Min bebis vill inte gå i lådan
Hämtade hem min första Iller valp nu i mitten på april. All förståelse för att hon ska få tid osv! Men jag sätter henne i lådan, och det är precis som hon inte tycker om lådan. Hon gör oftast inte alls i den, utan bredvid. Vilket är lite frustrerande. Hon får vara inne på toaletten på natten(med råd från uppföddaren) för att hon gjorde sina behov i min säng, eller under den där hon tycker om att vara. Har prövat flytta runder på lådan i lägenheten, men det hjälper inte. Även börjat ge henne ett russin om hon går på lådan.
Gärna några tips på hur ni fick er enivisa Iller valp att gå lite mer självständigt i lådan?
När du ser att hon är på väg att göra sina behov någonstans där hon inte ska, var snabb och sätt henne i lådan. Gör hon ingenting och bara går därifrån, sätt dit henne igen och uppepa det tills hon gör det hon ska. Man måste vara riktigt envis :)
Lycka till!
//Sara

Ett inlägg… Russin är väldigt dåligt som belöning. Massor av socker etc. Ge henne nyttiga belöningar istället så lägger du en bättre grund för hälsa.

Ett inlägg… Russin är väldigt dåligt som belöning. Massor av socker etc. Ge henne nyttiga belöningar istället så lägger du en bättre grund för hälsa.

Du skriver lådan men en iller behöver oftast fler lådor även om man bor litet. När det är dags då går det fort och en låda måste finnas nära till hands.
Annars är det som #1 säger, sätt henne på lådan när du ser att hon är på väg att göra något och beröm mycket och ofta när hon gör rätt. Belöning ska vara något hon gillar (som helst inte innehåller för mycket socker, ej russin), kanske ett slick på vetegroddsflaskan.
Du kan dessutom försöka göra området runt lådorna mindre bajsvänliga. Strö ut lite mat eller lägg en filt ex.vis.

Okej tack för tipset med russin, har läst någonstans att man kunde ge dem det. Men ska byta till nåot annat! Vad ger ni som belöning?
Ska också införskaffa fler lådor, även om jag bara har en lägenhet på 20 kvm.
Var era Illrar också envisa med att hoppa ut från lådan när ni satt dom där? Går över förhoppningsvis!

Ja de är envisa :) Beror på vad defår för mat, men ibland kan en bit torrfoder av annat märke vara bra som godis, eller en droppe vetegroddsolja…

#5 Min tös Saffi som blir 3år kan ibland testa mig och backar upp bredvid lådan. Får då skynda mig att sätta henne på lådan. Men då är det inte över där. Hon ställer sig som om hon gör sina behov men ser inga "pressningar" så när hon "blivit klar" så hoppar hon ur. Jag kan få sätta dit henne 1-3gånger och tillslut märker hon att hon inte kan lura mig och gör behoven på riktigt. Så fast en iller är 3år så kan du få fortsätta uppfostra illern om h*n trotsar.
Det tog mer än en månad innan vi började se resultat och ett par månader innan Bogey var någorlunda på lådan.

Ja lådor….Ha tålamod…Efter två år har Love förstått hur lådan ska användas. En del illrar tar tid på sig. Kanske din lilla tjej är en av dem? Oftast förstår de ganska snabbt vad lådan ska vara till för, men de testar gränsen iallafall, vad händer om jag inte går? Det gäller att ha gott om tålamod och att alltid tillrättavisa på samma sätt hela tiden. En grej du kan prova är att lägga ut mat på det ställe där din lilla har valt att gå på toa. Illrar äter nämligen inte gärna på samma ställe som toan står. Prova! det var väldigt effektivt här hemma. Kolla oxå toalådan. Är den för hög? Har den en färg som liknar färgen på golvet? isåfall kan det faktiskt vara så att hon inte ser skillnad på toan och golvet. Prova med att byta lådinnehållet, det kanske är det hon inte gillar. Att ge godis ( russin är inte ett bra godis för illrar) kan vara lite riskabelt, situationen kan bli att du har en liten iller som sätter sig i lådan bara för att få sitt godis! Beröm henne hellre mycket verbalt när hon frivilligt sätter sig i lådan. När du ser att hon sätter sig utanför- lyft i henne i lådan och säg duktig. upprepa hela tiden. Tillslut lär hon sig att du tycker att det är jättebra när hon sitter i lådan. Lycka till!
Några knep som jag har:
Skaffa många lådor. När hon fattat vinken med lådorna så kan du ta bort de hon inte använder. IKEA har billiga lådor på barnavdelningen. Lådan trofast.
Ha henne på en liten plats när du inte kan övervaka, så som du har nu. Ha henne i badrummet och se till att ha kanske 3-4 lådor där inne. Den yta som inte är lådor kan med fördel vara sovplatser, filtar och matskålar. Gärna lite matbitar utsprett också.
Varje gång hon har sovit kommer hon förmodligen behöva gå på lådan. Sätt henne på lådan och låt henne inte gå där ifrån förren hon gjort ifrån sig. Beröm henne massor när hon gör det.
Beröm och åter beröm! Hade små godisbitar till en av mina illrar i nästan varje hörn i lägenheten just för att jag skulle hinna ge varje gång han satt sig på lådan. Jag berömmer fortfarande mina gamla illrar när jag ser att de går på lådan, och det gör det 99,9% av gångerna.
För din egen skull- skaffa träpellets att ha i lådorna. Köp vanlig brännpellets på en byggvaruaffär. 16kg för runt femtilappen. Kisset blir som spån i botten som bara är att ta bort. Dom drar inte ut det på golvet som med kattsand, det luktar gott trä och det dammar inte!
Sajtvärd på Iller.ifokus