Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 724 ggr
Anothername
0

Nu får det vara nog...

Jag håller på att bryta ihop igen och självklart är d Mr Tony som får mig å bli galen.

Vet inte vad jag ska ta mig till, Va är det vi gör för fel egentligen?

Åh så upprörd just nu för jag känner att d inte finns någon utväg. Men jag skulle inte vilja omplacera Tony för han är trotts allt min lilla bebis men han går mig verkligen på nerverna just nu och jag kan inte hejda mig utan brusar upp mig för minsta lilla just nu.

Jo problemet är. Han kraffsar. och han kraffsar och han kraffsar lite till. PÅ ALLT!!

JAG BLIR GALEN!!!!!

Vad kan man göra för att motverka det här beteendet. Känns som att när man distraherar honom så går han direkt tillbaka dit även fast man försökt å leka med honom hur länge som helst.

Det är ju ett ilande ljud som kommer när han kraffsar också och jag tål verkligen inte sånna ljud speciellt inte nu för jag har haft en konstant huvudvärk i säker 1vecka nu som inte verkar vilja gå bort och då är allt extra jobbigt.

Så hjälp mig snälla. Skulle aldrig skada Tony för jag är tillräkligt bra djurvän för d men snart får d vara nog verkligen…

:(

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Musiken
0

Grav-lada! Skaffa en stor lada eller box som du fyller med sand, jord eller nagot annat han kan grava i. Illrar graver tunnlar i det vilda och han maste fa utlopp for det beteendet.

Hans krafsande borde minska om han far utlopp for sitt understimulerade gravbeteende :)

sarae
0

är han kastrerad? i såfall, sen hur länge då?

Anothername
0

Okej. ja för just nu har mitt tålamod tagit slut. Jag är helt slut varje dag pga jag lägger så mycket energi på att bli irriterad på hans kraffsande.

Men får åka till Ikea imorgon och köpa en sån där 130L låda som jag fått tips om.

Har ju fått tips om det förr men är så seg i starten så det händer ju inget när jag gör nått tyvärr. Får aldrig tummen ur om man säger så

Usch jag har klagar på Tony förr men han är så intensiv. får sånna skulkänslor när jag blir arg på honom men kan inte hjälpa dig. jag är lätt irriterad som person :(

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Anothername
0

Han är kastrerad sen… 3 veckor tillbaka nu. Och ska jag vara ärlig känns d som han blivit värre :S

Men d kan ju bero på att jag har konstant huvudvärk just nu och minsta lilla ljud stör mig :/

Han har också blivit mer bitig än han va innan :/

Loveferrets
0

Precis som Amanda säger så se till att införskaffa grävlådor o fyll dom, köp gärna några st så han har fler o välja på. Det finns ett speciellt ris man kan använda oxå men jag minns tyvärr inte vad det heter nu.

HerrDevlin
0

#5 Parboiled har jag hört för att det inte ska svälla i magen om de får i sig det!

sarae
0

#4 kan vara hormonerna som ännu är i kroppen som gör det… vänta och se om han lugnar ner sig. Tillsdess, prova med grävlåda samt extra mycket aktivering.

Loveferrets
0

#6, Tack !! så hette det ja he he.

blomsterberg
0

Hej! :)

Ja läste om ditt kraffs problem med Tony så tänkte ge dig några tips.

Så fort du ser att han kraffsar säg NEJ! och ge honom en leksak istället.

Du kan också försöka lära honom några trix med hjälp av något han tycker är gott det är ju hjärn gymnastik så då blir han trött å när man e trött så vill man sova. Men! håll inte på förlänge då kan han bli uttråkad å tappar koncentrationen.

Eller så kan du ta ut honom på en promenad vilket också tröttar ut honom.

Anothername
0

Ja jag får som sagt åka till Ikea imorgon och köpa grävlåda. Nu fyllde jag en av ta lådorna med snö. Alltid något. För ut vill han inte gå men det verkar funka lite i alla fall.

Dock är dom ju rätt små men men som sagt alltid något…

Tyvärr så blir min huvudvärk värre och värre :/

Anothername
0

#9 Bra tips. Det där med träna trix har jag lite svårt för. För jag vet inte hur man gör. Har ni några bra tips på vilka trix man kan lära dom och hur?

Promenad är ingen hit. Har försökt hur många ggr som helst men d blir alltid "panik, springa mot dörren och försöka kraffsa sig in"

Men som sagt så tog jag in lite snö idag och d verkar fungera. Nu har han gått å lagt sig under soffan så han vart väll lite utmattad i alla fall.

Synd bara att det är på dagen när jag är hemma som han är vild och galen men när husse kommer hem från jobbet ja då passar d så sova .Suck…

Loveferrets
0

"11, kom på en sak, han kanske är understimulerad så det är därför han håller på så ? Du kan ju prova med att ha nått snöre med nån leksak på o låta han jaga den när du drar iväg den, eller busa med honom med en filt, eller låta honom jaga dig, Ta nått han tycker om och stoppa de i en leksak så kan han roa sig med få ut de t.e.x.

blomsterberg
0

Du kan lära honom att rulla genom att hålla en godis i handen nära marken säg rulla och snurra handen i en cirkel tills han rullar. när han gör det, ge han godisen och beröm.

du kan lära honom att sitta genom att föra godisen över huvudet och säga sitt. när han gör det beröm han och ge han godisen.

du kan lära honom att snurra eller göra en piruett som vissa kallar det genom att föra godisen över huvudet i en ganska stor cirkel och säg snurra. gör han det beröm och ge godisen.

du kan lära honom att ligga genom att hålla godisen på marken tills han lägger sig ner, och när han gör det så vet du va du ska göra. berömma och ge han godisen.

en annan självstimulering för lilla Tony är om du tar en pet flaska typ 50 cl. lägg i några godisar i den tomma pet flaskan och ge den till honom, om det är för enkelt för honom så kan du skruva på korken och göra ett eller två mindre hål på flaskan.

/Emma

Glad lycka till!

Bogey
0

#11 Kolla tråden Bogey doing tricks.

Där gör Bogey "rulla runt", "snurra" och "stå fint"

Inte särskilt svår, men kräver lite tålamod.

Kombinera kommandot med ett tydligt tecken. Tecknet kan gärna överdrivas lite i början och med en godis strategiskt mellan fingrarna när man gör tecknet så kan man få nosen att följa efter. :-)

"Snurra" tecknet var från början en cirkelrörelse motsols ovanför Bogey, men har senare förenklats allteftersom han blev duktigare.

Svårast var väl "rulla runt" som inte direkt är en naturlig rörelse för en iller att göra.

Lycka till med träningen.

Ceciliaolucifer
0

Jag har en kraffsare här hemma och det driver en till vansinne på nätterna. Vår lägenhet kan man går runt i via rummen. Om en dörr är stängd till sovrummet och den andra är öppen. Så ska Theo promt klaga över att ena dörren är stängd även han inte missar något. Han behöver bara gå runt från det andra hållet, men näe..

Han gör det av princip och lite kul tycker han det är eftersom han får uppmärksamhet. Men när vi började ignorera det samt aktivera honom mer på dagarna så avtog det här.

Anothername
0

Kanon bra tips. Just nu orkar jag verkligen inte för jag ligger i soffan och surar lite över mitt huvud :(

Men ska testa lite trix imorrn eller senare om jag orkar. Han är relativt lugn just nu ändå så.

Det är det här jag gillar med forumet :D

Istället för att bli utskälld så får man konon bra tips <3

Faxlin
0

Känns verkligen som om aktivering är bästa lösningen här. att ta ut honom och låta honom gå är något man kan göra när man själv inte har så mycket tålamod. För att lära dem trix kräver tålamod och en glad röst. det kan vara svårt att få fram det om man mår dåligt själv. Så även om han inte verkar uppskatta promenader så tvinga med  honom ut ändå när du inte orkar göra annat. Då blir han trotts allt lite tröttare. Och åtminstone den stunden slipper du hans krafsande.

Testa också att inte ge någon uppmärksamhet alls när han krafsar, för jag tror att det är uppmärksamhet han söker. Om han inte får det när han krafsar eller beter sig illa utan bara när han gör bra saker komemr dessa saker bli mer intressant att göra än de som retar dig.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anothername
0

#17 ah ska nog prova promenad ändå. Kan göra det samtidigt som jag släpper ut katten för katten uppskattar att man är med honom ute.

Har testat att inte ge honom uppmärksamhet och d är svårt. Har testat i säkert 10 minnuter men d funkar inte. Han fortsätter och under dom 10 minnutarna har ju huvudvärken eller tålamodet fått en å bli galen redan :/

Men ska försöka aktivera honom lite mer. Köra lite trix och promenader.

Faxlin
0

#18: Om det blir för jobbigt. Kan du inte ta och sätta på dig ett par hörlurar med lite musik i så det blir lättare att inte ge honom någon uppmärksamhet.
Illrar är envisa djur och det som gäller är att du ska vara envisare. Vilket jag vet kan vara oerhört svårt när man själv inte mår bra. Men du ska se att du lyckas.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sandraxea
0

när våran herre kraffsar någonstans.. 
han gör det för att flytta på toalådorna
han gör det när "fel" handduk ligger under vattenskålen
han gör det när jag stänger köket
han gör det när han ska sova<

jag säger bestämt nej, och puttar undan /flyttar honom och ger honom en "ny" leksak på den nya platsen .
oftast fungerar det, och han kraffsar inte på några timmar. =)
men sen är våra illrar ofattbart lugna.

Anothername
0

#20 okej. Ja ska testa det där med som flera av er säger säga nej, sen ge honom en leksak istället.

För att bara säga nej funkar inte längre. han har väll insett att han inte "får ut nått" av det :P

Anothername
0

#19 ja envisa må jag säga att dom är. Det har vi lärt oss under dom här månaderna vi har haft Tony :P