Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 764 ggr
Ceciliaolucifer
0

OT Monster späckhuggaren..

Jag blir så ledsen över hur vi människor har vilda djur i fångenskap och gör attraktioner av dom som bara är till för att dra in pengar.

Seaworld i florida har numera en "monster" späckhuggare som tidigare var deras huvudattraktion och drog in storkovan. Men nu då späckisen dragit med sig tränaren ner i vattnet och därav drunknade så är det här stackars djuret ett monster.

Tydligen har samma späckhuggare varit inblandad i  2st incidenter tidigare. Men jag tycker ändå synd om djuret.

När man tittar på klippen som finns på msn.se och aftonbladet.se så ser man hur dom håller späckhuggarna i "små" bassänger. Det är ju inget fiskliv för dom inte.

Undrar vad som kommer hända späckisen :(

Aviendha
0

Missat den. Men jag håller med dig! Det är ett vilt djur, ett rovdjur dessutom så att träna ett sådant är riskabelt, men de glöms ofta bort just med späckhuggare..

De har rätt till ett bra liv! Och jag tycker att det är vansinne att försöka hålla en späckhuggare i fångenskap med tanke på deras storlek och med tanke på vilka sträckor de normalt rör sig i.

Men USA är ju som det är när det gäller djur… Det ska tydligen finnas färre tigrar i det vilda kvar nu än vad det finns "sällskapstigrar" i USA.

Trollmusen
0

Jag tycker det är fel att ha både Orcan (späckhuggaren), delfiner och sälar av olika slag i fångenskap. Dom ska leva i öppna vatten, båda arterna är väldigt familje bundna och stannar för det mesta i sin flock livet ut. Gjorde ett arbete i skolan om Orcan hur den levde och jagade, fick högsta betyg på det arbetet. Jag kan förstå att man har zoo där man har utrotningshotade arter för avel och senare utsläpp, men dom ska inte stanna där livet ut. Man ska då heller jobba med befolkningen i landet djuret tillhör, så att där inte blir tjuvskytte på dom som det är nu på både elefanter och alla noshörningsarterna både i Afrika, Indien och Asien.

[Eleya]
0

Jag är också orolig för späckhuggaren, de är otroligt inteligenta djur och av dessa incidenter har han lärt sig hur man tar dö på människor i hans territorium. Dock vet jag inte om han är infångad eller född i fångenskap.

MiniSku-
0

Jag håller med! Och sen blir dom förvånade när sånt här händer. Tragiskt.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Sara
0

Så fort något djur gör något som skadar människor (oavsätt om det är medvetet, omedvetet, instinkt osv) så blir djuren märkta som monster och ska helst dödas.

Att det sen är vi människor som har trängt oss in på deras områden osv det bryr vi oss minsann inte om.

Mänsklighet är inget bra! Jag vill vara omänsklig!

Sara

MiniSku-
0

Men det är som i skolan så hade vi en diskution om hajar. Alla sa att hajar är så himla elaka, och jag ville förklara att nej, dom är ju bara hungriga, precis som vi? Men NEEEEJ då unde ju jag likagärna gå och lägga mig i en vik där alla hajar är om dom inte är så farliga. Man blir så trött.

Sara
0

Vissa hajar är farliga men de är inte samma sak som att de är elaka. Hade de varit elaka så hade de dödat bara för skojskull. Nu om de är farliga så är det ju precis som du säger för att de är hungriga och äter upp oss.

Katter däremot kan jag tycka är lite elaka när de leker med möss och liknade djur men inte för att äta dem. Men det är ju en instinkt så vete tusan om man kan kalla de elakt heller.

Sara

MiniSku-
0

Ja precis vad jag försökte få dom att förstå, dom är farliga, det har jag inte sagt något om, men dom är ju inte elaka, snarare hungriga. Ja, katter leker väl med vissa möss tills dom dör? Inte för att äta upp dom? Som näbbmöss? Sånna låg ofta henna på gården när jag fortfarande bodde hemma och vi hade katt, helskinnade men väldigt döda. Ibland kom katten och gav mig en död näbbmus i present också, det var inte så mysigt.

Sara
0

Det är ganska så vanligt att katterna kommer och visar upp sina fångster. Tycker de är väldigt duktiga då. Skrattande Själv är det inte så kul att behöva ta ut mössen efter dem.

Sara

Banankaka320
0

Anledningen att delfiner/späckhuggara attackerar oss är att dem är så frustrerade att dem inte får/kan para sig (Naturlig stark instinkt) så "våldtar" dem sina tränare ofta men det är ju "pinsamt" i media så de tystas ner förmodligen :P

Trollmusen
0

#10# Det finns inga dokumenterade fall där Orcan/Späckhuggare har atackerat människor i vilt tillstånd. Där emot har det hänt vid minst 2 eller 3 tillfällen i fångenskap som jag har läst och sett på TV där Orcan har atackert sin/a tränare.

Aviendha
0

#10 Vart har du fått de uppgifterna? Det låter lite ologiskt i min värld.. När det gäller späckhuggare är de rovdjur, de klarar utan problem av att dra ner en säl från ett isflak för att äta, och vad är då skillnaden med en människa?

Parning, visst, det leder till stor frustration, men jag antar att det är med späckhuggare som med de allra flesta djur att det är när de är oförmögna att ta sig till en hona som finns inom räckhåll (hane för den delen) som det ger frustration.

[HannahoHenrik]
0

Jag är av den uppfattning att djurparker överlag är fel och här har de till och med fångat vilda djur för att ha som entertainment så att det blev som det blev är jag inte alls förvånad över. Tycker mest synd om späckhuggaren som förmodligen kommer bli avlivad för människor idioti.

Trollmusen
0

När jag gjorde mitt skolarbete fick jag leta reda på fakta om Orcan från olika böcker och internetsidor, och i dom uppgifterns stod det att det inte finns några dokumenterade fall där Orcan har gått i till atack mot människan i det vilda. Men det kan ju i och för sig bero på att dom flesta Orcas lever ute till havs i de flesta fall. Dom går bara nära kusterna (och nästan strandar sig själv) när dom jagar sälungar och pingviner. Dom kan tom försöka få ner en vuxen säl från ett isflak (såg jag för inte så länge sedan på Discovery tror jag det var). Dom lärde en unge hur man jagar säl på isen.

Banankaka320
0

#12 Minns inte nu, men jag ska kolla upp det och länka om det finns på nätet

Aviendha
0

#15 Gör gärna det :)

Ceciliaolucifer
0

Men oavsett att späckisen drog ner tränaren så att hon druknade så kan vi aldrig veta uppsåtet heller. Han tänkte knappast "Hon har säkert också gälar och kan dyka med mig".

Ren instinkt, helt naturligt. Men vad som är onaturligt är att han är instängd i en bassäng.

#13 Tydligen så skulle han inte avlivas eftersom han var så pass viktigt för flocken. Hur det nu kan stämma då han inte ens går i samma "tank" som dom.

[HannahoHenrik]
0

#17 Skönt o höra! Men ibland undrar man ju om det inte vore bättre för dem o dö än o leva så miserabla.

[HannahoHenrik]
0

dubbel post

[HannahoHenrik]
0

fel igen

Sniffit
0

Måste säga att jag inte håller med om de som anser att sea world anläggningar och zoon är fel. Jag tycker att de har en viktig roll i att upplysa oss om djurlivet, en rent utbildande funktion. Man kan hävda att i sådant fall så skall det vara i större anläggningar med tillgång till stora hägn så att djuren kan leva i så naturlig miljö som möjligt. Nackdelen med detta är att då minskar tillgänglighet och antalet besökare minskar med avståndet från populationscentra. Med detta vill jag dock inte säga att man skall skrota kolmården till förmån för mindre djurparker i förorten utan snarare att dessa fungerar i symbios med varandra och har en viktig utbildande funktion i samhället.

TIMMY
0

Håller helt med #21. Läste igenom inlägget för att se om någon vis människa hade kommenterat just detta…annars hade jag gjort det själv.

Jag har varit på Sea World flera gånger i USA, och inte sällan är uppvisningsinhängnader sammankopplade under vattnet med större hägn.

Många sådana anläggningar upplyser oss inte bara om djurlivet utan vilka faror vi utgör för dom tex fiskenät/plastpåsar/miljöförstöring. Man kan komma långt genom att skapa lite ödmjukhet hos folk. Iaf vill jag tro det.

Aviendha
0

Jag håller helt med om undervisningssyftet, det är jätteviktigt! Men samtidigt tycker jag att man måste ta hänsyn till djuret i första hand; kan man tillfredställa detta djurs naturliga beteende i fångenskap? Om inte; skippa det. Ett djur ska inte behöva lida bara för att vi ska lära oss om plastpåsar i vattnet (ex)

Nordens Ark här i Sverige är en park jag vill tipsa om. En av de bättre parkera som sysslar med bevarandeprojekt enbart, dvs. alla djur i parken finns där för att de ingår i bevarandeprojekt för att de är hotade i det vilda. Trots att det är en av de bästa parkerna i Sverige djurhållningsmässigt så har flertalet av djuren som går där problem, och där har de faktiskt ansträngt sig till det yttersta för att se till att de har det så bra de kan få det.

Vad vill jag säga? Jo, utbildning i all ära, men många parker drar in stora pengar, och ofta är det ovanliga djur, kattdjur och farliga djur som är de "häftigaste" och även de svåraste att tillfredställa i fångenskap.

Sniffit
0

Nordens ark är ett väldigt bra projekt ur djursynpunkt, dock så är vinningen för samhället väldigt kraftigt begränsad. Det ligger långt från populationscentra och är tämligen okänt. Att vinstintresset är övergripande känns självklart, dock är synergieffekterna stora av att ha djurparker/shower där ett av delmålen är att utbilda besökarna.

Självklart är det svårt att tillfredställa många djurs naturliga beteende i fångenskap dock betyder inte detta att djuren har ett dåligt liv.

Aviendha
0

Nej, att det är svårt betyder inte alltid att det är synonymt med att de har det dåligt, men i många fall i sverige så har djuren det faktiskt dåligt.

Sniffit
0

Det har jag faktiskt ingen uppfattning om och kan därför inte kommentera ditt påstånde.

Fruttisen
0

Stackars späckhuggaren =/

Såg på Oprah häromdagen, en repris, om den där kvinnan som fick hela ansiktet bortslitet och händerna uppätna av en "vänninas" 90kg tunga schimpans. Hon överlevde mirakulöst. Men visar ju än en gång på att man inte ska ha vilda djur som husdjur.

Banankaka320
0

#16 Tittat runt lite och hittar inget på nätet, det var förmodligen på animal planet eller discovery channel jag såg det.