Andningssvårigheter
Jag vet inte vad det är med Safir…Förra veckan hostade hon en del, men det gick över efter två-tre dagar så jag tänkte att det var en förkylning. Sen igårkväll när jag hade varit ute o gått med vovven och kom in hörde jag ett konstigt ljud från köket, så kikade in. Då står Safir med öppen mun och visar alla tänder (ser ut som om hon typ morrar) och det verkar som att hon inte kan stänga munnen ordentligt, ögonen är helt blöta av tårvätska och hon har svårt att andas. Det kommer ett typ väsande ljud (eller hur man nu bäst ska beskriva det). Hon kan äta och dricka, och hon sover normalt (när hon sover hörs inget från andingen men munnen är fortfarande öppen), men så fort hon vaknar kommer det:/
Iom att Malmö djursjukhus är så fruktansvärt dåligt och felbahandlat många (däribland mina djur) så vägrar jag att åka dit. De är fan's av att skriva ut smärtstillande och skicka hem djuren igen(!). Så har väntat ut morgonen och min sambo har ringt vår vanliga veterinär. Sitter och väntar på meddelande om tid. Har läst och läst och hittade två sjukdomar som kan passa på hennes "symptom": lunginflammation eller kardiomyopati. Dock är det svårt att hitta någon bra information. Det stod att kardiomyopati ofta misstogs for lunginflammation.
Är det jag beskriver något ni känner igen? kan det vara något annat än lunginflammation el kardiomyopati? Jag är så orolig
Bild på Safir när hon sover --->
Hmm, aldrig hört om en iller som inte stänger munnen. låter ju onekligen som att hon är besvärad av något. Skulle det kunna vara en irriterande hårboll?
Hostar hon mycket? Nyser?
Är det lugninflammation så se till att ni får en ordentlig antibiotika. Vet om en iller som fick för klen antibiotika och därför hostade sönder ena lungan.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Hon hostade bara i förra veckan..nu hostar hon inget, men hon kan nysa ibland (tex nu när jag matade henne vatten så drack hon nog lite fort också nös hon). Hon var precis uppe o sprang till lådan, bajsade och sen halvvägs tillbaka till sovplatsen stannade hon och sen orkade hon inte mer, hon bara stod där och huvudet gled ner och ner, precis som att hon höll på att somna. La henne i filten igen så hon fick sova vidare. Jag har öppnat munnen på henne och försökt titta ner i halsen, men såg ingenting där iaf:/
Försökte mata henne vetegroddsolja för en timme sen, men hon bara luktade på det, nös och vände sig om för att sova. Men nu en timme senare tog hon lite vatten och vetegroddsolja (jag tänkte att om hon tom nekar vetegroddsoljan så är det inte alls bra, iom att dom går över eld och vatten för det i vanliga fall).
Oj! vad hemskt:(! Ska absolut se til det!
#2 Illrar kan även få vanliga förkylningar så som vi får. Har någon i familjen varit förkyld och grejat med henne? För dom kan smittas av våra sjukdomar.
Dexter som jag hade blev dunder förkyld en gång. Han fick sådanna nysattacker Att jag var tvungen att gå upp och lugna honom nästan varje natt för att han nös så extremt mycket att lilla huvudet dunkade in i väggar och golv… :( Men efter en vecka var han sitt gamla jag igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Nej ingen har varit förkyld:/ Jag tänkte ju först i förra veckan att det var vanlig förkylning när hon hostade och nös, och sen gick det ju över. Tror det slutade i fredags ungefär, och sen kom dethär igår natt..så får inte det att hänga ihop riktigt:( Dethär känns bara inte som en förkylning:/ Kan förkylning övergå till lunginflammation?
Ja, en förkylning kan, så vitt jag vet, övergå till en lunginflammation. Fäller något djur hemma os dig just nu? Det kan vara en hårboll som irriterar och som legat i ett bättre läge nu en tid och har nu flyttat på sig och åter igen skapar problem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men hon kan stänga munnen annars, när hon inte hostar och så menar jag?
En förkylning kan ju bli bättre för att komma igen. Och man kan bära med sig smitta utan att själv vara sjuk. Nu inte sagt att det är det som det beror på.
Paulina
Kan det ha fastnat något i halsen?
Hur såg avföringen ut?
Hur långt ner i halsen ser du?
Hur gammal är hon?
Äter hon och dricker?
Jag hade åkt in till veterinär oavsett deras rykte för är det ngt akut så riskerar jag hellre ett veterinärbesök för mkt än förlorar illern. Du bestämmer själv vad du ger din iller och vill du inte ha smärtlindrande så ge inte det. Be istället om tex röntgen (checka efter vätska i lungorna, främmande kropp)
Så från första symtom tills nu har det gått en vecka?
Jag har haft ett antal illrar här hemma som har haft lunginflammation och deras främsta symtom har varit slöhet, oregelbunden andning, snoriga, gurglande ljud och rinniga ögon.
Men dom har fortfarande ätit ordentligt och gått på låda.
Åh! Stackars både lilla Safir och dig! Jag vet själv hur jobbigt det kan vara med svårt att andas!
Hoppas du får en tid fort och att det inte är allt för allvarligt.
Har varit hos veterinären. Hon har halsfluss, eller ja infektion i övre luftvägarna. Näsan var helt igentäppt med snor så hon kunde inte alls andas via näsan, och sen var hela halsen och munnen svullen så hon kunde bara precis andas, därav öppen mun. Veterinären lyckades "trycka" ur en massa snor från näsan. Har fått penicillinspruta(antibiotika) och en kortisonspruta mot svullanden, och sen penicillintabletter, men får se ifall svullnaden lagt sig lite imorgon annars får vi ta en ny spruta hos vetten imorgon.
Stackars Safir:( Var tur att vi fick tid relativt snabbt, annars kunde det slutat med att hon inte hade fått luft:(
Anledningen till att jag vägrar djusjukhuset är att de överhuvudtaget inte förstår sig på iller, vilket i sin tur lett till dödlig utgång, då väntar jag hellre någon timme och får tag i en vettig veterinär, för mitt förtroende för dem = 0. Tycker mer det stressar djuret att släpa med dem dit, vara där i flera timmar också leder det ingenstans.
Men gud, vilken grej! Tur att ni får hjälp nu och hoppas att lille Safir blir frisk snart!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men om hon var så pass svullen och det skedde på mkt kort tid så kanske det kan vara en allergisk reaktion på något?
Skönt att ni har fått lite klarhet i det hela.
Hoppas verkligen det blir bra med Safir snart!
Stackars liten, hoppas hennes medicin ska hjälpa.
#11 Det är möjligt. Jag tror att min sambo använde parfymerat sköjlmedel senast vi tvättade illerfiltarna, vilket jag inte förstår varför då vår ena iller, Jade, inte tål det (hon kliar av sig massa päls då:(..) Annars vet jag ingen annan ändring som skett:/ Men hoppas att det inte är allerigsk reaktion, det kommer att märkas. Men inga mer parfymerade sköjlmedel för oss(vi har det till våra egna kläder)
Tack, jag hoppas med hon blir frisk snart och att svullnaden lägger sig fort. Stackaren
#14 Hoppas hon blir bra nu :)