är aldrig ägarens fel;)

Strumpan
0

#51 OJ! Hur gick det med dig?

Mvh Jenny

Jobin
0

Med ett enkelt foto med ex mobilens kamera kanske man sedan kan anmäla dem som går med sin hund lös. Sedan i anmälan beskriva att de inte har den kopplad och inte full kontroll på den. Gör man det några ggr kanske folk i ens områda börjar tycka det är tillräckligt jobbigt iaf så de kopplar hundarna.

ivanhoe81
0

#30 det är inte säkert att du hade åkt dit, det var en hund som attackerade morsans hundar när de var ute och gick, farsan såg det och hade hamaren i näven och bara drämde till den attakerande hunden så den flög iväg, visst den levde ju fortfarande men ändå…

2 gånger flög den på morsans hudar, den ena av dem fick avlivas pga rejäla skador att det inte gick att rädda honom (mest psykiska) men de försökte med 3 operationer och 17 000kr (försäkringen täckte inte)

det var den attackerande hundens ägare som var skyldig så de fick ju tillbaka pengarna men ingenting kunde ju ersätta morsans lilla hund

ägarens komentar han är så snäll, kan inte förstå att han kunde göra något såhär
det var en otränad kamphund rotviller (eller hur det nu stavas)

FunkyShrimp
0

#54 lustigt att säga "det var en otränad kamphund rottweiler"

finns inga hundraser som heter kamphund, det är vad människan gör dom till.
Så det finns inga otränade kamphundar, eftersom de då inte ens är tränade för kamp kan de inte vara kamphundar.

Vilken koll ägaren hade, det är ju nåt man bara ska veta om man är hundägare… suck!

En chihuahua kan vara en kamphund!
Ras har inte med saken att göra, det är ifall hunden tränas till kamp eller inte som det blir en kamphund.

fridaas
0

Här har vi oxå stött på folk med lösa hundar, visst vill du hoppa upp och så, vilket de inte får! Men har för vana att alltid plocka upp Banditen så fort det kommer en hund som jag inte känner.

Min egna hund däremot går med illern dagarna i enda, så henne litar jag på, iofs kanske det beror på att hon är rädd för illern.. och bara springer och gömmer sig när han kommer för nära.

#54 Tråkigt att höra om din mammas hundar. Men bara för att det var en rottwailer är det ingen kamphund!
Är så innerligt trött på att höra kamphund hit och kamphund dit. MEn det hör inte till denna diskutionen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Alex
0

Ni får skriva ut lagen från Jordbruksverkets hemsida och visa upp för folk som beter sig så… Jag har själv vart hundägare och det är tydliga regler för vad som gäller.

"Du har ansvar för vad din hund gör när den är på allmän plats och du måste se till att din hund inte stör eller skrämmer människor eller andra djur." (står längst ner på sidan)

Folk som inte har koll på sina hundar är fruktansvärt irriterande, och värst är nog de som låter sina hundar springa hur som helst för att "de är ju så snälla"…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sarah
0

Det är ju en osäkerhet för hundägaren själv oxå. Om de springer fram till mindre snälla hundar/ ägare.

HannaM
0

#57 Problemet är att dom som är så envisa och egoistiska som dom man nämner här skiter fullständigt i om man har lagen i handen…

Loveferrets
0

Håller med Hanna, även om man har de i näven så struntar dom fullkomligt i det ändå.

ivanhoe81
0

#55 jag vet men det var enklast att förklara det så

hittade artikeln om hunden som värmlandsnytt skrev

Hennes hund dödades av kamphund
http://mobil.svt.se/2.33874/1.769735/hennes_hund_dodades_av_kamphund?page1851492=2

[Sephrenia]
0

Mina svärföräldras Saluki har ett par syskon i sin kull som bor hos en tjej som dagligen tillsammans med grannar blev attackerade av en lösdrivande hund. När ett barn fått ett hugg över midjan, rätt illa var det med, så tröttnade hon på att hålla sig undan och undvika konflikten så nästa gång den lösdrivande hunden gick till attack mot henne så släppte hon sina Salukis som tröttade ut inkräktaren och dödade honom vilket resulterade i polisanmälan från ägarna dock presenter och gåvor från restrerande i byggden..  

Tråkigt att ens sådana scenarion ens ska förekomma.

Alex
0

#59 & #60 Himla trist! Kanske kan vara värt att ta kontakt med den lokala polisen? Det är trots allt olagligt att ha hunden lös om de inte har koll på den.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaIsabell
0

#55 Faktum är att det finns kamphundar. Jag älskar kamphundar. Jag älskar alla hundar ifall de beter sig bra och inte är heltdampiga, men alla hundar har avlats för olika ändamål, och köper du en kamphund och en vallhund och tränar dem exakt likadant så kommer du ändå inte ifrån faktumet att kamphunden kommer rikta in sig på dödandet och själva attacken när det är dags för jakt, medan vallhunden kommer rikta in sig på jagandet.

Det beror så att vi har förtryckt och tagit fram olika delar av jaktbeteendet hos olika hundar under en väldigt lång tid, och det kommer sitta kvar i en väldigt lång tid också.

FunkyShrimp
0

#64 det finns kamphundar ja. men det är ingen ras. som du verkar tro!
kamphundar är tränade av sina ägare för KAMP.

och detta GILLAR du?
det är ju bara helt sinnessjukt att du gillar kamphundar!!!

kamphundar är tränade för kamp, så självklart är dom inriktade på nåt annat, det fattar ju vem som helst. så du menar på fullaste allvar att du gillar kamphundar och vill ha det hemma?

bara så du vet, en vallhund kan också va en kamphund. likaså en chihuahua, pudel, kinesisk nakenhund, jack russel etc etc. ALLA hundar kan bli kamphundar.

Du pratar om dom som om dom vore nån jävla ras.

"Jag älskar alla hundar ifall de beter sig bra och inte är heltdampiga"

Då kanske inte kamphund är nåt man ska satsa på eller hur? eftersom kamphundar, oavsett ras, är tränade för kamp!

blir så sjukt arg på människor som pratar om kamphundar som en jävla ras, för det är det INTE!
Och blir ännu mer förbannad över att du är så totalt omedveten om vad en kamphund är, att du sitter o skriver att du älskar kamphundar. !!!

LinaIsabell
0

#65 Kamphundar alla de hundraser som används till kamp, t.ex. rottis och många fler. Jag har ALDRIG påstått att jag gillar kamphundar som är TRÄNADE till kamp. Det jag sa är att jag gillar alla slags hundar, inklusive rottis och pitbull och alla KAMPHUNDAR som folk OFTAST har dålig uppfattning om, eller som i ditt fall, älskar och behandlar som att deras instinkter är desamma som en vallhunds, jakthunds eller vakthunds, vilket inte är fallet.

Dessutom, att träna hundar för att döda och kampa är olagligt i de flesta länder, men ändå när det händer en olycka där en människa blir skadad av t.ex. en rottis så står det att de blivit skadade av en kamphund. FÖR ATT KAMPHUNDARNAS förfäder användes i kamp, och detta beteende sitter kvar.

Du kan allvarligt inte tro att en KAMPHUND (dvs en hund som inte på någotsätt är tränad till kamp, med som har det i generna) kommer bete sig på samma sätt som en jakthund eller en vallhund i en specifik situation? För det är helkorkat.

Många vallhundar vallar på saker och ting utan att aldrig blivit lärda. Jakthundar som används till småvilt (t.ex. terrier) jagar gärna småvilt utan att blivit tränade till det, och en kamphund som sätts i en situation där den inte har något annat val, attackerar gärna, just för att det sitter i generna som ett resultat av AVEL i TUSENTALS år.

Sluta med dina personangrepp, för även OM det vore så att jag gillade hundar som tränats till kamp (kamphundar, polishundar, whatever) så SKULLE jag ha rätt till MIN åsikt, utan att du kallar mig sinnessjuk och totalt omedveten!

Det finns en viss skillnad på att använda uttrycket "jag gillar kamphundar" i meningen att man gillar raser som varit kamphundar, eller säga "jag gillar vallhundar" i meningen att man gillar raser som varit vallhundar OCH att säga "jag gillar hundar som tränats för att döda". Tänk till lite innan du skriver och tro inte att du kan klanka ner på mina åsikter NÄR DU FÖR H**** INTE ENS VET MINA ÅSIKTER. Tack!