Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 559 ggr
[MissCaandy]
0

Bråkar med varandra / vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nala är äldre om mer mysig och är med och syns hela tiden.
Ronja är yngre och kommer bara fram när hon vill busa och äta, hon är skygg.

Dom "bråkar" med varandra. Ronja jagar Nala och dom busar ungefär som dom busar med oss.
Men nala brukar fräsa åt Ronja tillslut.
Betyder det att Nala inte vill leka mer? Är det dåligt för Nala om Ronja fortsätter jaga henne?

När vi hämtade illrarna var båda så smala så jag vågade knappt ta i dom! Nu (efter 4 månader) är Nala rund om magen och äter som en häst. Kollar jag på bilder från första dagen dom var här så kan man inte ens se att det var hon i ansiktet!
Kan det bero på fodret? Är det farligt att gå upp så fort, eller är det bra?
Ronja är fortfarande smal. Vetrinären sa att hon är lite för smal..

Aviendha
0

Illrar är individer, en del är mer verbala än andra. Jag vet illrar som väser vid lek och det är mer en del i leken än när en annan iller väser. Det som avgör är väl Nalas kroppsspråk. Är det bara ett väs i lekens hetta, ett väs för att försvara någon sak, ett väs för att markera att Ronja kanske ska lugna sig lite eller ett väs för att hon inte vill mer alls. Svprt att veta, och det kan ju variera mellan situationer.

Om Ronja skulle gå på och bitas mot hennes vilja så skulle jag gissa att Nala skulle skrika. Men det är ju inte säkert heller för den delen. Kan inte ge ett entydigt svar på den frågan eftersom det kan bero på så mycket.

Ang. vikten så ja, det kan absolut vara fodrets förtjänst! En del lägger på sig enklare än andra, individskillnader även där :) Skulle det röra sig om en extrem viktökning över mycket kort tid så är det ju kanske inte så bra. Finns det skäl att tro att Nala mår dåligt av sin viktökning? Annars skulle jag bara vara glad att de fått tillbaka hullet, och går de på en bra kost så kommer även Ronjas förbättras till viss del. Det kanske bara tar henne längre tid eller så är hon helt enkelt en smal iller. Det finns sådana med :)

[MissCaandy]
0

Nala mår inte dåligt så vitt jag vet. Hon är hel gó! En sån där iller man verkligen får leta efter :)

Jag tror Ronja Naffsar på Nala, ser ut så. Men illrar gör väl så vid lek? Jag menar, båda naffsar mig när dom busar.

Tack så hemskt mycket för dina snabba svar :D

Aviendha
0

De brukar visa sitt missnöje om den andre inte slutar. Dessutom så blir det ju trist för den andre eftersom den inte får någon respons för det är ju rätt naturligt att den som vill fortsätta försöker få igång den som ger upp.

Jodå, de naffsas ofta vid lek. Fullt naturligt :) Även när det kommer till lek är de individuella, jag vet en del som tar i rätt mycket vid lek och inte bara smånaffsar utan det är snarare bett de ger varandra, men de är tåliga och sålänge det sker på bådas villkor så är det ingen fara med det :)

Så lite så!

JossanH
0

Hehe, jag vet en viss illerherre (Emoflickans Tjabo) som väser så fort han blir det misnta upprörd. Och då kan han gå runt och vara missnöjd och väsa så fort han ser den "elaka" personen. Ursött :)

Mina väser vid olika tillfällen. Pegasus väser oftast bara om han har problem av något slag. Han hade lite problem med sina analsäckar ett tag och det märkte man dirkt då han blev sur och väste när någon annan iller försökte busa eller när man inte lyfte upp honom trotts att han ville upp, vilket han inte gör i vanliga fall.
så ibland kan det ligga allvar i väset ibland är det bara något dom slänger ur sig. Lite som när vi svär. För en del personer är det riktigt illa för att dom ska svära medan andra använder det i vardagsspråket :)

Sajtvärd på Iller.ifokus