Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 655 ggr
Oldwildferrets
0

Varför ska man chippa en iller, måste man det?

Hur är det där med att chippa sin iller, måste man göra det och vad innebär det?

Tacksam för svar!

Bogey
0

Det finns 2 chippningar av iller och den ena utesluter inte den andra.

Den första anledningen och den vanligaste är att man sätter ett litet identitetschip i nackskinnet på illern så skulle den komma på avvägar och hittas av någon så kan polis eller veterinär läsa av chippet och spåra illern tillbaka till sin ägare.

Den andra anledningen är att sätta ett litet hormonchip (Suprelorin) i nackskinnet istället för kastrering, eller som behandling mot binjuretumörer.
Fördelen med den kastreringsformen är att det är ett väldigt litet ingrepp jämfört med vanlig kastrering och att risken för binjuretumörer minskar. Nackdelen är att det måste förnyas ungefär vart annat år.

sarae
0

fyller ut bogeys svar om ID- märkningen, själv chippar jag alla mina illrar och valpar, dels för att ifall de kommer bort finns det större chans att hitta ägaren, men främst ifall att de kommer bort så är det faktiskt det enda sättet jag verkligen kan bevisa att illern är min. Sedan får man bara lov att teckna livförsäkring på illern om den är microchippad. Livförsäkring har jag på alla mina för att veta att jag alltid kan bekosta en obduktion, om det skulle bli nödvändigt.

HannaM
0

Jag har idchip på mina dels för att kunna ha dom livförsäkrade (något man inte måste) och dels för attkunna bevisa att det är min iller om den springer bort och blir upphittad.

Vad det innebär rent tekniskt är att veterinären tar en grov kanyl och skjuter med hjälp av den in ett microchip under huden på illern.

Oldwildferrets
0

okej tack då vet jag lite iaf ^^

sanna82
0

En annan anledning att id-chippa sin iller utöver de åvan nämnda är om man vill ta med sig illern utomlands då är id-märkning obligatorisk.

Be a rainbow in someones cloud