Att avla på iller med dålig stamtavla
Hej!!
Jag och min sambo hade en illerhane som heter Elmer,Vi lånade ut honom på avel hos en tjej,Det var det mest dummaste som vi kunde göra,Detta pga att vi hade för dålig stamtavla på honom, det ända vi visst var hans mamma och pappa och hans far och mor föräldrar.
Detta gjorde att en av illerägarna till elmers avkomma förlorade sin älskade hona.Pga att det antagligen finns en ärftlig hjärtproblem i släkten vet inte om det är på elmer eller om det är på mamman..Illerhonan som dog var bayliz..Jag är väldigt ledsen att det blev så här..
Jag mår väldigt dåligt av att veta att vi lämnade ut honom utan att veta så mycket om honom och sedan dör en av valparna i tidig ålder även dom andra i från kullen kan ha samma problem och dö tidigt dom med.
Med den här tråden ber jag att alla tänker till och tar reda på så mycket bakgrunds fakta som möjligt för att det inte ska hända igen..
// Rebecka
Usch inte kul det där :(
Men är ni säkra på att d är något ärftligt? kan ju ha varit just den illern som fått det. Får hoppas det i alla fall så att dom andra klarar sig fint.
Bra att varna dock så folk tänker sig för innan dom avlar:)
I think more things before breakfast than people think all day 
Det kan ju ha hänt i alla fall, det behöver inte vara nått ärftligt heller. Tycker inte du ska anklaga dig själv pågrund av detta, naturligtvis är det mycket tragiskt men det är det oavsett vad dom dör av.
Det är den stora baksidan av avel, tyvärr.
Det är ett högt pris du fått betala för denna insikt, men det är bra att du varnar, det behövs. Det är så lätt att förbise de varningar som ges, och därför är det viktigt att sådanahär saker kommer fram.
Paulina

Sedan har inte obduktions protokollet kommit än heller så ingen vet vad denna iller dog av. Men visst har du rätt, om man inte har stamtavla så är det ett större lotteri än om man har det.
Fast oavsett ska man tänka sig för innan man avlar. Även om vi inte tittar på denna speciella händelse.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars