Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 708 ggr
[jenkass]
0

Väsande ljud?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härom veckan när vi var ute hos sambons föräldrar och var ute och gick med Toxi och deras katt Jaffa så började Toxi ge ifrån sig något väs-liknande ljud (hon burra upp sig så hon skulle se större ut) Jaffa brydde sig inte om henne så kan inte tänka mig att hon kände sig hotad på något sätt? eller jag vet inte? aldrig hört henne låta sådär heller..

Vad kan detta bero på? Förut när hon träffat katter så har hon inte brytt sig ett dugg..

Var Toxi kanske bara nyfiken men ville visa att hon minsann inte skulle va någon man bråkar med?

[jenkass]
0

en bild på jaffa :)

gwen
0

Väsa kan de göra när de är rädda, men speciellt när de är förbannade eller försöker skrämmas. Och eftersom en iller extremt sällan är förbannad har jag bara hört väset 1 gång per år under mina 6 år med iller.

I mina fall har det handlat om att illern snott en jättegod och oemotståndlig godis. Jag har tagit dem på bar gärning, och försökt ta ifrån illern godiset, och då har den försökt skrämma mig genom att fräsa. Låter nästan som de spottar ut fräset… Typ som om den sa "ge fan, den är miiiiiiiin, rör du godiset så biter jag!!!!!".

sarae
0

väs ljudet är även ett typiskt valp ljud,….valpar låter ofta så när de vill protestera eller liknande…många slutar med det när det blir äldre…

hannis
0

jag har hört två olika typer av väsaljud. ett ordentligt fräs, som lät ungefär som en katt som fräser. då var hon arg. det andra mildare väsljudet gör indra ibland med stängd mun. oftast kommer det i samband med lek eller om jag jagar henne när hon snott en strumpa eller så. det är nog inget konstigt i allafall. jag brukar väsa tillbaka :)

skrellet
0

men är det ingen som hört en iller vråla? verkligen hjärtskärande högt och gällt skrik?

emoflickan
0

Jag har ju Tjabo alias Sir Väs här hemma som väser 20 ggr om dan såfort han inte får som vill eller om man blänger på honom/fyar honom ;) Så vi är iaf vana att höra väsningar hehe. annars brukar jag höra det ibland när dom käbblar med varandra. särskilt albin brukar använda sig av väsningar när han e less på tjaffset :)

sarae
0

#5 oh ja visst har jag hört dem vråla…fruktansvärt låter det verkligen!

Robinsnel
0

själv använder jag väs som tillsägelse, har vart kanonbra med tuva. hon är annars duktig på att väsa hejvilt får tillsynes mkt konstiga grejer.. t ex kan hon bara gå fram o ställa sig bredvid woodoo o väsa på honom.. det verkar som hon vill få igång bus då.. konstig brud..

gwen
0

#6, hehe, Sit väs, det var komisk. *skrattar för fullt* Vilken underlig iller som väser så ofta. Kaxpropp…

emoflickan
0

han är otroligt egen den killen. och som du säger, otroligt kaxig. fast man kan ju inte annat än o älska hans personlighet!

KerstinL
0

Våra väser åt varandra hela tiden.. Skrattande

Nu när Crystal är nykastrerad så tycker Suzuki väldigt synd om henne, det är ju iiingen som tar hand om Crystal… Suzuki har tillbringat timtal med att tvätta henne, vilket inte är så populärt!! Crystal piper och piper och vill vara ifred, men då väser Suzuki till henne.. precis som om hon vill säga åt henne att sluta gnälla. Saken är den att Crystal är stendöv, så hon hör inte Suzukis väääässss… Skrattande

Tillslut har Kent gått emellan och plockat upp en dyngsur Crystal!! Räcka ut tungan

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[tiiia]
0

jag har bara hört det där fräs ljudet en enda gång. Dior (detta var första dagarna hemma) såg inte att min kille kom och försökte plocka upp honom, så när han rörde honom så fräste Dior till och pissade ned soffan Fot i munnnen. hehe. som tur är har det bara hänt en gång.Flört

JossanH
0

om det kommer en massa väsande från pegasus här hemma så vet jag att något är fel på honom. han har haft lite problem med att hans analsäckar har satt igen sig lite o då har han blivit på extremt dåligt humör. Sist så väste han bara dexter kom i närheten av honom o ville han upp till mig o jag inte lyfte upp honm direkt så väste han. inget passade, allt var fel.. O då åkte jag till veterinären för han var inte sig själv- så fick hon klämma ut det som fanns i säckarna o sen vart han som vanligt, nästan helt utan väsande!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Burtil
0

Hobbe väser när vi är ute och går. Han vänder sig om och backar och väser. Sedan vänder han sig igen och springer iväg några meter och sedan samma visa igen ett antal gånger. Jag har tolkat det som att han tycker jag går för långsamt. Han gör det oftast när han är på väg till ett av sina favorithål så det är inte pga rädsla i alla fall.

ferretgirl
0

Mina väser också, speciellt Lina väser väldigt ofta, och mest när hon blir skrämd av något eller om hon vill vara ifred om ha t.ex har lagt sig till rätta i min säng. Samma gör hennes som Sheere Kahn, han väser oftast när Lilleman kommer för nära honom, eller om han som sin mamma har lagt sig på sitt speciella sovställe uppe på nackstödet på soffan bakom mig.

ang3lica
0

Busan brukar väsa när vi är ute på promenad och är på väg hemåt. Har inte riktigt listat ut vad hon menar med den än.. Glad

JossanH
0

#14 sådär gör mina när dom vill busa med mig.. men om han väser så är det nog som du säger- han är sur! hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus