Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1532 ggr
Taulin
0

Dålig kontroll på bakben

Vi var hos vetrinären idag med en av våra illrar, han är över 6 år gammal nu. Märkte igår när han skulle upp att han i princip inte har någon styrka eller kontroll över sina bakben, han verkar även rätt svullen om buken och darrar även väldigt mycket om bakdelen/benen. Han verkar inte ha ont för han kravlar omkring som om ingenting, fast ganska mycket osmidigare än vanligt då utan bakben…

Vetrinären som vi träffade googlade lite och sa att det kunde vara B-vitamin brist, han hade hanterat mycket illrar förr men det var länge sen. Jag har själv googlat och tycker att symptomen även tyder på binjuretumör. Han fick en b-vitamin spruta och vi hoppas det blir bättre, förutom det sa vetrinären "Det skulle ju kunna vara något allvarligt när han är så gammal" som om att det inte skulle vara värt att kolla upp >.<

Är det nån annan som haft b-vitamin brist hos sin iller eller Binjuretumör och skulle vilja dela hur symptomen tyde sig för er?

Saga85
0

Annars är det ju även tecken på insulinom. Har ni testat glukosvärdena?

UlrikaD
0

Det där låter insulinom för mig rakt av. Är han svullen om buken så kan han ju även ha tumörer. Nu är han ju såpass gammal, men fler tester hade jag ju definitivt rekommenderat och många äldre illrar blir ju bättre med Prednisolon. Man kan ju inte trolla bort sjukdomen men man kan göra att de mår bättre iallafall. Man opererar ju sällan en såpass gammal iller.

Men jag hade ju sökt upp en veterinär som kunde iller och gjort mer tester först och främst. En veterinär som googlar på djuret han har i händerna hade fått mig att vända i dörren.

JossanH
0

Håller helt med Ulrika. Insulinom är min första tanke. Om han har insulinom och man börjar medicinera med prednisolon så ska symptomen minska på bara några få dagar.
Min ena iller var nästan 6 år när han fick diagnosen och levde ett glatt liv och pigg fram till september då han börjat visa små detaljer som sa oss att det var dags.

Få till en tid så fort som möjligt! Är blodsockret mycket lågt kan dom hamna i koma om dom får ett anfall!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Jag har haft både b-vitaminbristsjuk iller och insulinomiller. Får de b-vitamin så repar de sig ganska så snabbt.

Sara

Nea
0

Jag håller med de andra om att det låter som om han har insulinom. Även min iller Mysan visade liknande symtom. Svag i bakbenen och skakningar, ibland kan de även få frånvaroattacker innan svagheten och skakningarna börjar.

Jag tycker att ni skall kolla upp honom. Är det insulinom går det att medicinera så att han får ett drägligt liv den sista tid han har kvar. Skulle det visa sig att han har binjureproblem finns det ett hormoninplantat att sätta in som minskar symtomen. Finns några här inne som har satt in det på sina illrar mot binjureproblem.

Taulin
0

Tack så jättemycket. Ska ringa jouren i Skara imorgon se om de kanske kan nått och är vettigare än vetrinären vi fick idag. Tror hon vi hade förra gången hade varit bättre. Hon kändes lite mer seriös.

Han är väldigt svullen om buken, mest glad att han inte verkar ha ont.

UlrikaD
0

#6 Finns en veterinär i Skara som är jättebra som heter Sara någonting. Kommer inte ihåg efternamnet tyvärr. Sen finns det en som är jättedålig som är kort, halvskallig med glasögon. Absolut värdelös. Men Sara kan jag varmt rekommendera, otroligt bra veterinär.

Taulin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pojkvännen här,
vi kom nyligen hem från Skara, tyvärr med en tom bur.

Veterinären (den halvskalliga med glasögon) hade en assistent som kunde illrar och de sa att det var insulinom. Hans buk var vätskefylld och började göra det svårt för Bosse att andas.

Bosse sövdes ner utan några smärtor.

UlrikaD
0

Beklagar verkligen att det gick så.Rynkar på näsan

Norrskenets
0

Saknar ord.. beklagar verkligen :´(

[HannahoHenrik]
0

Vilken fin albino kille! Beklagar sorgen :(

Gottfridsson
0

Beklagar sorgen :-(

Sara
0

Beklagar sorgen!

Sara

JossanH
0

Jag beklagar verkligen :(
Ibland finns det ingen utväg för dom små….

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Usch beklagar så , vila i frid Bosse… Gråter

Sara
0

Hur tar Sölve det?

Sara

MimmieM
0

Vila i frid, underbara Bosse bo!

Carpe Diem