Erfarenheter av Torbugesic?
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Torbugesic? Det används istället för Metacam när en iller som äter kortison opereras.
Hugo fick det för en vecka sedan när han opererades och är sig inte lik.
Jag skulle nog kolla upp med veterinären, eftersom han inte är sig lik. Har inte hört om det tidigare, men …
Sökte 'Torbugesic' på nätet och det är ett (av flera) namn på, Butorphanol Tartrate (Torbugesic®, Torbutrol®)
Inget av namnen gav napp när man sökte på FASS Vet.
vilket jag tycker är lite konstigt, då det är ett djurläkemedel.
Hoppas Hugo blir sitt vanliga jag snart!
//Ammi
Är det för att såret ska läkas bättre? Kan det vara att det är själva såret och ev smärta som gör honom annorlunda?
Sara
Det är smärtstillande
ehe…och lindrar hosta (alleviate coughing)
citat från den länkade sidan
"In addition to pain control and sedation, butorphanol will alleviate coughing."
http://www.petplace.com/drug-library/butorphanol-tartrate-torbugesic-torbutrol/page1.aspx
Givetvis har jag pratat med veterinären.
Den här medicinen är smärtlindrande och istället för metacam. Då kortisonet och metacam krockar med varandra.
Eftersom jag har noll erfarenhet av att operera en iller som stått på kortison så var jag tvungen att fråga eftersom han inte har varit sig själv. Såret har sett jätte fint ut, han äter och dricker. Men har varit otroligt låg, burrig, ledsen och hängig.
Den här medicinen ger biverkningar som gör dom extra trötta och slöa efter operationen. Jag är van vid att illrarna är ovanligt pigga när dom kommit hem från operation. Medans Hugo bara låg helt stilla och kved när jag försökte lyfta honom.
Igår kväll kom en förändring och jag tycker att det går åt rätt håll nu iallfall :)
Har den biverkningar som ger trötthet och slöhet är det kanske inte så konstigt om han inte har varit sig själv eller speciellt pigg.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Biverkningarna ska ge sig efter ett dygn eller två. Och inte sitta i en vecka.
Jag provade att höjja kortisonet en aning och det är mer fart i honom nu :)
Skönt att han bättrat på sig!
Sara