Hund och iller?
Har någon erfarenhet av att ha hund och iller ihop? Och nu menar jag en hundvalp (t.ex golden retriever). Är det någon i detta forum som har både hund och iller?
jag har både och, illrarna fanns före hunden. En amstaff var 8v när vi hämtade hem henne och haft henne strax över 2mån i dagsläget.
Puttar upp tråden när vår Zsuki kom till oss…
Nu ska vi se här, jag intruducerade min 9 åriga pudel för iller funkar prima! Det är lättare att lära en valp att umgås med iller än vuxen hund, en valp är leksen och nyfiken, vuxen hund har ofta hög jakt instinkt.
Min mors 4 hundar(som bor hos mg rätt ofta) Reagerar så här, 1 är rädd förr iller, 2 är nyfikna men ignorerar och vet inte hur dom ska göra och en har extrema jakt instinkter men är ändå rädd.
Allt hänger på hunden och ddess personlighet. Är det iller eller hunden du redan har?
Hälsningar Malin

#2 skulle inte vilja säga att allt beror hunden och dess personlighet utan lika mycket på illerns personlighet.
Är illern rädd eller aggresiv av sig kan den bita hunden ganska ordentligt och där av skapa en reaktion där hunden dödar illern. Det måste funka båda vägar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 Min Lyra är väldigt reserverad, när det gäller andra illrar. on är livrädd för illrar. Vi har haft hund hemma hos oss och hon har varit reserverad men ändå inte rädd. Det var värre med mina två andra illrar Gonzo och Frick. Det är lite lurigt att få ihop två helt olika djurraser, likasom att få ihop djur av samma ras :)
#5 *puh* tell me about it ;) Har en riktig illerhatare här hemma!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har ju skaffat hundvalp med 3 vuxna illrar i huset och insett att jag inte alls kan koppla av om de är tillsammans, så jag har 2 läger.
Illrarna huserar i köket och hunden är i övriga hemmet. 2 av illrarna kan vi släppa ut korta stunder, när vi har falkögon och superkoll, men tyvärr går aldrig Maya att släppa ihop med vår vofsing ;) Maya anser att hemmet är hennes alldeles eget revir och jagar stackars Bella och biter hårt. Jag är rädd att Bella ska bli förbannad en dag och knäcka nacken på Maya! Hur mesig och snäll, hunden än är, så kommer den att försvara sig till slut och då kan det gå illa.
Gå varligt fram. En iller har stark revirkänsla!
Önskar dig all lycka till med vovve :)
Jag skaffade en 14månaders dalmatinerblandning för en månad sen. Det går jättebra att ha dem tillsammans, men jag skulle aldrig ha dem tillsammans utan att ha koll på dem. För man vet aldrig, illern kan göra något som irriterar hunden och hunden biter.
Eller som min hund, hon leker väldigt hårdhänt med tassarna så det blir till att hålla koll på att hon inte slår en tass över ryggen på honom så att den knäcks.
Ett tips när det gäller hunden kanske kan vara att ta en valp från en uppfödare som har katter, för då blir valpen vad vid andra djur.
Vet iofs inte om det funkar, men känns som det borde underlätta lite..
Vi skaffade vår första illervalp (Rocky) från början 2005, sen 2007 kom en Tax valp (Gizmo) & efter det kom en illervalp till (Mynta 2008)
Så hos oss har dom växt upp tillsammans från valpstadiet, men det behöver inte betyda att man kan släppa falkögonen ifrån dom.
Vi har också 2 st läger här hemma där illrarna har sitt i köket med den stora gallerburen med hängmattor, leksaker, klösmöbel, rör & matskålar. Där dom kan gå in ifall dom vill vara ifred eller bara äta i lugn & ro så inte hunden snor maten ;)
Men sen ligger hallen i kombination till köket så illrarna kan gå ut dit också om dom känner för det, för vi har en grind in till vardagsrummet, så hunden kan koppla av också ;)
Men dom fungerar även tillsammans vid lek, matskålar, dock under uppsikt även fast det aldrig hänt något. (Hunden är varken mataggressiv, dominant eller nått åt det hållet)
Utan han är en bebis fjant som är så snäll så att han är dum ;) Ett exempel på det är att han blev attackerad av en Jack russel när vi var ute på promenad, men han bara stod där & såg dum ut, försvarade sig inte överhuvudtaget. Utan jag fick lyfta upp honom för att den illskna Jack russeln visade tänderna & började hugga överallt på min stackars snälla hund…

Love har satt mina grannars hundar på plats…han fattar inte att han är några storlekar mindre.. å andra sidan verkar inte hundarna fatta att de är större heller, så det är nog bara att hålla koll och pröva sig fram. Men borde inte illrarna bli hundvalpens "flock" om man skaffar en valp?
Som alla säger. Det beror helt på personlligheterna hos både illern och hundarna och sen skulle jag aldrig lämna dom ensamna i början i alla fall tills man vet med 110 % säkerthet att dom kommer överens.
Tänk också på att om en hund är väldigt snäll mot illern (som mamma och pappas hund är) så litar jag inte på att hunden inte "försvarar" sig om illern biter den i tassen eller liknande. För våran iller är som sagt väldigt bitig av dig och tester gärna nya människor och djur genom att bita dom i fötterna.
Men det kommer nog gå bra ska du se. Ett tips är ju att du kanske kan få ha valpen på prov i någon månad och se hur det går INNAN du bestämmer dig att behålla den. För det är ju inte så kul om du ska behöva omplacera den det första du gör. då är det bättre att den kommer tillbaka till kenneln igen :)
Lycka till :)
I think more things before breakfast than people think all day 
http://www.youtube.com/watch?v=6d-UwGSFGSc
En länk med min valp och illern som leker. (:

Jag är livrädd för att släppa ögonen från hund och iller ihop. Här hemma har vi förlorat våran underbara Bella till en hund. En hund som i hela sitt 9 åriga liv levt med illrar och det har fungerat bra. Hon levde sedan i 3 månader med Bella dag och natt och det gick bra. Men så en dag så högg hon. Och varenda ben i kroppen på lilla Bella vart krossade. Så ni som inte lämnar dem utan uppsikt gör ett smart val tycker jag.
R.I.P Våran Pretty Belinda, vi saknar dig än. Och läxan har vi lärt oss.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag hade min tre illrar när jag skaffade min lilla staffevalp. Har haft dom tillsammas från början och varit noga med att visa han att man ska vara lugn med illrarna. Så nu e det inga problem, dom kan plocka mat ifrån hans matskål när han äter och han bakar undan. Men jag skulle aldrig lämna dom ensama. E en onödig risk då illrar kan vara ganska jobbiga och även om inte hunden menar att döda så kan det hända. Illrarna visade ganska snabbt vilka som bestämde och sen e det ju min uppgift att håla det så.