Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 580 ggr
bonanzapatz
0

Borde jag skaffa iller?

Jag har läst och varit intresserad av en iller i ungefär två år nu. Jag är just nu 16 och kommer att flytta ut efter VT 2011 och funderar på att skaffa en iller då. Jag håller just nu på att försöka få kontakt med illerägare så jag kan få mer information och komma i kontakt med mer illrar, få en verklig bild på hur det skulle vara att äga en. Jag skulle säga att jag kan det mesta om illrar och är utan tvekan redo för en iller. Men jag är inte säker på att det är rätt tid att skaffa en iller. Jag kommer ha hela sommaren att dedikera till illern, sedan kommer jag att gå skola om dagarna. Jag kommer gå ut med illern och har även en katt som tycker om dom flesta andra. Pengar är inget problem då min pappa säger att han gjärna betalar alla kostnader och han är medveten om hur mycket det kan kosta. Jag vet att jag måste göra vissa uppoffringar och det gör jag med glädje för en liten sötis! Jag kommer mest troligt bo i en stor etta eller en tvåa.

Det jag undrar är, tycker ni att jag borde skaffa en iller när jag flyttat ut? Eller kanske vänta några år tills ett bättre läge?

Min mamma säger att det är mycket ansvar en lång tid och hon tror att jag kommer tröttna men det kommer jag inte. Jag har ju en katt som jag tagit väldigt bra hand om i ca två år nu och kommer att göra det sålänge min katt är vid liv.

Det är ett år kvar innan jag kommer att flytta men ett år är inte mycket tänketid när det kommer till en iller. Jag har ju trots allt velat ha en i två år redan. Men jag vill det bästa för illern. Och att hitta en uppfödare som säljer till en 17åring är jag inte säker på att jag kommer att hitta heller. Jag garanterar att jag är mycket ansvarsfull och det håller hela min familj med om.

Hur var det för er när ni skaffade iller? Tänkte ni igenom det länge och hur såg eran situation ut just då?

Loveferrets
0

Det är svårt att svara på nu då det är ett helt år kvar tills det blir aktuellt, mycket kan förändras fram tills dess och beroende på hur din situation ser ut då så kan du kolla upp det närmare.

Jag minns knappt hur min situation såg ut då de var 16 år sen jag fick min första iller, jag har för mig att jag bodde i ett etta då, i vilket fall som så hade jag inte funderat eller ens läst om iller tidigare, däremot gick jag på en danskurs och han som hade kursen hade en iller med sig dit en gång, den satt på hans axel, sen dess blev jag störtförälskad så på den vägen var det.

Blir det en sötis i framtiden så önskar jag dig välkommen i illervärlden , det allra viktigaste är att du verkligen vet vad du ger dig in på, enormt med kärlek, tålamod och envishet och tre dubbelt av det är det viktigaste, lycka till !!

bonanzapatz
0

haha aw, dom är bara för söta! Tack så mycket :)

JossanH
0

Länge kan man väl säga- jag var 10 år när jag bestämde mig faktiskt. Men var 19 när jag fick tillfälle att skaffa en, då jag flyttat hemifrån.

Jag ser det som så att så länge du har en katt att ta ansvar för så kan du lika gärna ha en iller också. Bara din familj är medvetna om att om dom är kattvakt får dom även bli illervakter nu.
Det är lite mer pyssel med en iller men det är det lugnt värt, eller jag skulle nog tom kalla det för fördelar. Jag har ju iller just för att det är lite mer jobb med dom än med en vanlig katt. Och jag skulle vilja påstå att en illervalp präglas lite mer än vad tex en kattunge gör under sin uppväxt, så en god uppfostran och ett kärleksfullt hem är viktigt!

Min situation när jag skaffade iller var nyligen utflyttad från min familj, hade jobb och en stadig ekonomi. Har fått göra en del uppoffringar pga mina djur men det har ju alltid varit värt det!

Vart bor du? Kanske du kan få hälsa på någon som har iller och diskutera det vidare??

Sajtvärd på Iller.ifokus

bonanzapatz
0

Jag bor i norrbotten och har inte lyckats hitta någon illerägare här ännu

JossanH
0

Ja, du dessa norra delar är lite svåra. Inte nog med att närmsta grannen bor en mil bort så ska den ha en iller också- ganska liten sannolikhet :P *skämt*

Sajtvärd på Iller.ifokus

bonanzapatz
0

hahaha jadu lite så är det nästan