Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 147 ggr
MarieB
0

OT Rävbesök

Det har "flyttat in" en räv i min nya inhägnad. Vi har alltid haft räv här och har besök av räv minst en gång varje kväll/natt. Men nu är det alltså en som lustigt nog blivit helt fascinerad av nya inhägnaden som än så länge saknar dörr, så räven kan fritt gå in och ut.

Jag har länge sett spåren efter den i snön och undrat vad den hållt på med, för det har sett ut som om den uppehållit sig mycket och länge där inne och legat i legor och rullat runt i snön.

Nu igår kväll när jag var ute i gamla inhägnaden och gav illrarna mat så hörde jag plötsligt hur räven kom gåendes i snön. Jag stod alldeles tyst och stilla och matade Kulan med ägg just då, och när jag tittade åt sidan såg jag den stora yviga rävsvansen försvinna in i nya inhägnaden alldeles bredvid. Smög försiktigt fram och tittade på den. Fast skorna knarrade som bara den i snön så reagerade den inte, för det är så mycket ljud från djuren.

Jag kunde observera den länge  och den betedde sig ungefär som en hund som satt och mös inne i vardagsrummet :). Väldigt avslappnad och trygg. Smaskade och jäspade, rullade sig och sträckte på sig, låg ned och vilade, gick runt och busade. Den är uppenbarligen väldigt förtjust i den snötäckta jordhögen där inne, som den använder som utkikspunkt. Till slut fick den syn på mig och efter en stunds stirrande sprang den ut, men kom tillbaka en bit igen när den upptäckte att jag inte följde efter (jag stod ju inne i gamla illergården).

Kan undra vad det är med inhägnaden som är så lockande. Himla synd att jag inte hade en kamera till hands :).

Mindre roligt är det på sommaren när den (eller någon annan räv) roar sig med att dra upp pumpen till dammarna. På morgonen ligger den på torra land ibland. Dessutom stjäl den illrarnas tvätt som jag lägger på hög på altanen (den har nog hittat någon kvarglömd köttbit där någon gång). Den drar ut filtarna långt ut på tomten och gräver ned dem i snön.

sarae
0

oj vilket fantastiskt möte det måste ha varit! Härligt att se den bete sig så "naturligt"

gwen
0

Oj, vad coolt med sånt närgånget möte. Han är säkert ute efter dina god-luktande illrar så se upp med dem! :)

TottsiGirl
0

Vi hade en liten rävunge som bodde i skogen hemma hjos mina föräldrar en sommar.. Den var troligtvis övergiven och inte skygg det minsta.. Men det gällde att inte lämna något kvar ute på kvällen.. då den räven hade lite illerbeteende och sprang iväg med ja allt.. jag förlorade en sandal, pappas ena stor tunga träsko med stålhätta vandrade mystiskt runt huset och hamnade på baksidan, tvätt på tork, kubbspelet och lite annat smått och gott var det HÖG kidnappningsvarning på :) Riktigt söt var den i alla fall, tyvärr så var det en granne som sköt den då dom trodde den skulle hoppa på deras son.. Gråter

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

gwen
0

#3 Hoppas på deras son? Varför skulle den göra det? Hade den visat några såna tendenser eller? Underligt resonerat. Rävar är ju inte direkt kända för att hoppa på barn eller vuxna, oavsett om de är mindre skygga.

Vi hade åxå en räv ute på landet som snodde saker från oss. En dag hittade min killes farmor sin sedan länge försvunna sko ca 1 km från våra hus, mitt ute i skogen. Hon var av en tillfällighet ute där i skogen på promenad med hunden. Rätt komiskt.

TottsiGirl
0

#4 Ne de kan man verkligen undra över varför dom resonerade så?!?! Räven var ovanligt tam den åt ur haden på en om det var så men den visade ju INGA tendenser att vara agressiv… den va ju rätt tam men den var ju ändå reserverad så att säga så plötsliga rörelser eller ljud så sprang den ju.. så var för den skulle hoppa på deras son låter bra korkat.. Men dom är ganska underliga människor om vi säger så inga naturmänniskor utan snarare mer för pengar och dyra saker :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

På vägen till Stockholm såg vi två överkörda rävar. Jag blir så ledsen när jag ser sådant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gwen
0

#5> Hmmm, tråkiga typer… varför inte njuta av nöjet att få träffa på något så vilt som en räv?

MarieB
0

#3, kan undra var alla grejerna hamnade någonstans till slut! Hemskt att den blev skjuten :(. Själv tycker jag det är ett privilegium att få ha kontakt med naturen på så nära håll och blir glad åt alla vilda djur som kommer hit. Rådjuren kan vara väldigt irriterande ibland när de äter upp mina växter, men sedan kan jag inte vara arg på dem när jag ser dem ligga och sova/vila i trädgården på dagarna. Då blir jag stolt och glad att de väljer att lägga sig och vila här! :)

#4, ja det var verkligen lustigt med skon ute i skogen! Det mest komiska jag varit med om med räv var förra sommaren när jag var ute på en kombinerad cykel/vandringstur. Jag lämnade cykeln för att vandra en bit och när jag gick tillbaka framåt skymningen några timmar senare så stötte jag på en räv i närheten av min cykel. Det visade sig att den kissat ner hela min cykel (luktade mysigt värre) och tuggat på däcken och sadeln Skrattande! Blev tvungen att skölja av med lite vatten från en bäck, för jag kan ju inte cykla knappt 2 mil på en rävstinkande cykel haha!

gwen
0

#8 haha, vilken fräck räv. Man kan ju knappt vara arg på en sån sak… hehehe… han skulle väl bara pinka in istt revir, och din cykel stod ju i hans revir¨så…

JossanH
0

jag blev riktigt avis nu (ja, inte på cykeln då..). Älskar också såna där naturupplevelser! I somras såg jag faktiskt min allra första levande grävling! jag blev över lycklig.. och då blev grävlingen rädd o sprang iväg. Såg även en död vildiller på en väg i skogen i somras. Den var så otroligt vacker! synd bara att den var död…

Sajtvärd på Iller.ifokus

MarieB
0

Ja naturupplevelser är verkligen något underbart! Jag blir glad bara jag ser en blåmes på nära håll, eller en ovanlig insekt :). I höstas hittade jag en jättefin nattfjäril som jag aldrig sett förut och som jag tog in. Resultatet blev att jag nu har ett hundratal ägg efter den… Jag hoppas de kläcks och blir nya fina fjärilar.  

Grävling har jag aldrig sett men det vore väldigt kul att få se en. Vore också roligt att få studera vildillrar ute i skogen; har bara sett deras diverse lämningar ;). Utav rovdjur har jag sett björn på avstånd, och lo på nära håll. Varg vore fantastiskt att få se! Förra sommaren hade jag också en fullständigt surrealistisk nära-kontakt upplevelse med ett par bäverungar. Jag är ganska mycket ute i skog och mark på sommaren, och gärna i skymningen i hopp om att få syn på djur :).

Sara
0

I somras så sprang det en vildiller utanför stället jag bodde. 2 gånger sprang den över gårdsplanen mellan huset och uthuset. Den sprang som om den bar på någonting, så där med huvudet högt. Jag tror det var en hona som flyttade på sina ungar.

Sara

JossanH
0

#12 åååh, vad underbart att få se något sådant!!

#11 kan berätta att en jobbarkompis till mig berätta idag om att hans fru och dotter varit ute och åkt bil en bit upp i Östergötland. plötsligt ser dom två stora ögon på vägen så dom saktar in. Då kommer det en varg och går precis utanför bilen! Snacka om "one-in-a-lifetime"!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MarieB
0

#12 och #13, det är vid sådana där tillfällen man verkligen önskar man hade en kamera till hands. Min dröm är att få höra (och se) en flock vargar yla i skymningen :).

Sara nu är jag avundsjuk på dig! Du har säkert rätt att det var en hona som flyttade ungar.

Jag har alltid önskat att någon skulle göra en naturfilm med vilda Europeiska illrar, gärna från Sverige men det hade varit jättekul att se från andra länder också, i synnerhet nere från kontinenten och österut.