tyra <3 kattunge = sant ?
Hello.
Om två veckor flyttar jag hemifrån med min kompis (jihuuu!) och självklart ska tyra med. Både jag och min kompis vill ha katter, så jag undrar vad ni har för erfarenhet när det kommer till iller och katt.
Vi har tänkt att vi skaffar ungar för att katterna ska vänja sig vid tyra, men hur mycket kommer tyra vänja sig? Hon är 7 år snart och vad jag vet så har hon inte levt med andra djur. Kan det fungera så att tyra blir den bestämmande liksom? Eller kommer dom bryta ihop och fajtas? Vad tror ni?
kan bli en knepig situation och det kan fungera utmärkt. Jag hade precis förbarmat mig över en hittekatt när Dexter flyttade in (dexter var ju planerad sen 9 år tillbaka). Katten beräknades vara under året och dexter var 6 månader. Dom kom aldrig överrens och Fungi (katten alltså) litade aldrig på dexter. Visst kunde dom busa lite ibland men det var mest om fungi satt på något som dexter ville upp på så då åkte han på några smällar med tassen, men det märktes tydligt att det var på bådas villkor. när dexter villa avbryta leken till att försöka jaga fungi (dexters favortilek- ej lika populär hos katten) så brydda han sig inte ett dugg om tassar dunkade i hans huvud! Erfarenheten hos mina andra illrar är att när dom möter en katt så blir dom antingen rädda eller så försöker dom jaga den.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hm, jag förstår. Men om illern var ung så är det inte så konstigt att dom jagades. tyra är rätt lugn, kan det kanske bli lugnare då. plus att ungarna nog är lekigare än en äldre katt liksom. Atar att vi får prova hur det går och så.
Tack för svaret iaf. :)
Min iller Ronja funkar med katter, jättebra med den gamla kattan(7år) de sitter och äter ihop.. medans den unga kattan (2)hoppar upp och sitter och kollar ner på illern… "inte tycka om" lyser det i ögonen på henne..
Men jag tror att det är personligheter.. Hitta en go katt, så ska du se att det löser sig :)
vi hade en katt och en kanin en gång som var jättebra kompisar…lekte å hade sig.. :)

vart ska ni flytta? Jag har illervana kattungar här i stockholm som e runt halvåret. Ngt för er?

verkar som att det kan lösa sig med andra ord. :)
#5; vi bor ju i shlms-området, man jag är mer orolig över hur tyra ska reagera än de nya katterna, om dom är unger så är det ju lättare för dem att anpassa sig liksom.

Min iller bet en kattunge i huvudet, så min gillar inte katter. Stackars kattungen.

Okej. Men säg till annars. Dom e jättesöta men ännu lite skygga etfersom det är "vildkatter" men jag fick klappa den ena massor igår och den spann som attan. Ska du inte ha en helsvart liten panter?