Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2092 ggr
Norrskenets
0

Norrskenets kull 1 vecka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är illervalparna äntligen en vecka. Alla mår bra och snuttar på mamma så fort dom får chansen, dock är det en hona som är mindre än sina syskon. Jag hoppas hon kommer ikapp eller iaf gå stadigt upp i vikt.

Dagens vikter:

Hane 1: 40g (Albino)

Hane 2: 40g

--------------

Hona 1: 35g (Albino)

Hona 2: 35g (Albino)

Hona 3: 36g

Hona 4: 34g

Hona 5: 31g

Hona 6: 38g

Hona 7: 23g (Minstingen)

Jag tror ännu bara på färgerna och väntar spänt på "facit" då jag velar fram och tillbaka. men Honorna 3-7 är jag 99,9% säker att dom är viltfärgade.

Även fotat dem medans vägningen gjordes för en stund sedan.

Hanarna. Hane 1 överst. och Hane 2 underst.

Norrskenets
0

Hela kullen. Nederst i bild syns minsta tösen

Norrskenets
0

Hela kullen

Norrskenets
0

Hela kullen igen

Norrskenets
0

Gos hög med bebisar

Mixxy
0

Åhh så mysiga :)

Loveferrets
0

vill krama

FerretCrow
0

jag tycker iaf att det syns att det är angora i dom då jag tycker dom e mer lurvig en andra 1 veckas valpar jag sett eller har jag fel då?

UlrikaD
0

Fast den minsta är ju inte särskilt liten viktmässigt ändå, så den kommer nog ikapp sig snart.Skrattande

#7 Angora-valpar är ju inte lurvigare än korthårsillrar. De är tvärtom ganska nakna och blanka i pälsen.

Gottfridsson
0

Oh..sicka knubbiga sötnosar! Du märker aldrig om jag reser upp och lånar några *S* Jmf. med syskonen väger Lilltösen visserligen mindre, men vikten är ju iaf okey, hon kommer nog att växa ikapp de andra

#8 Du han före :-)

JossanH
0

#8 Det har du rätt i men om de inte blir angoror utan bara semiangoror så utvecklas dom och ser ut som vanliga illrar fast lite lurvigare eller mer rätt- med längre päls :)

Norrskenets- Så otroligt söta dom blivit! :) Nu börjar man se att det inte är små aliensbarn Saga tryckt ut :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Punkten
0

Så söta! Skulle kunna tänka mig att ha ett gäng själv Flört

Satmaran
0

Vilka knubbsälar :)

Härliga att se! Lilltösen tar sig nog ska du se :) De andra är ju synnerligen välstoppade korvar =))

Norrskenets
0

#5 och 6 Ja dom är helt underbara:)

#7 Tror det inte finns angora, nosarna ser helt normala ut men semi angoror hoppas jag på så man får illrar med lite längre päls:)

#8 Det tror jag också men vill ha extra koll på henne ändå:)

#9 Dom är helt ljuvliga och växer så det knakar. Haha jorå, jag har redan nu larma dem ifall någon skulle försöka sig på att smuggla med sig någonFlört Det tror jag också men vill hålla ett extra öga på henne för säkerhets skull:)

#10 Tack, helt fantastiska små mini illrar och sötare blir dom;) Somnar fortfarande varje gång man tar upp dem i handen, fachineras så över detSkrattande

#11 hehe blir mer jobb med dem när dom passerat 3 veckor;) Just nu sköter Saga allt förutom att jag lånar dem vid fotning och vägning.

#12 Ja ska bli roligt att följa dem nu och se hur dom utvecklas:) Det tror jag också,men håller som sagt extra koll på henne ändå för att känna mig säker att hon inte "går åt fel håll". hehe vilka söta korvar jag måste ha hihi;D

Norrskenets
0

Den här bilden lyckades jag få samma dag fast på kvällen, så fint och man kunde sitta hur länge som helst och bara titta och lyssna på ett gäng belåtna smaskandes och knorrande valpar:)

Loveferrets
0

#14, Naw så ljuvligt att både få se o höra de i verkligheten, kan du inte spela in så vi andra får ett smakprov ? Flört

Gottfridsson
0

#13 ja, jag får väl stanna hemma då, ingen idé att försöka larma av pälsbollarna Flört 

Ljuvlig bild #14, visst är det underbart att höra och se familjen.

JossanH
0

Låter som att valparna redan nu har ett fantastiskt temperament. Hoppas det håller i sig och att dom är gudasnälla när dom växer upp också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hallberg
0

Fruktansvärt gosiga ser dom ut att vara!

Grattis återigen :D

Marreme
0

#14 vilken underbar bild..man blir ju helt tokig..vill ha en litet monster till =)

Norrskenets
0

#15 Ja det är så underbart rogivande. Jag kan försöka om tillfälle ges:)

#16 Haha! Men du kan ju iaf få gosa med hela högen på samma gång om du vill, alltid något lixom;)

#17 Ja jag tror att dom kommer växa upp med ett otroligt stabilt psyke:)

#18 Det är dom också;) Tack tack:)

#19 Ja jag var ju bara tvungen att lägga upp den när jag lyckades tajma så bra:) Du får smöra lite för killen din att Saphira vill ha en tjejkompis så hon har en jämnstor kompis att busa med;)

Norrskenets
0

Måste även berätta!

Sent igår kväll tittade jag till Saga och valparna innan jag skulle lägga mig för natten. Tog upp en albino och en "viltfärgad".

Men den "viltfärgade" såg mer kola färgad ut. En pastell!!FörvånadSkrattande

Tittade snabbt igenom kullen och jag måste ha helt fel på färgteckningarna jag trodde på innan.

Det ser ut som det är 1 albino hane, 2st albino honor och 1 pastell hane och 5st pastell honor!!

Gottfridsson
0

#21 hupps…*s* dom kan överaska en :-)

JossanH
0

#21 hehe, svårt att se skillnad på ögonfärgen på pastell och viltfärgad, då kanske Eskil är pastell under sin vita kostym :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

#22 Jamen så otroligt, var så inställd på att dem var viltfärgade men tji fick jag hehe ;D Ska fota så fort det syns bättre på bild:)

#23 Ja verkligen. Ja det skulle han kunna vara:)

Norrskenets
0

Jag som trodde jag skulle få lite lättare att se skillnad på dem men blir spännande att se hur det kommer gåTungan ute

Gottfridsson
0

Ska bli roligt att få se foton på dom :-)

Norrskenets
0

Kunde inte hålla mig från att fota lite snabbt

Börjar synas på fotona att det är pasteller och rosa"albinos".

Norrskenets
0

#26 kunde inte hålla mig så det kommer redan nu. Kollade igenom valparna efter fotningen och pastell hanen har ett svullet öga, tänkte att jag skulle badda med koksaltlösning men jag ringde sarae och rådfrågade henne först så kommer badda hans öga några gånger och har det inte blivit bättre på ca 2dagar så åker jag tillveterinären så dom får "snitta" upp och skölja ur ögat. Kommer även bilder på hur han ser ut.

Hela kullen igen

Norrskenets
0

En hel kull med rosa nosar

Norrskenets
0

Såhär ser stackarn ut

Norrskenets
0

Håller er uppdaterade hur det går för grabben men förhoppningsvis blir han snart bättre. Jobbar runt där jag bor på måndag och tisdag så då kommer jag även sticka hem och badda vid lunch. Allt för att han ska bli bra igen:)

Loveferrets
0

Vad tråkigt att han har ett svullet öga, hoppas de blir bättre.

Så otroligt söta dom är he he.

Norrskenets
0

#32 Han blir nog bra snart igen:) Man känner sig så otroligt orolig/nojjig men ändå hoppfull att han snart blir återställd.

Tack, helt ljuvliga. Man önskar man kunde ha kvar allaOskyldig

Loveferrets
0

#33, Klart man e nojjig, de hör till hehe.

Jo men de var ju ett bra förslag, behåll alla själv..Skrattande

Norrskenets
0

#34 Ja det gör det verkligen, fast det är jätte bra med dem så skulle man bli lika nojjig ändå:P

Haha jo om jag hade haft plats och råd så hade jag gjort det men dom får komma till andra bra hem istället förutom en tös då som får stanna hos oss som det ser ut nu:)

JossanH
0

#35 Jag minns att Ixid hade problem med en massa svullna små valpögon i en av hennes kullar. Hon baddade också.. Minns dock inte helt hur det slutade. Tror att det gick väl för alla valparna och att några fick öppna ögonen lite tidigt.
Jag vill att bebisarna ska växa och bli stora så man får se hur dom utvecklas! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Salsa hade även 2 valpar förra året som fick svullna ögon, jag ringde till veterinären som gav mig rådet att badda med kamomillté.

Det som är nervöst är att öppna en liten glipa, så att man kan trycka ut varet där under Men med en steril nål och ett stadigt grepp om valpen, kan man försiktigt peta upp bara så pass att varet kan komma ut. Sen är det bara att badda några ggr med kamomillteet så blir de bra till nästa dag.

Huga vad det är läskigt att närma sig en liten valps ögon med en nål, det krävs starka nerver!

Hoppas att det löser sig för den lille knubbisen.

Gottfridsson
0

Hur går det med grabbens öga? Hoppas det har blivit bättre.

FerretCrow
0

Jag skulle aldrig själv punktera vid ögat utan låte en vett sköta det.

Norrskenets
0

Idag bokade jag tid hos veterinären, lika bra då tidigaste var på fredag så då har jag iaf en tid om det inte går ner. Ögat är tyvärr fortfarande svullet och baddandet av koksaltlösning fortsätter flera gånger per dag.

#36 Okej, ja det är så lite som verkar behövas att sånt här inträffar. Lillgrabben får träffa veterinären på fredag om han inte är helt bra. Ja det lovar jag att du ska få göra:)

#37 Okej, vad ska kamomillté vara bra till? tänkte att man oftast baddar med koksaltlösning. Jag får överväga det om det sväller för mycket innan fredag då det måste bli ett obehagligt tryck för ögat. Jag är stadig på händerna men återstår att se när det kommer till skott om jag skulle våga.

#38 Det har tyvärr inte blivit bättre, baddar flera gånger om dagen och lillgrabben börjar bli riktigt less att jag blöter ner honom så bara efter en stund skriker han i högan sky av missnöje och han har rejäla röst resurser kan jag lova.

#39 Ögat är inte i närheten, det är ögonlocket sedan under ett tjockt lager var så om man gör som satmaran förklarade och att man verkligen håller så valpen inte kan rycka till och att man är stadig på händerna så underlättar det nog för valpen om det är mycket varfyllt och inte får veterinär tid tidigt nog. Sedan är hinnan mellan dom två ögonlocken väldigt tunn. Ser tex. varet skina igenom just bara där.

Loveferrets
0

#40, Så synd om honom o så liten stackarn. hoppas verkligen de kan gå ner så ni slipper åka in.

Sara
0

Hur kommer det sig att blir varfyllt? Är det en infektion/inflammation? Är det vanligt att valparna får det?

Sara

Satmaran
0

#40 Det var precis vad jag tänkte, mina fick ju infektion så klart en fredag em, och veterinären hade inte en tanke på att låta mig komma på direkten. Sent på fredagkvällen tyckte jag att det såg så plågsamt ut, så jag petade mycket försiktigt upp en liten öppning i yttre ögonvrån och en massa var rann ut. Sen tryckte jag ut allt det sista men en bomullstuss indränkt i kamomillté, baddade en gång till på morgonen men då var det redan bra.

Kamomill är renade och lugnande. det använder vi även själva till lättare ögoninfektioner med mycket gott resultat.

Helt rätt Emma, varet bildar ju en barriär mellan ögonlocket och själva ögat, så det är ingen risk att man skulle skada själva ögat.

Stadig hand och nerver av stål så fixar det sig ;)

Lycka till Emma

Aviendha
0

#42 Det kan ha vart en liten skråma som orsakats av syskon eller mamman av misstag och som sedan blivit inflamerad. Utan att vara uppfödare så gissar jag att det inte är jätteovanligt eftersom jag har hört om det någon gång tidigare.

Aviendha
0

Sen dyker nörden i mig upp och konstaterar att det är svårt att få något sterilt. Det ska isf vara en sterilt förpackad nål eller om man har tillgång till en autoklav som man kan få det helt sterilt, för kokning/eldning/vad det nu kan vara gör inte saker sterila.

Gottfridsson
0

#40 Jag skulle nog försökt få en tidigare tid hos, någon annan veterinär, om det finns möjlighet. En vecka är lång tid när det finns var under ögonlocket.

Jag föredrar att låta veterinären öppna infekterade ögon, då kan jag få recept på ögonsalva direkt om det skulle behövas.

#44 Det är inte ovanligt och vanligtvis just av de orsaker du nämnde.

Norrskenets
0

Gick upp lite tidigare på lunchen och tänkte ringa runt till olika veterinärer men tänkte att lika bra att kolla om veterinärkliniken jag helst går till fått någon avbokat och fick som tur är en tid idag kl.15.00. Sak bara avboka sjukgymnasten så jag kan komma den tiden. Ögat är inte sådär svullet längre men känns bäst att dom får kika på honom i alla fall.

#41 Han har som sagt blivit bättre men ska in med han ändå.

#42 Du har fått bra svar av Paulina (#44).

#43 Det är bättre idag men ska höra vad veterinären säger när dom får undersöka han. Jaha okej, bra att veta om teét:)

#46 Det är ordnat idag tack vare lite tur:) Hoppas han snart blir söt snart igen.

Loveferrets
0

"47, Vilken tur du ringde o frågade om nån hade avbokat, lycka till idag

Norrskenets
0

Nu har vi kommit hem från veterinärbesöket.

Allt gick rätt så smidigt men det var lite pilligt för veterinären att få isär ögonlocken men tillsist lyckades det och kunde då sköljas och sedan droppa i fucithalmic ögonsalva.

Saga skötte sig bra, såklart lite orolig. Hon tyckte det var värst när jag flyttade först över valparna till transportburen fast hon hjälpte till att bära in dem och sedan gick det lättare då hon stack direkt och gjorde sina behov och slängde i sig lite mat innan hon kollade till valparna igen.

Så nu ska jag badda/skölja med koksaltlösning först och därefter en droppe av ögonsalvan i 5-7 dagar morgon och kväll, beror på hur lång tid hans öga tar att bli som vanligt igen.

Såå mycket sötare nu när grabben ser normal ut igen:)

Satmaran
0

Så bra att det fixade sig :)

JossanH
0

Snart dags för uppdatering av bilder tror jag :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Hmmm… Jag tyckte också att det känns som evigheter sedan, men sedan ser jag att det var den 9:de. Vill ju se hur knubbiga de kan bli =))

Gottfridsson
0

mmm…bilder Flört

Norrskenets
0

Morgonens behandling, ser betydligt mycket bättre ut men han är riktigt less på mig att jag ska blöta ner och grejja men han får härda ut i några dagar till.

#51, 52, 53 hehe bilder och viktnoteringar kommer imorgon, hoppas ni klarar er till dess ;D

Gottfridsson
0

#54 förstår grabben fullständigt…kan inte vara roligt när du är och kladdar vid ögat.

Ska försöka klara mig till imorgon Skrattande

Norrskenets
0

#55 Nej verkligen inte, förhoppningsvis blir han van och vet att det där obehagliga blöta och geggiga snart är över.

Förlåt! det är jag som har tisdag idag:P Så du/ni behöver inte vänta till imorgon:)

Bilder och viktnoteringar kommer idag, valparna är 2 veckor idag :)