Priser på omplacerings illrar
Japp vi startar en sådan.
Vad är dagspriset på en omplacerings iller?
Ska man ta betalt för en omplacerings iller?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag personligen anser att man inte betalar mer än max symbolisk summa (helst inget) för en omplacering. Nu skiljer det sig anser jag om det är en valp som placeras om genom uppfödaren.
Men vad tycker ni? Läser ju dagligen annonser på blocket om illrar som placeras om till kostnader från 1500:- och uppåt.
Audiatur et altera pars
Jag tycker priset på illern ska vara kopplat till orsaken. Är det en "problemiller" ska nya hemmet gå före priset. Är det en frisk iller som omplaceras pga andra omständigheter tycker jag 1500:- är rimligt, givetvis måste man ta hänsyn till illerns ålder.

Nackdelen som jag ser i det resonemanget är att jag av erfarenhet vet att man kan få hem en iller som inte är en problem iller i det första hemmet men som av ren protest blir en extremt problem iller när den flyttat. Då kan man stå med en iller som man måste lägga ner oerhört mycket blod, svett och tårar på ändå liksom.
Audiatur et altera pars
Det har du ju rätt i, samtidigt har jag aldrig gillat när friska bra djur ges bort. Det kan bli "sommarkatt / leksak" av den. Även om vi kollar nya hemmet, så är det lätt att djur man fått gartis eller symboliskt flyttas till nästa om ägaren tröttnar eller får ändrade omständigheter. Tyvärr

Ja, fast jag är noga med att det skrivs kontrakt på dem också. hihi om det inte är så att de ska till dig eller någon annan man känner bra så man vet att det är pålitligt liksom.
Audiatur et altera pars
Ja, men det är inte säkert att man kan följa upp dom. Folk har tråkigt nog lätt att glöma att underätta när dom flyttar, byter telnr och annat.

Ja, så blir det ibland tyvärr. Men man gör så gott man kan och så lite till så kan man inte göra mer sedan. Tyvärr.
Audiatur et altera pars
Det är så sant. Man kan inte göra mer än sitt bästa. Och det försöker vi ju göra!
Jag är lite kluven, å ena sidan tycker jag inte att man ska betala en så stor summa för en omplacering men o andra sidan tror jag att risken finns att någon ser annonsen och tänker, "wow vad billigt" och köper den utan att riktigt tänka över saken. Eller när en del illrar på blocket skänks bort. Får man betala en rejäl summa så blir det ju inget impulsköp vilket kan vara positivt. Det gäller ju givetvis alla djur som t.ex katter oxo.

Jag betalar av princip skäl inte för en omplacerings iller. Jag vet vilket jobb det kan bli med dessa. Och ärligt talat har jag bara fått en omplacering som inte har varit en problem iller. Fast flera har varit okej i gamla hemmet. Den omplaceringen som var utan problem skulle egentligen inte omplaceras men jag lyckades tigga till mig henne. hihi
Snälla iller människor det finns där ute i landet liksom. Tycker att oavsett måste hemmet vara bättre än pengar. Jag placerar aldrig om en iller till någon som inte har iller vana. Allt för att försäkra mig om att de inte blir vandringspokaler.
Audiatur et altera pars
När folk sätter ut pris på en iller så tycker jag faktiskt att dem tar i lite. 2000-3000 för en 3 år gammal iller. Det är ju lite väl mycket.
Tycker nästan det är bättre när man skriver att pris kan diskuteras. För kommer den till rätt hem så är inte pengar det viktiga. Utan att se till att illern får det bra. Om jag som redan har 3 illrar skulle ta en omplacering så har man ofta inte allt för mycket extra pengar kvar att lägga ut på det. Utan det man kan erbjuda är ett bra hem.
Men som sagt det här är ju bara min åsikt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
**Mycket bra skrivet madde! :)
Tackar borgarn. 
2000-3000 för en omplacering !!!
Det är ju vad valpar kostar.

Ja du Ammi. Du skulle bara veta. Här för en tid sedan var det en som ville sälja sin avelshona på 3 år (tror jag det var) för 4500:-
Ruggigt men sant. hihi
Audiatur et altera pars
Ja precis. Det är ju det jag menar med alla dessa priser som inte är vettiga. Vem har råd att betala så mycket.

Det finns nog många som kan slänga upp de pengarna också. men det behöver inte betyda att man är en bättre illerägare.
Det är i alla fall min åsikt. Det är inte hur mycket pengar du köper din omplacering för som inverkar på hur bra du sköter den.
Audiatur et altera pars

Jag ger hellre bort illern gratis till en som jag litar på än tar betalt, men med tanke på hur mycket man lagt ut på sin iller så tycker jag helt klart att den som tar hand om illern kan ge 1000kr för den om den inte har några problem t.ex. bitfri, går på låda osv. Sen beror det ju förstås på hur gammal illern är, om den är vaccinerad, har EU-pass och allt sådant, då har man ju lagt ut lite extra. Och om det är så att man måste bili av med den akut så då kan man nog inte ta betalt utan vara glad att någon vänlig tar hand om den. Det är min åsikt!
Sen skule jag aldrig kunna göra mig av med mina små bär :)

-eM-, men vad gör man då med alla dom som blir psyko när de flyttar till nya hemmet då? De som var jätte gulliga i sitt första hem, så betalar någon för att få en iller som inte är en problem iller, och får en himla massa problem. Jag tycker det vore bättre om alla kunde få den insikten att bara för att man har en problemfri iller behöver det inte betyda att den blir det i nya hemmet.
Audiatur et altera pars

Men om man har den på prov före, det skulle jag vilja om jag skulle måsta ge bort någon av mina.

Ja om man kan ordna det så med någon. Personligen skulle jag nog aldrig vilja ge mina till någon jag inte redan känner. Eller förresten jag skulle inte vilja ge bort dem över huvud taget. De är mina pälsklädda bebisar ju. Full av sattyg;-)
Audiatur et altera pars

Jag har ju 2 omplaceringar hemma hos mig. Jag betalade inget för dem. Däremot lovade jag att ställa ut dem (vilket jag gjorde på yran). Jag lovade att ha dem försäkrade och vaccinerade.
Jag körde även från Enköping upp till utanför Huddiksvall och hämtade dem omgående då hon vill att det skulle ske snabbt. Jag har skickat mms och sms till fd ägaren med lite uppdateringar och foton på dem. Jag har dock glömt att kontakta henne och berätta om Nala´s sjukdom nu. Måste göra det.
Jag har också omplacerat en av mina illrar till en kvinna i Göteborg. Jag tog själv inget betalt för henne utan överlät allt på en omplacerare. Allt handlade om det bästa för henne.
Jag skulle endast betala en symbolisk summa för en omplacering. Inte ett öre mer. Det är ofta väldigt många kostnader som tillkommer när man tar en omplacering. Många är nämligen ovaccinerade och okastrerade.
Tycker att man kan ta betalt för kastrering och chip OM DET ÄR GJORT INNOM ETT ÅR men annars vill jag inget betala….sedan att jag betalat för brunstiga honor och hanar är en annan sak…
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag vet ju att vissa har betalat skyhöga pengar för omplaceringar. Men det är pga att dem inte har vetat bättre.
Som tur är finns det dem här diskussionerna så att dem med lite erfarenhet och även vi andra som har iller kan försöka få ner dem hutlösa priserna.

Ja, och förhoppningsvis kan de på detta sätt kanske lära sig att hemmet ska vara viktigare än priset.
Skulle aldrig kunna låta bli att lämna en omplacering till någon som är bra på grund av att den personen inte betalar för den liksom.
Audiatur et altera pars

Elvis är ju våran första iller. Honom hittade vi på blocket när han var ett år. Hade sett flera annonser på blocket med illrar runt om i Sverige med priser runt 2000-3000:- När vi köpte Elvis så trodde vi det var "normalpriser" så vi betalade 2500:- för honom. Då var han kastrerad men ovaccinerad.
Triss betalade vi 1000:- för (oxå omplacering) Hon kommer från samma tjej som hade Elvis innan och eftersom vi har lite kontakt med henne fortfarande så tyckte vi hon kunde få tillbaka pengarna för kastreringen på Triss. Dock var även hon ovaccinerad.
Chiquita köpte vi däremot som valp för 700:- från en, enligt mig, oseriös "uppfödare". Vet förresten inte ens om jag ska kalla det uppfödning, tror hon bara tog en kull för att det var skoj.
Vad är det dyraste ni någonsin har hört att en omplacering har kostat? Sätter till en motfråga. Billigaste?

4500:- är det dyraste jag hört och det billigaste är 0:-
Ni andra då?
Audiatur et altera pars

Det här var en extreemt intressant tråd, jag kan som vanligt bara hålla med. Självklart är jag beredd at betala upp emot 2 000:- för en problemfri omplaceringsiller (som inte bits, går på låda etc) men om den är upp emot 5år o skiter lite här o där samt behandla husses fingarar som godis då skulle jag inte känna för att slanta upp med allt för många lappar.

Uppåt 4000:- är nog det dyraste jag har sett och det billigaste är 0.
Det fanns en annons hör vid jul på blocket där det stog något i stil med "varför inte slå till och ge bort en iller i julklapp".
Blir lite ledsen när man ser att djuren inte verkar betyda något för sina ägare…

Den annonsen såg jag också Elin, det är så ledsamt med sådana annonser.
Audiatur et altera pars

Tarzan betalade ja 800:- för me en bur o lite små saker. inget vaccinationskort lr nåt sånt, vet inte var han kommer ifrån.
Bilbo betalade ja 1000:- för, vaccinationskort o sele, typ inge mer.
Flisan betalade ja 500:- för, fick henne nerskjutsad från Sthlm o massor me tillbehör till.
Om ja skulle omplacera mina så skulle ja leta efter rätt hem inte dör ja får ut mest me pengar som vissa gör. änner ja att hemmet är rätt så KANSKE en symbolisk summa för iller o saker till den men vet inte om de verkligen känns rätt.
Det beror nog på hur "trötta" de är på sina djur. Om de kan tänka sig att hålla på och torka i ett par månader till… Jag gav 1000:- för Ronja och jag är jätte nöjd med henne då hon går på låda (nästan oklanderligt) och inte har en tanke på att bitas… då fick jag även med en liten bur och mat/vatten skålar + lite mat och några små bollar. Men jag tycker att om man inte har så mycket till intresse att det bara varar i ett år är det sorgligt….
Jag har betalat från 0:- upp till 1500:- för mina omplaceringar.
Den dyraste var Lego som kom sist in i flocken. Då fick jag Lego, 5 kg mat, stamtavla, vaccinationskort, helt rumsren (har inte sett honom missa en enda gång). Det enda som skulle vara negativ var att han kunde bita hårt. Hade tur (eller så gillar han mig =) men han har inte bitit mig en enda gång! Nu har han även accepterat Peter =) Så jag ångrar inte att jag betalade så mycket för honom….han är ju min drömiller!
Amor vincit omnia
Jag har bara betalat en gång för någon av mina omplaceringar (första kostade 500:- för 9 år sedan med tillbehör, kastrerad och fullt vaccinerad), dock är det oftast avlivningshotade äldre illrar som har kommit till mig eller folk som frågat om jag vill ha deras iller genom att andra har rekomenderat mig.
De två illrar jag har omplacerat (som jag var akuthem till) har jag tagit 100:- för men då kom de till hem jag visste var bra och då hade jag inte lagt ut pengar på dem bara tid, mat, kattsand osv. Dessutom ska pengarna skänkas till en omplaceringsfond.
En ungiller på upp till ett år kan jag tänka mig att betala för om den är kastrerad och frisk, men jag har lärt mig att lite äldre illrar behöver en ordentlig veterinärkontroll (ca 2500 -3000:- om den är oförsäkrad). Det är svårt att se på en iller som man inte känner om den är sjuk.
Och ärligt talat vem vill ta hand om en äldre iller om den först kostar mycket pengar att köpa och sedan antagligen behöver behandling inom 1-2 år när man kan få en frisk illervalp för 2500?
Jag tycker verkligen att hemmet är viktigare än pengarna, men alla har vi varit nybörjare och som tur är har folk tyckt att jag verkar ok för jag skulle inte vilja ha gått miste om någon av de omplaceringar jag har fått. De har varit underbara allihop på sitt sätt.
Sara

Jag betalade 300:- för Tequila alias Herman (En 4,5år gammal Albino hane) o Kurt ( En 2,5år gammal viltfärgad hane).
Vi betalade 2000 för Havanna som då var 10 månader, och då fick vi med bur, mat, sele, mat skålar.
Dexter var underbar när han kom, han var då 6 månader, och hade flyttat runt i flera olika hem. Jag fick honom gratis!
Ja, viktigast är ju självklart hemmet dom hamnar i, men att betala för en omplacering tycker inte jag är helt fel. det beror på hur mycket grejer man får med, hur gammal illern är och om den är bitfri, rumsren mm (måste erkänna Åsa, att jag inte hört talas om någon iller som var underbara i i sitt gamla hem, men blev "monster" när dom flyttat).. man måste ju ändå förstå att det blir en omställning för djuret och alla djur (vare sig det är valp eller vuxen) så kommer den förmodligen inte bete sig som om inget hänt förns den känner sig hemma.
tycker att det är viktigt att folk börjar betala lite för djuren!! Om det så är en hittekatt som ska få ett hem, eller om det är en omplacerings iller! Jag skulle kunna ge bort mina djur om det kändes att det verkligen var rätt, men jag skulle skriva ut en summa i annonsen (om jag nu skulle sätta ut en sådan) för att minimera dessa "vad billigt, iller vore väl coolt!!"..
Men det är ju bara hur jag tänker förstås!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#38: Jamen då kan jag berätta om en iller som var sådan. Det är min Nikita. Veronica träffade också Nikita i sitt gamla hem och kan intyga att hon var en trevlig iller som levde i en familj med barn.
När hon kom hem till mig blev hon som förbytt, trotts att hon kände både mig och Kiara sedan tidigare och även varit hemma hos mig med sin husse och matte flera gånger.
Men som sagt var, väl hemflyttad till mig blev hon ett monster. Hon högg så att blodet rann. Hörde hon mig i ett rum jagade hon efter mig för att hugga. Och jag lovar att det var in till benet och hon vägrade släppa.
Så det finns. Jag lovar det finns.
Vet även flera fall, men vill inte hänga ut andra så jag nöjer mig med att berätta om mitt lilla monster istället. ;-)
Så nu vet du åtminstone ett fall där vittnen kan intyga både före och efter flytt. En iller kan vara en ängel i sitt första hem och bli helt rabiat vid en flytt.
Audiatur et altera pars

Jag fick betala 800:- för Baghera det tycker jag är lagom inte mer, Bettan kostade 1500:- då trots att hon är snart 3 år gammal!! jag tycker inte att man ska ge bort ett djur överhuvudtaget man kan ge en symbolisksumma alltifrån 10 kr och uppåt beroende på vad man känner själv!

Snuffen var 4 år och honom fick jag gratis tillsammans med en transportbur, seleokoppel och lite mat.
Zeke betalade jag 500kr för men de ville ha de dubbla. Då följde ingenting mer med. Men jag ville ge en symbolisk summa för att illern faktiskt var vid liv när jag hämtade hem honom :))
Carpe Diem
Jadå åsa, jag tvivlade inte på din ärlighet när det gäller illrar som blivit förbytta när dom flyttat och dom finns säkert- Precis som att det faktiskt kan finnas valpar som testar gränser på ett helt annat sätt, och blir små monster när dom flyttat hemifrån!
Tror nog ändå att dom flesta illrar som är snälla och rumsrena förblir det i nästa hem också sålänge man sköter om dom på rätt sätt- men så är det ju en stor omställning för ett djur som flyttar från sin trygga miljö till en ny så lite jobb måste man allt räkna med, en ny flock och flockledare!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#42: Håller med dig helt.
Tyvärr är det väl så att många inte inser att det kan bli jobbigt för illern med omställningen. Och det kan sluta så trist. Som min lilla valp som blev omplacerad och sedan "smet" ut och aldrig återfanns.
Ledsen blir man över sådant.
Audiatur et altera pars

När min pojkvän köpte Tiara åt mig så ville de ha 4000 för henne även fast vi inte skulle ha buren. Hon var varken vaccinerad eller kastrerad så min pojkvän lyckades pruta ner det till 2400.

#44: Tyvärr är det väl så att om det inte finns valpar så kan folk tänka sig att betala överpriser för en iller liksom.
Och vad gör man när man verkligen längtar efter en liten iller. Man betalar och ser glad ut. ;-)
Audiatur et altera pars

Først og fremst så mener jeg at har man tatt til seg dyr så får man ha de til dyret ikke er mer. Jeg har full forståelse for at det kan skje ting som gjør at man ikke kan ha dyr noe mer.
Vi vurderte å omplasere den ene ilderen våres på grunn av at den ilderen plaget Simba som er den eldste ilderen vår. Det var av hensyn til Simba at vi vurderte omplasering, men vi klarte det ikke. Roar bygde ett bur til Simba som han var i på nettene. Dette trivdes han med og på morgnen slapp vi han ut sammen med de andre og den ilderen som plaget Simba ble snill og lot Simba være i fred.
Skal jeg omplasere dyra mine skal det være noe så ekstremt at det ikke er mulig å ha dyr. Syns det blir litt for lettvindt at man ikke gidder mer…..
I oktober i fjord så omplaserte jeg en ilder til Cecilia i Sverige (ikke min ilder, men er en valp fra ett av våre kull). Jeg vurderte avlivning på ilderen for han hadde vært omplasert menge ganger tidligere, tror det var fem ganger. Jeg kan ikke få takket Cecila nok. Han kunne ikke ha kommet til ett bedre hjem.
Jeg har fryktelig dårlig samvittighet ovenfor Cecilia. Når hun fikk ilderen gikk det ikke mange dagene så ble han syk. Jeg viste ingenting, jeg trodde han var frisk. Hun fikk bruke en bra sum penger i begynnelsen på han.
Cecilia og meg skrev en kontrakt hvor det står at vi skal ha gjevnilig kontakt og jeg skal vite hvordan det går med ilderen. Det er jeg som skal koste dette. Det vil si at det er jeg som skal ringe og slike ting. Cecilia har vært enestående og vi har god kontakt, hun ringer meg og sender sms. Jeg ringte å snakket med henne senest i går.
Jeg leverte fra meg ilderen uten å ta betalt for han. Det var ikke i mine tanker engang. Får meg var det viktiske at han kom til ett bra hjem. Noe han gjorde.
Skulle jeg ha omplasert noen av våres dyr ville jeg ikke tatt betalt for dem. Jeg ville ha plaga alle mine venner og familie slik at de fikk ta dem så jeg kunne fortsette å ha kontakt med de. Jeg ville ikke ha sendt dem til noen jeg ikke kjenner. Så nei det er feil å ta betalt for omplaserings dyr.
Trine

Trine, visst är Cissi super. jag har ju själv en av mina valpisar där. Och hon är helt underbar.
Då det gäller omplaceringar, så visst finna det skäl när man måste göra det. Och då får man göra det som är bäst för djuret.
Jag har alltid en plats för din Josefin, hihi
Så du inte glömmer det. hihi
Fast jag vet att du inte omplacerar dina, lika lite som jag omplacerar mina. ;-)
Kram på dig, och en puss kan du ge Josefin från mig va.
Audiatur et altera pars
Jag håller med dig Trine också, samtidigt som jag inte tycker att man ska skänka djur hur som helst!!
Om något så drastiskt skulle hända att jag skulle bli tvungen att omplacera mina djur så skulle jag ju helt klart se att dom kom till någon jag kände- och då skulle pengar inte ens diskuteras!! Får jag träffa dom och se att dom mår bra är det 1000 gånger mer värt än pengar!!!
Ja, det var ju verkligen otur för Cilla när hon fick hem lilla Tigern, att han blev sjuk.. men nu kan jag intyga att han mår som en prins!! Förstår att du känner dig näjd med valet av person!!
Är bara lite rädd för att hon inte skulle ha plats för 3 illrar till om jag nu skulle bli så illa tvungen…
Nädå, mina barn ska det till mycket trubbel innan jag skulle omplacera dom!! Älskar mina djur!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

*putt, på tal om en annan nu aktuell diskusion i en annan tråd*

Jag tror det är lite både och, Tycker inte dom ska skänkas bort, och om man lägger ut en annons på blocket så ska det gjärna stå ett högt pris, men som kan diskuteras (kanske tom ända ner till ett väldigt lågt pris) Det viktigaste är självklart hemmet, men just därför kan man inte skänka bort djuret sålänge man inte vet EXAKT vart det hamnar, Tror att om en kattunge/omplaceringskatt skulle kosta en tusing eller 2 så skulle det bli bra mkt mindre sommarkatter.. Folk som tar djur bara för att det är billigt att skaffa, och sen gör dom sig av med det när det börjar kosta för mkt eller när dom är leds..
Sen så tycker jag att när det gäller illrar så är det ganska löjligt mkt att kräva 2-4000:- för en äldre iller, men en som är bara några månader tycker jag inte 2000:- är så farligt! 4000 är dock fortfarande alldeles för mkt för en omplacering!

#50 Håller helt med dig! Bra skrivet! :-D
Jag tycker att det beror på vart man omplacerar också, om jag t.ex skulle vara tvungen att omplacera Dior så skulle jag gärna se att han hamnade hos ngn här på iller forumet, för då vet man ju att han skulle komma till en person som verkligen gillar illrar och kan saker om dem. Så då skulle jag inte ta ett öre. Om jag däremot skulle använda mig av t.ex blocket så skulle jag nog säga en summa, men den skulle som sagt vara symbolisk och möjlig att förhandla om. För som sagt, ett bra hem är ju viktigare än att man får pengar för sin älskling (skulle iaf kännas fel att använda pengar som man fått för att sälja sin älskling
)
Håller på att leta nytt hem åt en av mina råttor nu
, och jag gör precis som jag skrev här, letar ett nytt hem åt henne inne på råttor i fokus, eftersom att det finns människor där som verkligen kan råttor och vet hur de funkar.
Jag tycker det är helt fel att ta betalt för omplacering oavstt ålder eller anledning till omplacering. Köper man en valp så har man för avsikt att ha den permanent. Vid köpet räknar man inte med att få igen några pengar för den alltså gör man ingen ekonomisk förlust då man omplacerar gratis. Anta att det överlag inte togs betalt för omplaceringar, då kanske fler skulle tänka sig för innan de skaffar en valp som kostar några tusen kronor.
Jag hämtar hem Wilma från Åland nu i helgen, hon har omplacerats flera gånger olyckligtvis men det har inte varit några pengar senaste omplaceringarna av henne och hon har bara varit i bra hem!
Det finns ett nätverk i landet av folk med illerintresse och nya som hittar in på illerforum där de kan få bra grund att stå på innan de skaffar iller. Att använda sig av blocket och andra annons-ställen finns det inget behov av så länge man är aktiv på forumen. Ibland kan det vara brottom med en omplacering men då finns alltid akuthem någonstans då det finns massor av folk som är beredda att lägga ned sin själ i att hjälpa illrarna.
Edit……….
Lägger till att jag inte tycker det är fel med omplaceringsavgiften som dyker upp då illerföreningarna omplacerar.

#53: Ja, men alla tänker inte så, eller alla har nog den avsikten, men det är inte alltid som folk vet vad dom ger sig in på, eller ens kan förbereda sig för oförutsedda saker som det kan medföre.
Om det inte togs nått betalt för omplaceringar så skulle allt möjligt pick och pack skaffa en bara för att dom är tuffa eller söta eller whatever.
Och ja, det är självklart att man kan bli mer eller mindre tvungen att använda sig av annonser för att komma ut till folk, då man tex som i mitt fall bor där det finns VÄLDIGT få illerägare, (3?. varav en flyttar nu snart) Och mig veterligen så är 2 av dom här inne, jag och viktormarina.
Visst, att annonsera här.. Massor som var intresserade; men typ ingen under 60mil bort.. Tillslut så lyckades jag förvisso få en tjej att ta med honom till sthlm så han fick nytt hem där!
Men i vissa fall så kan fortfarande blocket och dyl vara ganska nödvändigt! och till stor hjälp! Men jag tycker dock det ska vara sista utvägen.. Man kan annonsera på iller-nätverk först! och prata med omplaceringskoordinatorer (oj vilket långt ord…) osv!

själva har vi betalat 1200 respektive 1500 för våra omplaceringsillrar. det är nog ganska dyrt. men ska man köpa ett husdjur tycker jag att då kan man faktist betala lite.
jag gav runt 100 spänn för båda..amy 800 plus resan för 400 och milton var det enbart resan som kostade, dock 1000 spänn …

Jag tycker att det kan vara bra att de sätter ut en summa på ca 1000-2000kr för en omplacering om de sedan skriver att det viktigaste är hemmet och inte priset. För ofta kan det vara så att priset går att diskuteras. Om en osseriös ser en iller för ett par 1000 så+ kanske den inte blir så intresserad. Medans en som vet vad det handlar om säkerligen kan bli det. Men jag tycker inte att det är rimmligt att betala 2000kr för en okstrerad, ovaccinerad iller.
Själv tycker jag att 200-400:- väl är en rimlig summa att betala för en omplacering, när jag tog hand om Dino för 7 år sedan betalade jag 500:- när jag hämtade hem honom, samma för Aslan även om han bara var en valp på ca 7 veckor. Och innan någon slår ner på mig som en hök, att Aslan inte var mer än ca 7 veckor berodde på att han var född på ett katthem i HBG, och dom hade inte den tiden att hantera valparna som var nödvändig då han var hälften vildiller. Så alla valparna lämnades ut tidigare än dom 8 veckor som var normal utlämnings tid då för 7 år sedan, nu lämnas inga valpar ut innan dom är minst 9-10 veckor, ibland äldre har jag sett.
problemet är det att många av de illrar som omplacerats för hutlösa summor har dykt upp igen och igen i olika annonser..så uppenbarligen så hjälper det inte att illern "kostar mycket". Många kan hosta upp en tusen lapp eller mer för att köpa en iller…men vad de då ofta tänker är att det är ju bara den tusen lappen illern kommer kosta. Att de tillkommer mer kostnader runt om kring fattar folk ofta inte…"ge den lite whiskas å låt den använda kattens låda så e det lugnt". Jag tror inte att en högre försäljningssumma nödvändigtvis ger bättre ägare…. Jag skulle själv kunna skrapa ihop 2000 spänn och åka och hämta en omplacering imorgon ….men skulle jag klara resterande kostnader???

#59 jo det är ju sant. Men frågan är väl då hur vi ska komma ifrån det problemet?? Känns väldigt omöjligt. De är ju svårt att upskatta om människan man lämnar din iller till verkligen är den snälla, omhändertagande person som den utger sig för att vara. och iblan känns de på många annonser jag svarat på att pengarna är de viktigaste för den som har illern och att bli av med den snabbt. Så ägarna kanske ska börja bry sig mer om vem de ger bort sin iller till!!!
Ett förslag till de som känner att de vill ha betalt för omplaceringar men inte vill ge bort dem är att sätta ut ett pris som man tycker är rimligt med information om att pengarna går oavkortat till en omplaceringsfond. På så vis kan man ha både gott samvete och ge föreningarna större möjligheter att hjälpa de som bor långt bort. Är det så att det inte finns bra köpare i de trakter man bor på så tycker jag att man kan åka en bit för att lämna omplaseringen till nya ägaren. Då får man kanske dessutom en bättre uppfattning om hur den kommer att bo. Tycker generellt att den som tar omplaceringen ska betala resan men om det nu inte går att ordna så är det väl spenderade pengar att resa med illern till nya ägaren.

Min senaste lilla Mio betalade jag en symbolisk summa för, vi kom överrens om att det inte skulle kännas bra att bara skänka bort ett djur. Sedan fick jag med lite olika saker plus att vaccinering och kastrering är ju redan påkostat.
man skänker ju inte bort katter lr hundar heller så varför en iller, men inte tycker jag heller att det ska vara något högt pris. det ska var rimligt!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
jag tycker precis som du säger att man skall ta en symbolisk summa för djuret…men folk som tar hutlösa priser och typ kräver ersättning för sånt de kostat på illern såsom bensin pengar för att hämta illern när de köpte den (!!!) samt operationer och vaccineringar som utförts innan tycker jag är helt sanslöst!

Det värsta jag har hört när det gällde en omplacering jag diskuterade med dåvarande ägaren. Hon ville ha betalt de 800 kr som hon köpte illern för. Plus att hon ville ha betalt för veterinärkontrollen och behandlingen av skabb som illern tydligen hade när den kom till henne. Så kalaset skulle sluta på 1500 kr. Då tycker jag verkligen att man är ute och cyklar.
En iller är inte en investering, inte en obligation som man kan lösa in när pengakassan tryter. Man kan verkligen inte räkna med att få tillbaka allt djuret kostat vid en omplacering.
Isåfall har vi här inne många dyrbara djur. Om jag ska lägga på alla veterinärkostnader och medicinkostnader så skulle mina illrars pris stiga med åren. Jag har haft tur och ha ganska friska djur. Men det finns många här som maxat sin försäkring. Är deras djur då värda mer vid en omplacering??

#64: Japp det tycker jag. Fram för mer illrar som sälja vid en omplacering för 30-40.000:-
För självklart måste man få tillbaka alla pengar man lagt på dem ;-)
Audiatur et altera pars

Det är mycket strul kring alla dessa omplaceringar. Man skulle önska att fler gick genom föreningar och hjälpte deras omplaceringsfonder. På så vis skulle vi får ner kostnaderna samtidigt som det skulle bli mer seriösa omplaceringar där hemmen valdes ut noga.
Jag kan ju säga att vi tvekade ganska mycket kring summan vi betalade för våra tjejer. Men den summan berodde då på kostnader för veterinär mm. En summa som förhoppningsvis en dag kommer att bli lättare för föreningar att betala.

Min högsta förhoppning är att alla omplaceringar ska skötas av uppfödaren till den iller det gäller.
Men eftersom den drömmen aldrig lär bli annat än en drö, så vore det ultimata att föreningarnas omplaceringskordinatorer kunde sköta detta.
Men även det är nog en overklig dröm. Tyvärr. Men ingen förhindrar att man drömmer, så jag fortsätter med det jag ;-)
Audiatur et altera pars

#67> Dina förhoppningar är goda Åsa, men de kanske inte alltid är det bästa. Säg att jag skulle bli tvungen att omplacera en av mina gamla illrar, varför skulle då uppfödaren ta hand om omplacerigen när illern är låt säga över 5år? Det känns iaf inte naturligt för mig att kontakta uppfödaren då. Och för den delen är det inte någon garanti att uppfödaren är duktig på att omplacera, även om det säkert i de flesta fall förhåller sig så… :-) Jag känner ju själv min iller bäst och kan säga vad för sorts hem den bör komma till.
När det gäller oseriösa ägare som testat en valp och efter ett halvår eller kortare kommer på att det inte funkar så är nog uppfödaren bäst ändå!
Vad gäller föreningar så är ju inte alla med i såna, speciellt inte de som behöver utnyttja omplaceringskoordinatorerna. Jag har själv haft iller i 6,5 år men aldrig varit medlem i någon förening. Varför? Har aldrig vart involverad i iller-träffande-livet utan "klarat mig själv". Nu har jag dock blivit medlem i Stiff, och ser nu självklart en stor fördel och vad föreningarna lägger ner på sina medlemsillrar. Omplaceringsjobbet ni gör är ju helt otroligt underbart, vilket engagemang och jobb ni gör! Jag är imponerad över seriositeten. :-D Så nu är jag värvd… Sen är ju Argirabatten helt ok, gör ju nästan att medlemsskapet går på samma summa som utan med enbart försäkringar.
Lösningen är nog tyvärr inte så enkel som man skulle hoppas. Själv har jag ju bara hittat hit för några få månader sedan och är verkligen förfärad och smått förbannad över alla hopplösa folk som skaffar en iller av fel orsaker och som snart ledsnar på den. Tur att det finns trogna illerägare!
En eloge till er alla som tar hand om alla dessa omplaceringar!!!

#68: Om någon skulle behöva omplacera en iller som de haft i 6 år kommaer det säkerligen i en annan dager. men nu tänkte jag mest på alla dessa som blir tokallergiska inom ett halvår.
Inte de som haft sina illrar lika länge som dig.
Sedan kan jag säga att många som får hjälp genom omplaceringskordinaterna inte är medlem i någon förening heller, men de får hjälp ändå. Allt för illern skull.
Så i mina drömmar finnas kvar. ;-)
Audiatur et altera pars

#69> Jo fast jag menar mer att de som inte är medlem i någon förening INTE känner till att det finns omplaceringskoordinatorer. Det visste intre jag innan jag råkade hitta hit. Och tro det eller ej, men det är inte helt enkelt att hitta hit heller. Det var bara en tillfällighet för min del, en kul sådan. :-) Det är ju för den delen skitbra att ni även tar er ann icke medlemmar!

*ändrar mitt svar* Jo förresten, jag kände ju till att det fanns koordinatorer eftersom jag vart in på Stiff och Skills, men ingen av de sidorna ser vidare aktiva ut, eftersom alla verkar hänga här. Vad jag vet finns ingen länk hit heller från dessa sidor (kan ha fel dock, men den finns väl inte på Stiff?). Min första intuition sa att jag skulle kontakta Stiff, det låter ju lixom som huvudförenigen i sverige. Men hemsidan ser soms agt väldigt inaktiv ut, varför man som illerägare lätt ger upp… och sätter ut en annons på blocket istället. Mycket enklare… (obs, ingen pik till hemsideadministratörerna, bara ett tips :-))

Jag tycker det är värt att betala lite extra för att få en "tränad" iller som om man har tur går på lådan även hemma hos en.
#71 Stifs nya hemsida är underuppbygnad..och har varit det ett tag så förhoppningsvis kommer den upp snart. http://www.skaraborgsillern.se/ är rätt uppdaterad och där finns även en länk hit ,)

#73 > det låter bra det!

#73: Skojigt att STIF länkar hit. Lite tråkigt att SKILLs inte gör det dock.
Audiatur et altera pars
#75 nu snurrar du till koncepten…skills har länkat hit..inte sitf ;)

#76: Fast dom sa att ingen av dem länkar hit. Och sedan gick du in och sa att STIF länkar hit på nya sidan. Vad har jag snurat till?
Audiatur et altera pars
#77 hihi åsa..läs en gång till lugnt å fint ;)
#71 Stifs nya hemsida är underuppbygnad..och har varit det ett tag så förhoppningsvis kommer den upp snart. http://www.skaraborgsillern.se/ src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> är rätt uppdaterad och där finns även en länk hit ;)

mohaha, okej. Då har jag läst som en kråka igen. hihi
Audiatur et altera pars