Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1278 ggr
becka89
0

Mercedez har Mjäll

Hej

Vi har märkt på mercedez att hon är torr i hårbotten och att hon mjällar:S Kan det vara det som gör att hon kliar sig då vi kollat hos vetrinären och det är varken skabb,löss eller någon annan ohyra.

Hon tappar lite hår men inte så mycket då hon redan har bytt päls till sommar.

Vad kan man göra?? Mina föräldrar har ett hund/katt schampo mot mjäll som är rekomenderat av en vetrinär och köpt på apoteket. Enligt vetrinären vi pratade med så skulle vi testa med något mjällschampo. 

Kan man testa med det??

Aviendha
0

De kan mjälla vid pälsbyte och vid stress. Men om hon mjällar konstant så lär det inte vara stress det beror på, det är iaf vad jag fattat det som en kortvarig respons på förhöjd stress hos dem.

Det kan ha att göra med fällningen, den kanske inte är helt färdig än. Jag vet inte om jag skulle tvätta för att få bort mjäll eftersom tvättning torkar ut huden, och det lär inte förbättra det hela. Att rekomendera mjällschampoo vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Min spontana gissning är att det är för starkt för att ha i pälsen på en iller, men jag kan givetvis ha fel.

Däremot skulle jag hellre ta reda på den underliggande orsaken till att hon mjällar och försöka åtgärda den.

När började mjällningen förresten?

Ceciliaolucifer
0

Jag är nog ganska övertygad om att det handlar om mjäll pga pälsbyte, och även att huden är lite torr pga av det.

Ge henne äggula en gång i veckan, och prova att ge henne lite extra vetegroddsolja.

Jag har en kille här hemma som är ren svinto. Man skulle kunna diska ungsplåtar med honom Tungan ute. Jag ger honom lite extra tillskott och det har gjort lite susen.

Aviendha
0

#2 Haha, svinto var en bra beskrivning! I pälsbytet har Phoenix blivit sådan med *suck, han som hade så fantastisk päls i vinter*

Ceciliaolucifer
0

#3 Jag skojar verkligen inte. Skulle jag erbjuda svintotillverkaren att använda honom i reklamsyfte så är jag övertygad om att dom skulle tacka ja på stående fot.

Loveferrets
0

#4 hahaha, aaaaaaaa stackarn

becka89
0

Jag tror det började för ca 1månad sedan om inte mer men nu kliar hon sig mycket mer än tidigare, tycker så synd om henne och hon verkar tycka att det är jobbigt när det kliar..

Vi fick ett tips av en vetrinär neråt i landet kommer inte ihåg vad det heter, då sa dom att vi kunde testa med matolja eller barnolja då det inte torkar ut huden och inte är lika starkt som mjällschampo är.

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle inte bada en iller överhuvudtaget som är torr i huden och är mitt i ett kliande pälsbyte.

Mittnamn-Fillan
0

Wilja har bytt nu till sommar päls hon blev jätte mörk (:

Noomi har blivit lite mer korthårig, hon var så lång hårig förut.

Hoppas att det går bra med mercedez