Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 247 ggr
sarae
0

Fascinerad och besviken

Jag måste säga att jag är helt fascinerad av hur det funkar i mus, rått och hamster världarna….där fins det avelsråd…möss som går i avel har stamtavlor längre än vad jag nånsin sett på en iller. Vem som helst kan inte ta sig ett uppfödar namn och vips vara uppfödare. Det finns föreningar som reglerar det mesta. Det finns klara rekomendationer om hur man bör avla och vad man bör para med vad och vad man bör undvika. Försäljningen av ungar verkar även den vara seriös..många kräver att man kommer på besök innan man ens får tinga en unge. Jag är imponerad. Men nu till min besvikelse. Varför klarar de av det och inte vi? Varför har vi inte bättre koll i iller världen? Illrar har längre livlängd än gnagare, kostar betydligt mer i inköp och skötsel, men ändå har vi lika dålig koll som om det vore bananflugor vi pysslade med… Bara lite tankar från min som surfat runt på lite andra iFokus sajter ;)

Velsan
0

det är sant de har dessutom regler för åldrar, nu är det ju svprare med illrar men hos råttor tex så måste en hona väga minst 300 g när hon paras första gången och vara minst 5 månader gammal, en hane ska helst väga över 450 g och vara så gammal som möjligt och båda föräldrarna bör vara helt obesläktade och ha stamtavlor.

sarae
0

#1 ja det är sånt som jag blivit imponerad över! Mycket intressant att kika in på gnagar forumen..har lärt mig mycket!

KerstinL
0

Det kan man ju undra, jag har lika mycket stamtavla på Suzuki som jag har på bananflugorna i fisklokalen faktiskt (vi odlar såna för att mata fiskarna med Generad).. dvs noll. mina guppies har jag nog mer koll på tror jag.. Gråter

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Ja, det är riktigt dåligt inom illervärlden. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det hela.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ja det är ju det som är frågan…Vart skall man börja? När man läser på tex svemus sida eller svenska råttsällkapet så står det ju så otroligt mycket intressant! Det finns bra regelverk och tydliga rekomendationer. Även om det garanterat finns oseriösa där också så verkar majoriteten föredra att man går till väga på ett seriöst sätt, och de flesta verkar vända sig till de seriösa uppfödarena för att köpa ungar…men hur börjar man? vad gör man?