Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 573 ggr
Theres
0

OT Stackars Yoshi, min lilla mus

Tycker så synd om Yoshi som har bott ensam nu sedan Spike dog för någon vecka sedan.

Kan inte direkt släppa in en ny hane till honom som kompis väl? För de kanske börjar bråka?

Spike och Yoshi var syskon, och visst hände det att de bråkade, men inte mer än 3-4 ggr.

Så nu undrar jag vad som är lämpligast:

Skaffa en ny kompis till honom (hane) och hoppas på att de inte bråkar?

Skaffa en ny kompis till honom (hona)?

En gång när jag hade 9 möss från samma kull och hade delat på honorna och hanarna så flyttade jag in den sista hanen in tillsammans med de två sista honorna. Blev inga ungar, kanske för de var för gamla?

Men blir det ungar, kanske Yoshi kan bo med sina han-ungar utan att de bråkar?
Eller ta in Yoshi i mitt rum så han får mig som sällskap?

Enda djuren som bor inne är ju Gollum (katten) och Sonya (spindeln). Sonya bor faktiskt i mitt rum nu för tiden :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Kanske ska sätta in på mus iFokus ;)

Theres
0

Har gjort, men de är sämst på att svara :P

golf.ifokus.se

Aviendha
0

#2 Jo, de har lite dålig svarsfrekvens där inne :/

Du har väl inga honor i ditt hem? Vet att deras lukt kan försvåra eventuell ihopsättning av hanar. Fick en gång hem en grupp på tre hanar, fullstora kullsyskon som suttit ihop sedan födsel, inga som hellst problem i den gruppen - tills de sattes i en bur i mitt hem, i närheten av en bur med honor. De slogs under dödstystnad så det smällde i burväggarna. Riktigt läskigt.

Hur som haver så beror det ju i stor utsträckning på individerna i fråga. Kanske kan han ha lättare att acceptera en riktigt ung hane eftersom den då knappt hunnit bli könsmogen? Kan ju vara värt ett försök, men det finns ju ingen garanti för att de ska gilla varandra.

Vuxna hanar har jag sällan försökt sätta ihop, men den ytterst lilla erfarenhet jag har av det har vart negativ. Om du inte får svar av någon muskunnig så hör av dig till någon stor uppfödare, ex KerstinL har ju en hög med möss så hon kanske har kunskapen och erfarenheten.

Theres
0

Har bara två råtthonor som bor i buren bredvid :P

golf.ifokus.se

Sniffit
0

Kan han inte leka med illern? Oskyldig

Cindy S
0

#0 Tror jag läste inne på musifokus om att det var svårt att ha hanar tillsammans, även ifall de vuxit upp med varandra, så ihopsättning kan nog vara väldigt svårt. Verkar han vantrivas?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Theres
0

Tycker bara han ser ut att känna sig lite ensamm, eftersom han har bott ihop med Spike i hela livet.

golf.ifokus.se

Aviendha
0

Det gör han säkert också ^^ Möss är ju sociala varelser, och det blir ju ännu mer påtagligt om han bott med en annan mus så länge som sedan försvinner.