Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 3322 ggr
Cawolina
0

Drar rumpan i golvet?

Jag vet inte riktigt hur jag ska formullera mig, men jag läste på en hemsida att illrar oftast drar rumpan i golvet efter att de varit på lådan. Typ som toalettpapper :P

Är det sant?

kawaiichou
0

Ibland gör vår katt så!

Fast han drar på mattan.. Men de brukar inte vara efter han vart på toa..

Det kanske kliar? XD

sarae
0

ja, det stämmer, men inte alla individer gör det, och inte heller alltid. Det är ett sätt att revirmarkera.

Cawolina
0

Våran katt gjorde så också, men det var när han var sjuk och dålig i magen…

Cawolina
0

#2 Gör några av dina illrar så?

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, många illrar gör så. De släpper väl ut en liten liten lukt från analkörtlarna efter de varit på toaletten. Så ofta sätter illern ned rumpan precis efter de varit på toa. Jag har gjort så att jag har små billiga ikeamattor (som inte finns för 19:-/st längre…) framför lådan så att de torkar av sig på den och så att de inte drar ut en massa spån från lådan. När det är spår på mattorna så tvättar man dom bara.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Monizz
0

#5 Jättesmart faktiskt, Ska nog skänka min gamla badrummsmatta från ikea till rumpgnidning.

Slipper man allt spån.

ALLTID när jag moppat golvet så drar han rumpan i golvet, lukten har väl lixom försvunnit då ;p

Browny
0

När våran hund gjorde så hade han typ "analklåda". Verkar han störd över det eller det ser annorlunda ut under svansen så skulle jag nog uppsöka veterinär.

JossanH
0

#7 Som sagt, detta är ett naturligt fenom hos illrar. De gör så för att märka revir. Det är skillnad när hund och katt gör sådant för de drar sig fram för att klia eller få bort något som stör.
Den stora skillnaden är att en hund eller katt mer drar sig fram medans en iller sätter ned rumpan precis när de varit på toa, ibland tar de ett par steg med rumpan nere i backen så det blir ett litet spår. Men det är klart, skulle illern börja göra så utan att ha varit på toa så skulle jag hålla uppsikt.
Men när det är i samband med toabesök är det helt normalt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Klart man måste torka rumpan när man gjort sina "stora" behov, brukar inte ni det ?

Dock brukar husse grymta nått om att jag borde göra det på tidningen runt toan. Förstår inte varför, det går ju så bra att göra det samtidigt som man är på väg till andra roligare aktiviteter.

Tungan ute

Punkten
0

#9 Haha, känner igen det där.. blir ett himla moppande.. så fort vi la ut tidningar, mattor eller plast var det inte avtorkning på dem utan våra tyckte att det var perfekt att göra sina behov där då de ändå inte kom på golvet.. matte och husse hade ju skyddat det så väl :p

Browny
0

#8 Okej. Ja, jag är ännu inte så insatt i hur illrar betér sig o.s.v. Har bara ägt hundar och katter. Glad

Loveferrets
0

Så har mina illrar oxå gjort, precis som nån skrev så måste dom ju torka sig hehe.

Men skämt o sido, det är vanligt

sandraxea
0

#9 Haha! jag har en herre här hemma som började med detta i veckan! ser otroligt roligt ut! tack och lov blir vårat golv inte randigt.

Ceciliaolucifer
0

Jag har märkt att dom även kan göra det när dom har varit riktigt dåliga i magen. När dom har fått för lite benmjöl, eller för mkt olja av något slag.

Mixxy
0

Vi använder oss av ett sånt där droppskydd som man har under diskmaskiner, funkar jättebra, bajset fastnar och samtidigt fastnar även sanden i de små fördjupningarna på botten. :)

Cawolina
0

Gör de det direkt efter toan?

JossanH
0

#16 japp, men det är inte alla som gör det speciellt mycket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sniffit
0

Jätteroligt när man varit dum nog att ställa vita tygmöbler bredvid lådan. *doh*

Anyway
0

När det gäller andra djurslag, kanske inte just med iller, så är det oftast att de har mask och behöver avmaskas.

skrollan
0

mhm dem där jäkla bajsspåren har vi överallt

Anyway
0

Usch då :S Inte roligt!

Men avmaskningsmedel finns att köpa receptfritt på apoteket. Dock vet jag inte om det går att använda till iller. Du kan ju alltid ringa en illerveterinär och höra med dem.

Hade en hund som gjorde så som vi tog till vet och den hade mask därav rumpgnidandet.

HannaM
0

Illrar med analsäcksproblem drar också ofta rumpan över golvet för att klia sig.

LinaN
0

Katten gör det ibland, hunden gör det ibland och illrarna gör det ibland.

Och vi har ju iaf toapapper att torka oss med när det kliar i röven ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bogey
0

#23 Tur det, så inte ni också gör som djuren. Skulle nog bli lite väl stökigt då. Flört

Kunde inte låta bli att kommentera det Skrattande

LinaN
0

#24 men visst är det så! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.