Tälta med iller
Någon som haft med sig sin iller när ni tältat?
Har i några år funderat över hur detta skulle gå… Med bajshörn och sånt… Jag är inbiten fjällvandrare (på sommaren) och tältar då. Har funderat på om det öht skulle gå att ta med pälsarna, men kommit fram till att det nog är rätt omständigt + att man måste bära dem typ hela tiden. Säkert rätt jobbigt för dem att bli buren en hel dag och inte få sova ifred. För att springa orkar de ju inte vidare länge…
Sen funderar jag på hur man skulle lösa tältbajsningen, lite svårt att ställa en låda eller en tidning i ett tälthörd + att man inte vet vilket hörn de väljer + att man kanske rullar in i det på morgontimmarna. *får skräcksyner med bajs i ansiktet*
Säkert ingen som funderat eller testat på detta i ett mindre tält… hehehhe… :-S men testa kan man ju, kanske har 1 av dessa flera hundra besökarna erfarenheter av detta?!
Tror det finns någon tidigare tråd om detta.. Har för mig att ämnet diskuterades i somras inför High Chaparall träffen..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag tror inte att det e några större problem… problemet är nog att bära allt mellan tältplatserna. Jag skulle nog inte ha några problem med Ronja iaf… hon går där lådan är =)
Och jag skulle nog ha en tröja eller nån sorts bär-anording att ha på magen där illrarna ska bäras. (hett tips)

Mmm, det kanske skulle funka. Men man måste nog ha en liten bajslåda med, kan ju ha utan sand med typ riktig sand från nån bäck eller något… Bärtröja av något slag är nog bra. Kanske får de haka nästa sommar, hehehe.
jag skulle i första hand fundera på vad som är bäst för dina illrar. Säkerligen finns det dom som skulle må prima i ett sådant friluftsliv- men mina skulle inte uppskatta en sådan sak.
är det så att du vill prova att ta med illrarna så tycker jag att du först ska testa att vandra lååånga skogspromenader med dom. kankse vandra i 4-5 timmar eller bara vara ute en hel dag för att se hur dom reagerar och om det är så att dom bara blir stressade efter ett tag eller om dom verkligen kan koppla av totalt. Du kan ju testa!
jag skulle heller aldrig lita på att en iller stannar i tältet.. Dom är kluriga och kan lätt riva upp små nätfönster eller öppna dragkedjor…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Själva så tältar vi varje sommar med våra tussar men då har vi en stor ihopfällbar bur med oss!
Så att promenera så som ni hade tänkt er hade nog varit svårt för våran del!
Men det kanske funkar för er!

#4, mina illrar blir faktiskt aldrig stressade. Hur knäppa situationer de än är med om. Så av den anledninge skulle det nog inte vara något problem. Nu ska jag ju hämta hem en ny iller imorrn så vi får se hur stabil han är. han skulle tydligen inte älska att åka bil och han ska bara få åka 50 mil, stackarn.
Dragkedjorna får man ha väl säkrade, det förstår jag. Annars skulle de bli fjällrävsmat på en natt. :-S