Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1731 ggr
JossanH
0

Få katten att tagga ner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska jag göra!?

Min katt har börjat ge sig på och brottas med illrarna. Han håller fast dom och ligger ned och ibland slår han även med baktassarna på dom.
Detta har han börjat med de sista dagarna… Först var det bara Pegasus som han kunde lägga armen om men nu tar han ett riktigt brottargrepp om honom. Pegasus, som har lymfom, uppskattar inte denna behandling.

Förut var ju Skit herre i huset men ju tuffare katten blev ju mer osäker blev Skit på att kunna jaga iväg honom. Nu har katten även börjat brottas med honom…

Jag tycker synd om båda illrarna för Skit smyger under möblerna hemma och litar inte på katten. Pegasus vågar gå öppet men man ser verkligen hur störd han blir på katten när han ska brottas. Han blundar och försöker bita tillbaka, men han biter för löst så det ger inget…

Kan ju inte vara hemma och vakta och förstås har vi inte så många dörrar i lägenheten. Skulle kunna stänga in illrarna i sovrummet men där är kattens bästa sovställe och vi har ingen dörr som går att stänga till det rummet illrarna älskar att vara i…

Katten kräver mycket aktivering och det känns väldigt fel att ha honom instängd i sovrummet när han behöver mycket yta.

Idag har jag fått spruta honom med vatten varje gång han gett sig på illrarna och han springer där ifrån men gör gärna om det 10 min senare.. :/

Vad skulle ni har gjort?

Bild på terrorkatten!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Kanske en kattkompis vore nått?

Sara

Loveferrets
0

Vilken söt katt ! Svårt läge, är det något som har förändrats som gör att kisen e på dom ? Förstår att det inte går att hålla koll 24/7 men när ni inte är hemma får dom kanske vara i sovrummet så länge tills ni är hemma igen. i det rummet illrarna älskar att vara i, går det inte att skaffa en hög spånskiva eller nått så katten ej kan komma över annars ? Bara lite tips.

JossanH
0

#1 Men eller hur! Säg det till Kalle bara… Han tror ju bara att det kommer bli 2 asjobbiga katter som är högt, lågt och mittemellan… Vi har även satt en gräns på max 3 djur i lägenhet vilket känns bra för båda men försvårar såhär när vi inte riktigt vet hur vi ska göra. Målet är att ha 2 katter och en iller men det lär ju inte hända så länge man har Skit för han vill inte ha kattkompisar utan en illerkompis att förfölja… :)

#2 Katten tar sig över det mesta.. Han är för smart för sitt eget bästa. Han kan ju öppna dörrar så inte ens det är riktigt säkert.. Han öppnar dörrar, skåp, plockar ur proppen i handfatet och gräver i avloppen, äter av våra växter, hämtar saker i diskhon etc etc
Har försökt aktivera honom med sele och promenader i källaren men det är mer läskigt än spännade…

Det som har ändrats är ju att han blivit innekatt. Inte för att han var ute mycket på gamla stället, vissa dagar bara 5 min.. Som mest kanske 30 min. Men dom har ju mycket större boyta nu och han har tagit större och större plats ju längre tid det har gått. Det har varit en långsamt pågående process kan man säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sanna82
0

Är katten kastrerad? det brukar ju göra dem mycket lugnare.

Be a rainbow in someones cloud

JossanH
0

#4 Tro det eller ej men kastreringen gjorde honom mycket lugnare!!! Men han är sjövild ändå :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#3, En busig katt, han är nästan som en iller med andra ord hehe men kan man inte säkra dörrar på nått vis med typ säkerhetslås eller nått ?

Men det är kanske det att han blivit innekatt, har han gått fritt innan o ni har koppel på honom när ni e ute nu så är det kanske det som stör honom ?

Svårt de där men på nått vis måste ni ju nästan ha dom isär när ni inte kan hålla koll ju, hmhm

Det kan inte vara hormoner efter kastreringen ? Om han nyligen gjort det vill säga ?

Att han börjat slås/brottas mot illrarna kanske är att han är svartsjuk/avis på dom av nån anledning.

JossanH
0

#6 Jag går inte ut med honom nu då vi bor mitt stan utan tar bara ned honom i källaren då.. Han hatar selen :)

Han kastrerades i början av dec så det ska det inte vara som spökar.

Tror inte han är avis på illrarna heller utan bara jäklig busig. Kanske en kattkompis är lösningen på problemet.. Men tänk om det slutar med 2 kattmonster som muckar med stackars pojkarna.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

MaaariaS
0

Om du inte vill att han ska öppna dörrar kan du vrida handtagen uppåt…

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Loveferrets
0

#7 ja då kan de ju bli ännu större problem än vad ni har nu om ni skaffar en kompis till honom men de kan ju oxå bli bättre.

Men kanske är det de att han blivit innekatt då ? Även om han bara var ute korta stunder tidigare så vart han ju ändå "fri" på ett annat sätt, (ta det rätt nu är du rar).

Hur länge har han varit så här busig ?

Cawolina
0

Vi hade två katter som inte kom överens. istället för att få den ena att känna sig stressad så delade vi upp lägenheten i två…

PernillaM
0

På iller fronten e jag ny, men på katt fronten lite veteran :)

Kolla på katten nästa gång han ger sig på illrarna. Sättet han beter sig på kan säga en hel del om hur han mår.

Ser han ut att leka med dom? Eller är han rent utav förfannad?

Puttar han me tassarna, hoppar, öronen rör sig m.m= lek

Öronen bakåt hela tiden, ögonen smalnat av, vill bitas och sparkas hela tiden =  arg

Givetvis blandas "arga" tecken in även vid lek, men dom ska inte finnas där hela tiden.

Det kan faktiskt vara så helt enkelt att din katt är förbanndad på illrarna = Dom kanske själ för mycket av din uppmärksamhet, missen e avundsjuk

I annat falla kan din misse bara vara en riktig liten buse som gillar hårda lekar, då är det bara fya och försöka aktivera honom med annat.

Lycka till!

JossanH
0

#11 Det är rakt av lek. Han springer efter dom, lurar på dom attakerar dom, hoppar undan. Han är en kisse med ganska hårda tag och jag brukar brottas med honom så med händerna ibland om det inte gör för ont ;)
Kör nämligen samma med illrarna också när vi busar. Jag gillar direktkontakten.

Det började med lite oskyldig lek med deras svansar när de åt i början men nu har han dom som sina egna uppdragbara små möss som finns till för hans skull.

Jag älskar verkligen den här katten och alla egenheter han har för sig, men jag vill inte se det gå ut över illrarna.

Största nöjet är när dom springer där ifrån så han kan jaga dom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Jag känner igen poblemet. Men här hemma går det ganska bra i alla fall eftersom dem alla terroriserar varandra!

Men schess lägger sig ofta ner på sidan och håller om illrarna medans hon sparkar med bakbenen, men dem säger ifrån ganska bra och ska bita henne tillbaka som försvar.

Och när dem jagar henne så hoppar hon ofta upp på högre höjder eller vill gå ut.

Vill även berättada om att jag gjorde ett sånt misstag för ett år sedan, trodde precis som dig att det skulle bli bättre med en till katt så katten hemma inte skulle känna sig så utanför. Men det slutade i katastrof, Skrollan skulle ha ihjäl den stackars katt bäbisen, så han fick flytta till pappa. Så den tabben gör jag inte om =(

Hoppas verkligen det löser sig