hund och iller?
min opjkvänn och jag ska flytta ihop til hösten. han vill skffa hund vilket jag peronligen inte har något emot… undrar dock hur erfarenheterna ser ut med vuxna illrar plus hund?
jag ahr hört att om man sätter ihop en hund och en valpiller ska det itne vara några problem..men 2 vuxna illrar plus en hundvalp?
Det är nog ingen större chans att det ska lyckas tyvärr tror jag… Illrarna kommer nog inte låta hunden va..
Kanske göra som gwen tänkt? att vänta med hunden tills illrarna gått ur tiden?
Låt dom träffa varandra lite först å se hur dom går ihop…
Va kul för er förresten! =)
Ja ni kan ju testa illrarna o se hur de beter sig med en vänligt sinnad hund.

Rocky går då ihop utan problem med min hund, fast han bryr sig inte så mkt om honom..

#0 och #1. Jag har funderat mycket på detta,ja. Men min anledning att Inte skaffa hund är tvärtom, att jag är rädd för illrarnas liv iom att de OFTAST ses som byten även av de snällaste raserna och hundarna. Iaf bland vuxna hundar som inte träffat illrar förr.
Min familj har spetsar av olika raser och de går absolut inte, men det kan bero på att både hund och iler vart vuxna när de träffat. Jag är inte säker på om jag skulle våga skaffa hundvalp med mina nuvarande illrar eftersom ett misstag lätt händer, hos en jakthund med lite instinkt, hur mycket polare de än är ibland.
Min familjs hundrar står utanför buren och tuggar i luften, fast de Vet att de inte får. Inte så kul!
Så vår plan var att skaffa en Akita-valp, men vi har frångått den planen eftersom vi inte vågar. Skulle inte kunna leva med att vi misslyckats med planen, vad ska man då göra? Illern är nog död då… *buhu* Så man måste vara EXTREMT försiktig tror jag!
Vad funderar ni på för hundras?
Ronja var drygt ett år när jag fick henne, våran schäfer 2. Det funkade jättebra, om hunden inte vill va med illern gick han nån annanstans, och ville illern va ifred lade hon sig i min säng eller gömde sin nån stans. Så jag tror att det visst kan funka, tänk bara på att inte köpa en hundras som används innom jakt, då det jaktpsyket e avlat… men annars funkar det nog finfint.
Lycka till!!!

Det har nog väldigt mycket med att göra vilken hundras man väljer. Men när hunden är valp är det nog illrarna som är på den mest och hunden som behöver skyddas från vassa iller-tänder. Men om man bara vänjer dem vid varandra och du inte köper någon jaktras kan det säkert fungera. Min fd hund var en leonberger och han brukade leka med en iller som bor på våran gård. Han lade sig ner på rygg och lät illern krypa omkring på honom. Båda såg ut att ha jätteroligt.

väljer du en hund som är lugn och ingen jakthund kan det nog gå :)
jag hade en jakthund (basset/stövare) tillsammans med min första iller, dom var bästa vänner och busade och sov tillsammans. så det är nog som dom flesta här säger, beror lite på vilken hund det är =)
Vi har hund och iller. Vi hade hunden först och skaffade illern sen. Det har gått bra förutom en gång då hunden tog illern i munnen och bet till så illern skrek rejält. Vår hund är oxå jakthund i grunden men hon som individ är hon inte jaktig alls.