Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 238 ggr
Alwyn
0

Teoretisk populationsbiologi!

Gahaha, ja jag har börjat med den kursen idag på 10 poäng och sitter nu och knåpar med olika formler för hur man räknar ut populationers tillväxt över tid. Om man tittar i boken vill man bara stänga den igen haha. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Men jag tror endå det ska bli himla lärorikt och intressant, trots att det blir mycket tuff räkning mm. Fler som är intresserade av samma ämne? :o)

pyronella
0

sorry! jag gillar gore, splatter, sjukdomar och elände! ;)

(läser ssk)

Alwyn
0

ssk?

Robinsnel
0

sjuksköterska… det är min plan också :P

pyronella
0

vad skoj, var?

populationsbiologiska beräkningar övergår nog min förmåga. matematik och jag är som olja och vatten. annars är jag en jävel på att hålla låda, så om du behöver brödtext till en uppsats kan jag hjälpa dg!! ;)

Robinsnel
0

haha, jag har inte bestämt mig riktigt än vart jag ska söka till hösten. Men eskilstuna ska visst ha en på distans som låter rätt lockande, vill helst inte pendla.

Sophia du får ge pyronella en utmaning låter det som…

MarieB
0

#0, ett tips med tanke på en kommentar du gjorde i en annan tråd:

"…men om vi inte börjar importera illrar så kommer det i så fall inte att finnas illrar kvar i sverige"

Ta en extra titt på vad nu boken nämner om begreppet effektiv populationsstorlek. Vår populationsstorlek här i landet är definitivt tillräckligt stor som den är för att behålla önskvärd variation och för att kunna selektera effektivt i olika riktningar. ;)

Robinsnel
0

Marie jag är inte säker på att hon pratar om illrar här…

pyronella
0

#5  jo men eller hur, så att folk riktigt ska förstå hur svårt jag hade med läkemedelsräkningen… nivån på den är typ matte a på gymnasiet…

MarieB
0

"Teoretisk populationsbiologi" låter fullt tillämpbart på illrar också :). Fast jag är väl ute och cyklar som vanligt…

Alwyn
0

Haha, ja Marie B självklart kommer det att finnas illrar även om vi inte importerar, om det nu va så du menade…men det jag skrev va att om vi fortsätter att tokavla hit och dit på dom som finns här nu så blir ju inaveln större och stammen blir allt sämre med tiden. Tillslut finns ju inga friska illrar kvar att avla på och då har vi inga illrar kvar tillslut i Sverige! Vem vill ha sjuka djur? Är det rätt att avla på gener som inte är bra tycker du? Eller har vi missförstått varandra? Jag har läst populationsbiologi förr, så jag har faktiskt koll. Den effektiva populationsstorleken (de som bidrar till avkomman) är onaturligt förstorad hos husdjur då den i det vilda utgör bara ca 10% av populationen!

pyronella
0

# 10 kanske korkad fråga, men jag vill lära mig: innebär det att 90% av populationen av säg igelkottar i naturen inte är friska, gamla eller unga nog att föröka sig?

Alwyn
0

Nej pyronella, det betyder bara att det endast är 10% av populationen i det vilda som får föröka sig, mkt pga att det är de dominanta och starkaste som bidrar till avkomman. Resterande 90% klarar inte detta. Ofta hindrar de dominanta resten från att para sig.

Jättebra att du frågar, det ska man när man undrar något :o)

MarieB
0

Det jag menar är att det finns en tillräckligt stor och varierad population i Sverige för att bibehålla den sund och/eller förbättra den i olika riktningar. Vi behöver inte importera djur av den anledningen.

Jag lyckdes till slut öppna ditt PM (har väldigt mycket problem med inkorgen). Jag skulle vilja ge ett mycket vidare, allmänt svar på det du undrar över där, fast just precis nu hinner jag inte. Drunknar i email, PM och illerprojekt sedan en månad tillbaka. Återkommer så fort som möjligt, förhoppningsvis senare idag, i ny tråd.

Alwyn
0

Jaha, okej. Tack för att du tar dig tid.

pyronella
0

# 12 ok, på så vis.

hah! då hade vare sig frithz eller fizen fått para sig, de är vare sig alfa- eller betahanar, möjligtvis delta…. om de vore okastrerade vill säga. 

hur ska man annars få reda på något?! =)

MarieB
0

Äsch, det får bli ett kort icke-informativt svar via Pm i alla fall ;).

Kanske kan jag komma med en tråd längre fram när jag har mer tid och engagemang. Som motvikt till allt prat om eländig stam hade jag tänkt komma med mina erfarenheter om de goda delar av stammen vi faktiskt har, min egen linje som bara blir bättre i en tid när de flesta andra tycker det blir sämre, hur det finns möjlighet att förbättra och hur folks selektion och brist på långsiktig generationsavel lägger hinder för dem att "komma någonvart". Ja lite allt möjligt smått och gott, men det blev för mycket upptäckte jag ;).

Robinsnel
0

O det ser vi fram emot!

illernettan
0

#16 Den tråden ser jag fram emot med nyfikenhet och glädje. Och jag måste bara få säga, sent omsider, att jag tycker det är kul att du har hittat hit MarieB. Du har mycket fakta och egna erfarenheter att bidra med. Ser fram emot fler inläggg från dig.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sarae
0

#18 kan inte annat än instämma!

MarieB
0

Tack :) hoppas jag kanske kan formulera en tråd längre fram.

Missy
0

Hm jag har läst populationsgenetik men vet inte om det är samma sak men där var oxå en attans många formler.Men mycket intressant