Egon gammal?
Våran Egon på snart 5 år har det senaste gått ner en del i vikt!
Han har alltid varit lite fet typ, inte kraftig utan mest en mage!
Magen har han väl kvar men han har börjat avmagra, lite svårt att förklara hur han ser ut men han ser ut typ som en gamling på sina äldre dar!
Han leker o skuttar som aldrig förr o e den som mest e bansligast här, så några tendenser på sjuk har han inte visat, men man börjar ju bli lite orolig för lillgubben!
Han blir ju 5 i sommar o det e ju inte så gammalt men kan det kanske vara åldern ändå?, tycker själv att det verkar lite tidigt men har inte tidigare haft en iller som varit äldre ( egon e han som kom först till vår familj)!
Har idag beställt den pastan ifrån "amhs" den som ökar aptiten lite, fast han äter ju men det kan väl kanske vara bra att ge honom den så kanske han får ner lite mer mat!
Vad säger ni där ute , har ni kanske varit med om liknande??
Tack så länge

Jag har åxå haft 2 gamlingar, en på 5 som nu dött och en på 6,5 som fortfarande lever. Även hon har under hösten vart ovanligt mager. Till skillnad från vad vissa säger, om att man kan dra ner till gamlingsfoder när de börjar bli gamla tycker jag man nästan kan öka på fett och proteinerna, om de nu verkar vara magra.
Min iller får högprotein-illerfoder. Dessutom har jag senaste månaden givit henne extradiet (hon har dessutom insulinom och anemi) så hon får varje morgon några matskedar ljummen laktosfri grädde (som hon inte blir dålig i magen av), som jag dessutom blandar ut hennes medicin i. Grädden har jag isbitsnedfrusna i frysen. Sen får hon flera gånger om dagen rått kött. Även dessa är nedfrusna i dagsförpackningar som jag tar upp en om dagen. Det är typ ox-wook-kött, som redan i affären var strimlat(men som jag finfördelat ännu mer), alltså rätt mört. Min iller älskar det och bara slänger i sig köttet allt vad hon orkar. Men jag ser ändå till att hon verkligen äter sitt foder, annars verkar magen bli lite "annorlunda". Inte dålig, men lite mörkare slemmigare avföring får hon av köttet. Så om din iller gillar rått kött kan jag rekommendera denna extra diet.
Själv kan jag inte förstå varför jag inte givit dem lite extra rått kött hela livet… de älskar det och det känns mycket naturligt…
På 1 månad har hon nu gått upp säkert 100-200g från 700g till kanske 900. Hon är i det normala en ovanligt stor hona och bör väga runt kilot. Det känns bra att dieten funkar… :-)
Sen får hon dessutom några slick vitaminpasta (kattvitamin i mitt fall eftersom hon inte gillar ilelrvitaminen).

Tack för tipset där "gwen", nu vet ja lite mer var ja kan vända mig o testa lite! så tack!