Hur ska den rätta illerburen se ut?
Hur ska den rätta iller buren se ut ifall man har många illrar? Jag söker nu efter en stor bur som man kan ha som natt bur och då undrar jag vilka burar som passar bäst? Någon som har några förslag?
Ja, för att den ska vara laglig så borde den vara 5 kvm stor. Där får man ha max 5 illrar. Sedan får den inte vara lägre än 1 m hög. Ska du göra en våningsbur så borde det vara så att den måste vara minst 2 meter hög och minst 2,5 kvm stor på båda planen. Dessa mått finns så vitt jag vet inte på några burar man kan köpa.
Varför inte göra det smidigt och ha dom i nattrum istället?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 För jag har bara ett stort rum som det inte finns några andra rum i.
Utomhus? Så stor och rolig som möjligt :D Massa leksaker och ändringar varje dag :)
#2 Ja, då lär du få ett stort rum med en stor bur i då istället. 5kvm är vad som är lagligt att ha som nattbur. 5kvm är väl ungefär en tredjedel av ett normalstort rum. Annars kan man ju alltid ha dom lösa hela tiden. Ska du även sova i samma rum som nattburen står i finns det en god chans att illrarna bestämmer sig för att försöka bryta sig ut genom att skaka galler.
Som sagt- du får ha 1-5 illrar på 5kvm sedan måste du plusa på 1 kvm för varje extra iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Ja men den buren ska vara öppen då illrarna kan bestämma själv hur dom vill göra.

Om man tar och jämför med en dubbelsäng som är vanliga mått 180x200cm så är det omvandlat i kvm 0.36. Så en bur som är lite mindre än en och en halv dubbelsäng är då laglig.
Så om man sätter en dubbelsäng och en sådan bur i ett rum så antar jag att man inte får plats med så mycket mer.

Ska du ha en öppen bur som du aldrig stänger dörren på så kan du ju ha allt från en vanlig transportbur, kaninbur, ferret-tower till vad som helst som illrarna gillar.
#5 Du menar väl 3,6m² ? Det verkar ha blivit en tiopotens fel 

#8 Hoppsan då, dessa jäkla decimaltecken på fel ställen.
När jag skaffar iller tror jag jag köper en bokhylla och gör om till bur… Med nätdörrar då såklar ^^