Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 292 ggr
Pinscher2
0

14 feb gäller det!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa onsdag, 14 feb kl.9, är det dags… då ska Nicko kastreras!

Så vad ska vi tänka på innan och efter han ligger på operationsbordet?! Hur gjorde ni?

Och hur är det me maten innan och efter?? (Man hör så olika saker angående det där så man blir alldeles snurrig).

*NERVÖST* //Suzzie

elinn
0

Eftersom en iller har korta tarmar så går maten igenom på ca 3 timmar så när jag kastrerade Chiquita så tog jag bort hennes mat 4-4½ timme innan vi skulle vara hos veterinären. Mer än så behöver man inte tänka på innan operationen.

Efteråt lät jag henne vara för sig själv så hon fick tid till att återhämta sig ordentligt. Hon hade både mat och vatten hela tiden, behövde alltså inte vara utan mat överhuvudtaget efteråt. Höll även koll på såret så det läkte som det skulle och så. Tänk även på att inte pilla för mycket på såret då det kan ge inflamation. Jag köpte något (kommer inte ihåg vad det heter) att göra rent såret med morgon och kväll. Det gjorde jag i 6-7 dagar.

Lycka till med Nickos kastrering och är det något mer ni undrar så finns det ju så otroligt många människor här inne som gärna hjälper till att svra på era frågor =)

Abstinens
0

Timon är ju nykastrerad, vi tog bort maten lite efter midnatt då han skulle in kl 8. Dock så såg jag till att han åt ordentligt innan jag tog bort den, blandade ner några droppar vetegroddsolja i maten.

Sedan var det bara och vänta. När han kom hem så fick han bo i köket (vilket han fortfarande gör) som vi fyllde med massor av filtar och andra mjuka saker där han kan mysa. Såg även till att han hade det mörk och tyst. Sen tvättar vi såret några gånger om dan och nu börjar det se riktigt fint ut, bara en liten sårskorpa kvar.

Förresten, vilken fin alla hjärtans dag present kisen får ;P

skrellet
0

vad tvättar ni såret med? vart kan man köpa det?

Madde
0

Det här med och tvätta såret har inte vi gjort. På benjamin gick det bra men inte på xander. fast jag tror att han hade blivit dålig ändå.

Vi ska oxå kastrera fast nu på tisdag. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
0

Ser såret rent ut alltså utan skräp som kattsand och liknande behövs det egentligen ingen tvätt. Vill man ändå så fungerar vanlig sterilt vatten utmärkt.

Sara

skrellet
0

vad har vi att förvänta oss imorgon? kommer han vara hängig länge?

sarae
0

Rickie kämpade med att hålla sig vaken när jag hämtade honom efteråt…när vi kom hem fick han vara i valphagen och efter att han hade ätit och druckit så sov han i princip nånstopp tills dagen därpå…vaknade bara för att gå på ldan och äta och dricka lite mer. Buffy däremot var klarvaken när hon kom hem och busade hela kvällen…man kunde inte ana att hon hade opererats..så det skiljer mycket från iller till iller

red-devil86
0

stackarn…på alla hjärtans dag… :)

[tiiia]
0

#6 När vi fick hem Dior var han jätte pigg och var precis som vanligt. :) Vet inte om det är vanligt att de är så pigga efter nedsövning (vetten var chockad över att D var så pigg Glad)

Pinscher2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant att läsa era erfarenheter! Vi ska göra vårt bästa för att han ska klara det så bra så möjligt!

Men jag har en jobbig fråga… Hur stor är risken att han inte klarar sig igenom narkosen..? =/ Är så himla nervös!! Vet innerst inne att det kommer gå bra men likförbannat kan man inte låta bli tanken att han kanske dör, vilket jag inte skulle klara…

Hade varit en helt annan känsla om man hade tagit honom till Väsby (25 mil bort), i Falun verkar de HELT borta när det gäller illrar =(

Nä nu ska man INTE vara negativ, det SKA gå bra! SKA, SKA , SKA! 

Tack för alla era inlägg!!

sarae
0

om jag ska vara ärlig så har jag aldrig oroat mig för narkosen etc på mina djur….det är rätt sällan något går fel och då är det i regel på äldre djur som ofta har svagt hjärta etc. Så jag har själv lite svårt att haka på denna hysteri som råder så fort någon ska kastreras…Det går bra! Mer sannolikt är väl i så fall att han får nån komplikation så som infektion efteråt men det är lätt ordnat med en veterinär….så ta det lugnt! det kommer gå jätte bra!

Pinscher2
0

sarae, Ditt inlägg ska jag läsa flera gånger innan vi åker iväg nästa onsdag, en tung sten lättade från mitt hjärta nu!

sarae
0

haha va bra! Ni behöver inte oroa er ;)

Pinscher2
0

Ska FÖRSÖKA att inte oroa oss, men ändå känns det nog bra sen om man går och är skitnojig nu å sen när allt är över och har gått bra så känns det nog himla löjligt att man gick och var på helspänn!

Nä, det SKA gå bra! Enda som FÅR gå fel är väl att Nicko blir ledsen för att manligheten är borta, å på Alla Hjärtans Dag till råga på allt! Men det ska vi väl överleva!

Men allvarligt talat, Ditt inlägg kändes väldigt lugnande!

gwen
0

#14> Håller med Sarae. Detta är en av de mindre ingrepp ni kommer göra under din illers liv (antagligen). Självklart har alla ingrepp en viss risk i sig, men den risken är inte så stor + att det du vinner med ingreppet är destå större.

Då är det oftast värre med eventuella framtida ingrepp som då ju oftast är akuta och då illern ibland även är fysiskt nedsatt och svag + har lite ålder + ev hjärtproblem. Då är risken större. Men med en frisk iller ska det inte vara något problem med. Guddi lucki!

Pinscher2
0

Härliga inlägg man får läsa, så känns det ialla fall nu när han är ung och frisk!

Nu har vi fått det svart på vitt, han KOMMER klara det utan problem!! Nu ska jag sluta grubbla på honom!

Robinsnel
0

hrrm, man kan aldrig vara 1oo pinscher… Inte för att oroa dig men det finns en risk även om den är liten. Man kanske kan jämföra med att flyga flygplan? det går bra men risken finns ju för att man kraschar…

Lotta_A
0

Kastrera en iller på alla hjärtans dag. Taskigt :P hihi

Faxlin
0

#18: haha, älskar ditt ordval. Ruggans passande med tanke på trådens karaktär. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pinscher2
0

Ni får skylla på veterinären, Alla hjärtans dag var enda dagen då de kunde ta bort hans familjejuveler. Så det var bara att tacka och ta emot.. =/

Nu är det inte långt kvar, bara några dagar…!