Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 867 ggr
koffish
0

Goliath´s tand är av!

Är det någon som vet hur allvarligt det är med en avbruten tand? Gör det ont på honom?

Han är aktiv och vi upptäckte det när han försökte bit sig ur sin transportbur.

Har försökt ringa veterinär men får inget svar p.g.a. att det är söndag :S

TACK för svar!

JossanH
0

Det är faktiskt inte speciellt ovanligt att illrar har avbrutna hörntänder, för det gäller en hörntand eller?

Är den av väldigt högt upp kan det ila och göra ont på honom men är det bara toppen som är av så är det ingen fara.

Kan du kanske ta en bild?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Det beror ju lite på hur illa det är. Jag har en iller som brutit tippen på hörntanden. Detta besvärar honom inte alls, och det är tyvärr rätt vanligt att de knäcker hörntänderna längst ut. Ofta sker det när de försöker tugga sig ur burar och dyl. Är det långt upp på tanden/pulpan är blottad så gör det med största säkerhet ont.

Trollmusen
0

Jag har ett par illrar som har bitit av sina framtänder (huggtänderna), och jag har varit hos veterinär med dom. Men så länge dom inte har brutit tänder så högt upp att där blir hål in till pulpan, så har dom inte ont. Jag får kollat detta 2 gånger/år på dom 2 som har avbrutna tänder av mina, och varje gång får jag samma svar. Skulle det bli så att dom bitar av mer på dom, så kommer dom tänderna som är brutna att dras ut på dom. Men än så länge som har ingen av dom vissat obehag eller att det gör ont när man rör vid tänderna, och då har dom haft avslagna tänder i snart 3 år.

Det händer nog ganska så många illrar som inte gillar att vara instängde ens för några minuter att dom börjar skaka galler. Vet att inte någon av mina gillar sitta i transporten när jag behöver ha den, då skakar alla galler. Men änså länge är det bara Tiffanie och Agnez som har brutit av topparna på sina huggtänder, den yttersta millimeterna eller max 1½ ca. Vilket är innan pulpan börjar.

Försökte sätta in en paint bild, med det ville inte iFokus gå med på, så du  får föreställa det i huvudet hur jag menar.

Ceciliaolucifer
0

Jag har en kille här hemma som har slagit av sina nedre huggtänder big time. Nästan 2/3 av tanden är av på ena sidan och den andra finns det lite mer kvar på.

Jag bad vetten titta på dom och i hans fall så är inte pulpan blottad.

Men en annan iller som jag känner till har slagit av en 1/3 av tanden och han är jätte känslig i den.

Det är väldigt individuellt. Tyvärr täcker inte agria tandskador.

koffish
0

Det handlar om en av dom nedre hörntänderna.. han har varit hos veterinären och fått recept på smärtstillande… men vi skulle avvakta och se hur han mådde. Pulpan syns men det verkar inte vara så farligt. Han äter som vanligt. Han bröt bara toppen.

Aviendha
0

Stackars liten :S

Nämnde veterinären vad som skulle hända om tanden gör ont eller att något annat går snett till följd av den? Vet nämligen inte vad man gör då, drar ut den?

Ceciliaolucifer
0

#6 Det enda man kan göra är att dra ut den och det gör man vara i värsta nödfall då det kan leda till att dom andra tänderna flyttar sig. och börjar dom flytta på sig så blir det andra problem.

Aviendha
0

#7 Ah. Tack för svar :)

HannaM
0

Varför kan man inte lägga något på toppen?

Ceciliaolucifer
0

#9 Ingen aning. Men jag har svårt att tro att det skulle hålla så värst länge :/ Dessutom kostar det nog en slant också eftersom Agria inte ersätter tandskador/problem.

Men försvinner det onda om man lagar en tand där pulpan är blottad? på människor rotfyller man väl då?

HannaM
0

Jo kostnaden är jag medveten om, tänkte mest om det var möjligt att göra något sådant överhuvudtaget, lät inte som så. Vet inte om det onda försvinner men man har ju åtminstone ingen blottad pupla som gör ont varje gång man får något i munnen?

Faxlin
0

Jag vet inte hur det fungerar på iller faktiskt. Men jag har varit med om att få se när en hund har fått en ny hörntand konstruerad hos veterinär. Det var riktigt intressant faktiskt att få vara delaktig och se något sådant irl.

Animal Planet har också en hel del sådant i deras veterinär program och rescue proogram där de har gett omfattande tandläkarvård och byggt upp tänder.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0

Det borde ju kunna fungera, det gör det ju på människor… Men som sagt, man kanske inte gör det av kostnadsskäla. Det är ju inte direkt billigt att göra det för en människa heller.