Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 992 ggr
Ceciliaolucifer
0

Viktminskning valphull,vinterhull och brunsthull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mkt anses vara normalt i viktnergång på en valp från förra säsongen? Givetvis måste man ta hänsyn till det extra hullet dom lägger på sig inför vintern, brunst och övriga valphullet?

JossanH
0

Jag tycker att den stora frågan är- kastrerad eller inte kastrerad?

En kastrerad valp kan ju tappa hur mycket som helst i vikt. Det är ju inte ovanligt att de tappar ett kilo eller mer (beroende på utgångsvikten).

Sedan tycker jag det är svårt att sätta en allmän siffra. Jag menar på en iller som vägt som mest 1,5 kg är ju 1 kg alldeles för mycket men på en iller som vägt 2,5 kg är ju inte 1 kg så fruktansvärt mycket.

Vet inte hur mycket en iller "förväntas" tappa i vikt om den fått implantat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Ja, eftersom jag skrev brunsthull så syftade jag på okastrerade. Men allt är av intresse.

Mina tre har chip och 2 st har inte gått ner i vikt nämnvärt, max 20 gram. Nästa alla illrar som jag känner till som har blivit chippade har inte heller tappat någon vikt . Men en liten fettknopp här hemma har tappat mkt i vikt på kort tid.

Vet andra med chip som inte heller har gått ner något.

En allmän siffra är en uppskattad siffra från en enskild djurägare. Har man haft en stor iller på 2 kg och illern har tappat 300gram så syns det tydligt. För dom som inte har har märkt någon skillnad alls lär säga att illern gått ner minimalt.

Om Lisa skriver att hennes hane gick ner ca 400gram, och Anna skriver att hennes gick ner 200gram. Ja, då får jag ett hum om vad som verkar skäligt.

[HannahoHenrik]
0

Razzmatazz vägde nästan 2,5 i nov när han chippades nu väger han ca 2,3 han har gått ner i vikt mkt snabbt, börja säker för en månad sen typ, men han har även tappat all vinter päls så det kan ju vara det fläsket som ryckit då han inte alls är lika pluffsig eller fluffig längre, nu är han slank, om man nu kan vara slank på 2,3 kg ;)

sarae
0

#3 mormor vill ha biiiiiiiiiiiiiiild bevis :D

Aviendha
0

Phoenix tappade inte vinterhull eller päls sin första vår då han hölls okastrerad. På sommaren kastrerades han dock och gick från 1850g till 1200g ungefär.

HannaM
0

Valle droppade 800 av sina 2000 g efter kastrering och under våren. Men då gällde det ju som sagt en kastrerad hane.

Ceciliaolucifer
0

Tack för era siffror!

Så jäklans svårt det här när dom har varit sjuka hela tiden men ändå behållt sina vikter. Nu när dom går ner i vikt så hoppas jag att det enbart beror på säsongen.

Aviendha
0

Ja, det kan jag tänka mig! :S Ja, håller en tass för att det faktiskt är sässongen som gör det denna gång.

JossanH
0

#2 Brunsthullet ska väl bort det med om man kastrerar när de är i brunst.

Man känner ju oftast sina djur bäst själv så känns han sjuk på något vis så kanske det är läge att kolla upp. Hur mycket har han tappat?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#9 Visst känner man sina djur bäst. Men det är lite svårt när man har haft 5st sjuka illrar i en lång period på snart 8 månader med liknande/samma symtom. När en blivit sjuk har en annan tagit vid.

I vissa stunder så är det lätt att övertolka något för man är rädd att dom återinsjuknat. Man letar nästan fel tillslut och det är svårt att urskilja vad som är vad tillslut, och vad man ska nöjja sig med. Vissa har ju fått komplikationer som inte kommer att försvinna.