Att skaffa iller... behöver råd.
Jo, jag har under flera år funderat på Att skaffa iller men jag vet att det är ganska mycket jobb, eller har jag fel? Alltså.. jag skulle gärna vilja ha svar på lite frågor. Jag är seriös och vill inte göra nåt som jag sedan kanske kommer ångra, därför vill jag veta allt om hur det är att ha iller. Jag vill ha en hona isf. Hur går illrar ihop med hundar och barn? Jag har Chihuahua uppfödning (med ett fåtal hundar) och 2 barn. 1 på 6 år och en på lite över 1 år. Jag är hemma om dagarna. Vi bor i ett stort hus på 200 kvm och med stor inhägnad tomt. Jag har träffat illrar på husdjursmässa och tycker dom verkar helt underbara men så har man ju hört att dom ofta bits och inte är så rumsrena och att de förstör möbler i hemmet. Stämmer det att det alltid är så? Vad ska jag tänka på och vad kan jag förvänta mig? Eller det kanske inte är nån idé alls för oss Att skaffa iller? Jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Därför frågar jag här.
Allt är ju relativt… :)
Jag skulle vilja påstå att man alltid ska förvänta sig det värsta. Även om det inte alls kommer bli som du förfarar så kan det ju faktiskt även bli så.
Ja, en iller kan bitas. om en katt eller hund inte blir mycket hanterad från det att den är liten så räknar man nästan med att den ska vara skygg och osäker, men många verkar tro att illrar är ett undantag där (?) och att det är helt okej att föda upp dom i små burar utan mycket mänsklig kontakt.
Så det viktigaste steget är väl att hitta en bra uppfödare som du trivs med, som gör ett bra första jobb med valpen så att risken minskar för överraskningar.
Många illrar testar ändå nya ägaren, och om inte alla i hushållet har möjlighet att säga ifrån kan det bli problem… Det måste inte bli det, men det kan.
Många illrar är slarviga på lådan. Ingen nyhet bland illerägare ;)
MEN, man kan komma väldigt långt med ett stort tålamod och många lådor till en början. Kan du ha lådor ståendes lite överallt med en ettåring i huset? Har du mycket tid att avsätta på toaträning av en iller?
Illrar gräver. Du kanske måste möblera om en del så att illern inte kan ta sig upp till dina växter och blommor, för annars kan det bli jordstampat golv hemma :)
Sedan ska man ta med hundarna i beräkning också. Det måste klaffa med så mycket.
Jag skulle nog försöka vänta några år tills ditt yngsta barn har blivit lite äldre. Det är lättare att ha iller och känna sina djur när man skaffar barn. än Att skaffa iller när man har så små barn.
Är du ändå sugen så tycker jag du ska åka och hälsa på någon som har iller så att du får en lite mer rättvis bild och kan bestämma dig där efter.
Jag finns i Norrköping om du vill hälsa på :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hej och tack så mkt för svaret! Jag tror nog det är klokast att vänta ett tag till, som du skriver. Tills min lilla dotter blivit äldre. Det kan nog bli mycket jobb för mig då med hundarna och när jag har valpar.. så jag ska fundera noga i ett par år till och när tiden är rätt så ska jag besöka någon med illrar! =) Tack igen för svaret!
Såg att du bodde nära Örebro, så är du intresserad av att träffa illrar så vet jag att det finns några trevliga illerägare i Örebro som säkert inte har nått emot besök.
Gör en liten efterlysning här på iller om illerbesök i Örebrotrakten så ska du se att du får napp. Annars är du välkommen till Falun :-)