Illrar och marsvin

Åh vilka söta marsvin

Jag har 4 marsvin å det går bra då marsvinen får bo i ett eget rum!

Annars är säket risken stor att illern ser det som ett byte, precis som en råtta…
Ja, iller är ju ett utpräglat rovdjur och risken är ju hög att instinkterna tittar fram o marsvinen blir mat.. Så att ha de lösa på golvet när du har iller är ju ingen höjdare.. De kan bli väldigt stressade av lukten också, illrar luktar ju lite speciellt och ganska starkt. Jag skulle rek att du väntar med iller tills marsvinen gått ur tiden.

Jo men eftersom att marsvin är flockdjur måste man alltid ha minst två och när tiden kommer så tror jag inte att båda dör samtidigt då måste jag antingen skaffa ännu ett marsvin eller försöka omplacera det som är kvar och det känns lite elakt. Får försöka fixa så att jag har ett illerrum och ett marsvinsrum och sen får jag själv bo i hallen. ;)
man kan bo med illern i samma rum annars ;).. om man lyckas bra med uppfostran bara det vill säga, men det är ju självklart…

#5 Självklart ska illern bo i samma rum som dig (om du inte har öppet i hela lägenheten). Det är bara härligt… såvidare den inte terroriserar dig på natten…hehehe…
precis.. likväl som man kan bo i samma rum som en hund kan man bo med en iller ;)

haha, fast akta snoppen på natten :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag får se hur jag löser det när den dan kommer. Jag kommer antagligen ha flyttat då då jag bor i en studentlägenhet nu.
#9 snoppen?

#10: Okej jag vet att du är tjej och inte har snopp. Men du kan ju skaffa en kille någon gång och han har säkerligen en sådan. Och har man snopp bör man vara försiktig. Gör lite ont att bli biten där :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo det förstår jag har en pojkvän eller sambo som man säger, ett framtida problem blir att övertala honom att vi ska skaffa iller men jag är väldigt envis. Och om jag lyckats övertala honom att skaffa 3 hamstrar och 2 marsvin (vilka han sitter och gosar med nu även om han var helt emot det i början) så det kommer nog att gå bra. Bara att visa en massor med gulliga bilder och lura med honom på en illerträff. :D
#12 det är nämligen en nyligen här inne som fick sig ett rejält bett i snoppen av sin iller.. jag säger bara bloood!! hehe
Att ha gnagare och iller är alltid förenat med en risk. Illrar så otroligt envisa och kluriga att dom ofta lär sig att ta sig upp till burar och ta sig in i dom.. har hört många skräckhistorier om hur illrarna ätit gnagarna til lunch under obevakat ögonblick..
Det är lite svårt att jämföra införskaffande av marsvin och iller, då en iller kräver massor med yta och uppfostran, så vara sig han vill eller inte så kommer han då att bli engagerad i både det ena och det andra! Ja, det bästa är att gå på illerträff då ser ni ju verkligen hur en iller är!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo har ju hamstrar nu också men ska avveckla lite alltså sluta köpa avla nya om ett tag så när det blir hamsterfritt om några år så kan jag börja fundera på att skaffa en iller. Men som sagt kommer antagligen jag ha kvar marsvinen då. Om det inte fukar alls kanske min uppfödare som de kommer ifrån ta tillbaka dem.

Men om jag säger så här… Det är lika stor risk att våra HUNDAR skulle ha ihjäl våra höns/ankor/kaniner/marsvin OM de fick chansen! Det gäller att inte ge illern chansen att ta några marsvin/råttor/möss/hamstrar! Men det är klart, bor man i en liten etta så blir det väl genast mycket svårare…