Vad kan det vara?
Rufus har någonting runt halsen/nacken. Det känns som pytte små sårskorpor. När man gräver sig in under pälsen så är det små gul/vita bollar. Jag är osäker på om de sitter i huden eller om dom sitter väligt långt ner i pälsen. Han har länge kliat sig på halsen. Kan det vara någon form av ohyra? Att detta är ägg jag hittar? I så fall borde ju Maya också ha och henne har jag inte märkt något på.
Jag lyckades dock inte få någon bild på det. =/
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Slåss de? Annars kan de få "mjäll" vid fällning.
Nej, däremot så var det ju lite slagsmål när Sickan var här. Men Det ser inte riktigt ut som mjäll heller.

Hur länge sedan var det? När illrar slåss är det ju i nacken de oftast bliter. Kan ju vara så enkelt att det är sårskorpor sen dess. Små sår brukar vara lite gulaktiga flagor.

Kliar han sig och det sitter små bollar så låter det väl som ohyra?
Tycker det låter som ohyra:/ Eftersom han kilar sig och det är små bollar i nacken.
Ja visst låter det som ohyra? Men det som gör att jag tvivlar är väl att då borde väl Maya också ha det? Eller smittar inte all ohyra?
#6 öronskabb som ändå är som en löpeld på illerträffar kan påträffas hos enstaka individer trots att dom bor med andra illrar. Så ohyra måste inte drabba alla och det kan även se annorlunda ut på olika djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus