Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1947 ggr
Annira
0

Ang. Angoror

Det här med dubbla näsvingar och hår på nosen måste väl ändå vara ett genetiskt "fel", men när jag läste på "skaraborsillern" så tycker jag att det låter som att det är något som helt enkelt ska vara och se ut så, vilket förvirrar mig. Detta är väl något som man försöker avla bort om jag inte fattat helt fel?

Citerar: "En Angorailler har ingen underull utan bara stickelhår, dubbla näsvingar och päls på nosen."

På utställningar t.ex. Bedöms en angora med dubbla näsvingar bättre och närmare standarden, än en angora med normal nos?

Mvh, Annie

Aviendha
0

En bra fundering :)

Att det står så på deras sida är med största sannolikhet för att det är det vanligaste för angoror. Att det helt enkelt är så de flesta ser ut.

Sen har inte alla angoror nosfel, även om det faktiskt är det vanligaste. Nosfelet kan även variera, en del har mer fel än andra. Nu har vi ju inte mycket angoraavel i Sverige, och jag håller inte koll på den utomlands så jag kan inte svara om det jobbas aktivt och utbrett med att försöka få bort bla. nosfelet. Men en del vill jobba mot det hållet.

Sen finns det olika grader av underull, ett fåtal angoror har faktiskt något som liknar underull. Det största problemet med angoror och deras uppfödning är ändock att honorna producerar dåligt eller ingen mjölk alls. På vissa ställen i världen är det därför brukligt att para en korthårshona samtidigt, så angorahonans valpar får flytta över till en surogatmamma för att överleva.

Bara för att något är ett genetiskt fel så innebär det per automtik att det är något som folk vill ha bort. Angoranosen är ful om du frågar mig, andra tänker inte på den. Jag ser ju det dåliga för illern, eftersom ett gravt nosfel med mycket päls inne i nosen gör andningen svårare men andra tänker kanske inte på det. Ska man dra en paralell så är ala färgvarianter genetiska fel som vi fortsatt avla på med, och där har vi inga planer på att sluta.

JossanH
0

#0 Jag skulle nog säga att det "gamla tänket" är så som du beskriver. Där man ville se nosfel etc för att det var det enda som erbjöds. Lite som att man förr i tiden ville att siamesen skulle ha skelande ögon bara för att inaveln inte erbjöd mycket annat.

Jag har nog inte sett en enda angora som helst saknar underull. Hela pälsens kvalitét är annorlunda och mycket silkigare än på en korthårsiller. Många angoror kanske inte har riktigt så fluffig och tjock underull men jag tror att alla de angoror jag mött har haft någon grad av underull.

Nosfelet är ju en defekt som följts angorans päls i många år. Det finns uppfödare som tycker att en angora SKA ha denna defekt och det finns de som jobbar för att avla bort den.
på en utställning bedöms angororna lite olika beroende på vem som dömer. Endel domare ger avdrag för nosen om den är deformerad medan andra ger avdrag om nosen är ojämn eller om inte håret på nosen är lika på båda sidor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
0

Kan inte någon lägga upp en bra bild ? :)

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min väns charmiga angora med angoranos.

Han har varit och grävt i jorden här och är lite smutsig ska väl tilläggas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här är en bild där man ser pälsen lite bättre. Eftersom han inte är så gammal här så har inte pälsen fått sin fulla längd ännu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Många accepterar rakt av att en angora-näsa ska se ut som en angora-näsa helt enkelt.

Jag är väl en av dem som gärna ser angoror med "vanliga" näsor. Dels för att angoranäsar i min värld inte är de vackraste direkt, men dels också för att en del faktiskt kan få problem med andningen om det blir för trång. Ungefär att jämföra med perserkatter.

Så min strävan är ju helt klart att få fram angoror med vanliga illernäsor men det görs ju inte direkt heller, det kan ju ta lite tid.

#3 Lägga upp en bra bild på en angora eller en angora-näsa? Angora-bilder har jag ett gäng men nog ingen bra bild på någon näsa tror jag.

Fast här är en bild från Sarae:s julträff på två angoror med angora-näsa iallafall. Ligger fler angora-bilder i den tråden som handlar om julträffen.

UlrikaD
0

Här är en angora-kille med "vanlig" näsa.

sarae
0

här har vi min inavlade angora :) samma som på bilden ulrika lagt upp.

JossanH
0

Kan säga attd et är samma albino på alla bilder och första bilden jag la upp gör honom verkligen inte rättvis ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#4 Din bild var en bättre "näs-bild".Skrattande

sarae
0

här är en väldigt bra sida med information samt bilder på angora nosar, visserligen på franska, men det finns alltid google translate ;)

http://www.infofuret.com/angoras/nez.htm

UlrikaD
0

#6 Men bilden jag la upp med Daisy är han ju superfin på.Kyss

Banankaka320
0

Ville se bilder på både päls och näsa, tack. Dem såg speciella ut och lite konstig näsa :) Men söta

JossanH
0

#11 Mycket bra näsbilder där!

#7 Jag tycker nosen ser lite lurig ut.. inte helt som en vanlig nos..

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#14 Kanske otydlig bild på #7 men jag har personligen stirrat honom rakt in i näsan och han har vanlig nos.

JossanH
0

#15 Har du inga fler bilder?? :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#16 Kollade just igenom bilderna, ingen som man ser näsan bättre på tyvärr. Mest massa fluff-bilder.

Annira
0

Tack för alla svar!

Och mycket fina bilder på vackra angoror!…:)

Jag tycker personligen att det inte skulle vara tillåtet att avla på dessa nosfel, som tidigare nämnt t.o.m. kan bidra till problem med andning etc. Hoppas att man i Sverige i alla fall försöker undvika det så gott det går..?

JossanH
0

#18 Skulle man inte avla på angoror med nosfel skulle det inte finnas angoror idag. om man ser till många kattraser så har det uppkommit en genetisk förändring som man har inavlat på för att behålla och få fram. När den önskade genetiska förändringen har fått fäste så avlas de genetiska "defekter" som inte är önskvärda bort (så gott det går). Så är även fallet med angororna. Man måste börja någonstans om man vill ha angoror utan angoranos. De, precis som alla illrar som används i avel, måste ju även ha andra kvaliteter än endast en bra nos. Så man måste hitta en bra ballans- om man vill att angoror ska finnas över huvud taget vill säga :)
Jag tycker det är en bra början om åtminstone har som mål att avla bort angoranosen om man sysslar med angoraavel :)

Sajtvärd på Iller.ifokus