Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 643 ggr
Strumpan
0

Snälla ge mig råd!

Hej. Jag måste fråga er om hur ni toatränar era illrar. Min grabb blir bara värre och värre. Han vägrar gå på lådan självmant. Han går överallt annars, spelar ingen roll var. Hans favoritplats är i min säng!! Igår hitade jag en kissfläck på min vardagsrumsbord! Han går i soffan, mattor, min säng,Klädbeklädda stolar varsomhelst utom i sin låda. Jag har försökt att vara konsekvent och fyat honom om han har gått någonstans, och berömmer honom MASSOR med godis,kramar,lek you name it när jag har satt honom och han har gjort något i lådan. Men han vägrar gå i lådan själv. Jag hittar både kiss och bajs imin säng VARJE dag. Jag vet inte vad jag ska göra, och jag orkar inte så mycket mer snart. Jag älskar mitt kryp mer än något men jag måste få honom och sluta med detta, för detta funkar inte längre.

SNÄLLA hjälp mig!!!

Mvh Jenny

Faxlin
0

Har du bara honom?
Hur gör du när han varit på lådan? Rensar du på en gång? vissa illrar tycker om att det är lite kvar i lådan vissa vill ha det kliniskt rent.
Det är ofta något som är väldigt individuellt. man kan också testa att ha honom med någon sm redan är väldgt duktig på det här med lådan, då kan det liksom smitta av sig om man har tur. Förstår att det är oerhört jobbigt för dig dock.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

smurfb
0

Jag vet inte hur din bostadssituation ser ut, men normalt sett kan det vara en ide att minska ytan han är på för att träna honom med låda.

Strumpan
0

Jag har bara honom. Jag brukar inte rensa på en gång eftersom att jag har hört att om det luktar toalett såär det toalett. Men att det skulle behöva vara kliniskt rent har jag svårt att tro när det gäller honom eftersom att han kan lägga sig och sova i lådan när det ligger bajs och kiss i den

Mvh Jenny

Strumpan
0

Jag bor i en 1:a, och jag har sett till att han endast kan vara i "rummet", för att jag inte vill ha honom i köket eller på toaletten,så den yta han lever på är ca 20kvm

Mvh Jenny

gwen
0

Testa att illersäkra sängen din tills han är rumsren. Bygg en ställning/skaffa sängstomme som han inte kommer upp över runt sängen eller höj upp sängen så att han inte kan ta sig upp. (är han bra på att hoppa kanske inget av detta funkar dock). Eliminera ställen han kan bajsa på.

Skaffa massor med lådor och ställ överallt där han går, när han väl börjat använda dem så kan du minska ner antalet. Kanske behövs en i varje hörn och på andra populära ställen i början. De flesta illrar är ju lata… Mina illrar har jag även vänjt in på tidningpapper, dvs jag har lagt tidningar på ställen jag inte vill ha bajslåda på (eller där de går ändå). Som framför dörren där mina av någon anlednng vill bajsa. Där han bajsat utanför, se till att rengöra ordentligt. Gör om bajsställen till myshörnor med en skön filt. Ibland skiter de dock i filten och bajsar på den istället ändå.

Jag vet, det är hopplöst. Mina illrar är till 90% rumsrena men då och då får de idiotiska påhitt att de ska bajsa nån annastans, fast de vet att det är fel. Senaste bajsstället är på den mycket känsliga ekparketten i finrummet. Överallt på en uta av 3 meter efter hela väggen. jag har fått köpa plastmattor från IKEA (2x1 meter långa genomskinliga mattor som finns på kösavdelningen som man egentligen ska klä kökslådor med) som jag rullat ut över golvet. Nu har de nästan slutat använda detta bajsställe så snart kan jag ta bort dem igen!

Lycka till och håll ut, kanske är det bara en fas?

Strumpan
0

Hej Gwen.Det är jättebra råd, problemet är att

1) Han skiter i om det är ett hörn han sätter sig i, han sätter sig mitt på golvet och kissar, bajsar gör han gärna vid en vägg, skulle jag sätta en låda där han går skulle jag vara tvungen utan överdrivt att bokstavligen täcka golvet i lådor 

2) Tidningspapper har jag försökt med men dem river han i remsor och drarmed dem under soffan, jag har t.o.m försökt att lägga lite kiss och bajs på tidningarna, men det spelar ingen roll, han lever som om högarna och fläckarna inte skulle existera på dem

3) Min lägenhet är lite konstigt planerad, så jag har svårt att möblera på något annat sätt. och min soffa står brevid sängen så han hoppar upp i soffan och över till sängen. jag har försökt att ställa en bred planka mellan soffan och sängen, men då är han så envis att han inte ger upp förren han har kommit upp i sängen. Han ska upp om det så ska ta livet av honom. Jag kan säga att min terrorist till bebis är 0% toasäker…..

Mvh Jenny

smurfb
0

Hur gammal är han?

Strumpan
0

5mån.

Mvh Jenny

Strumpan
0

Det som är värst är att han går upp i sängen för att gå på toa sen hoppar han ner och äter och börjar leka

Mvh Jenny

gwen
0

Hmmm, låter ju superknepigt. Har du testat ättikspriten?

Torkar du golven ordentligt där han bajsat? Någon på detta forum tipsade tidigare om att man skulle torka med ättiksprit. Kanske kan du späda ut det en del och ha ättiksprit i vaskvattnet som du torkar golven med? Bara sådär lagom att det luktar bara lite men inte så att det stinker bara. kanske funkar?

kanske gillar han inte sanden du har i lådorna? testa byta sand! Jag har sån där superfinkorning som är en gnutta parfymerad och som är högabsorberande. Kanske gillar han inte lukten som ÅsaF sa.

Annars är det ju rätt konstigt, låter ju snudd på som om det bara handlar om trots.

gwen
0

Om du bäddar ordning sängen ordentligt med ett överkast han inte kommer under, dvs tryck in det under madrassen. Så att sängen inte är bullig och mysig. Testa att parfymera sängen rejält med din egen parfym…

Faxlin
0

Det låter som om killen har fått trotts nojja. men det enda riktigt säkra rådet är tyvärr att vara envisare än honom.
Lätt för mig att säga tycker du kanske. Men testa att byta sand.
Testa att bädda sängen som du fått tips om. Och framförallt var extremt envis. när han går upp i sängen, direkt ner med honom. Gör sängen helt till ett område där han INTE får vara.
Avled honom genom andra saker på golvet.
Testa att bjuda hem lådbajsande illrar. Så han får se hur man ska betee sig.
Vart bor du?
Kanske någon som har en säker lådiller kan komma och hälsa på med jämna mellanrum.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Det ska jag pröva ättika, men då måste jag dra det över hela golvet, men jag ska nog försöka med det. Men vad ska göra åt min säng? sängen är ju den som är värst. Idag gjorde han något som han aldrig gjort förrut, han kissade i sängen MEDANS jag låg i den.

Detta börjar bli för mycket. Min pojkvän tycker att det är äckligt att vara här, man måste alltid se sig för vart man gå så men inte trampar i en pöl.Så han vill snart inte komma hit något mer, och jag brukade ta med honom hem till honom, även om jag rengjorde efter honom varje dag så stinker det det endå och det är 3v sen vi var där sist. Hans föräldrar ska snart sälja deras hus och de tror att de kommer att vara tvugna att sanera där illerna har varit, och det är inte billigt!! Som ni då förstår så får jag inte ta med illern dit. Allt detta har gjort att vårat förhållande har hamnat i gungning. Och jag vill inte förlora någon av dem, så jag känner mig desperat!!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Jag glömde säga att jag använder toalätt i hans lådor. Vad heter ditt märke?

Mvh Jenny

Faxlin
0

Jag skulle rekomendera att du genast byter från toalätt till något lite mer icke luktande material.

Mitt råd är visserligen lite dyrt, men så otroligt bra. Testa att använda Ever Clean, den som heter Fresch.
Berätta sedan gärna vad du tycker om det. Jag lovar man känner inte lukten av det.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Ok. Jag ska prova det. TACK. Jag ska köpa det redan idag

Tack Åsa

Mvh Jenny

smurfb
0

Mitt tips kanske kommer låta grymmt, men du kanske ska prova en hage på ett par kvm för att träna honom att gå i lådan? Våra illrar är sådär att gå på låda (men de går iaf alltid på pappret brevid), men på mässor och sånt går de till 99% i lådan. Det är pga av minskade ytan.

Det är mycket lättare att träna en iller desto mindre ytan blir.

Nu verkar iofs din iller lite speciell, jag kan säga att vi har fem illrar och antalet gånger de kissat och bajsat utanför ett hörn kan räknas på en hand.

smurfb
0

Som åsa sa oxå, många illrar ratar toalätt. Vi använder everclean, blir lite olika varianter, minns inte va den heter som inte fastnar i fötterna heter, men den brukar vi köpa, eller fresh (som luktar lite mer).

ViktorMarina
0

Vilket knepigt problem..! Jag förstår att det är jobbigt :/

Ger några tips jag kan komma på sådär på rak arm..!  

Gör det liksom omöjligt för honom att bajsa och kissa någon annanstans är där du bestämt - lägg tidningar (eller lådor) i alla hörn och under grejer. Vaka honom när du är hemma, och fya honom ordentligt om han gör det i sängen eller någon annanstans där han inte får gå!

Lär dig liksom att se på honom när han söker bajs&kiss-plats, och sätt honom då i en låda (vi sa alltid: "gå på lådan" - så den frasen är bara att upprepa nu om hon funderar på att sätta sig nån annanstans) - och sitt kvar och bevaka att han går på den, och beröm och ge godis om han gör något i lådan! Du kan ju hälla ut sand på tidningarna, så tillslut kan du kanske ta bort tidningarna - och då kopplar han sanden i lådorna till bajsochkissplatser..!

Vi har fått lyfta över aiia till lådan under tiden hon kissar på golvet, så det liksom blivit en stråle över golvet, haha :P Men nu är hon nästintill 100% rumsren!

Kanske inte var till så mycket hjälp, men men.. hoppas att du kanske får några idéer iaf! :) /Marina

Strumpan
0

Ok, Tack till er alla, jag uppskattar alla era råd

Jag ska prova det redan idag

Mvh Jenny

Strumpan
0

Hej Marina. Jag brukar oxå göra så. Såfort som han har vaknat så sätter jag honom på lådan tills han gör ngt. Men ibland/ganska ofta när jag gör så, jag kan sitta på golvet och sätta honom på lådan tills han gör något, vilket ta ta upp till 5min, men ofta när jag har satt honom där flera gånger och han försöker gå så börjar han gny somom han verkligen inte behöver gå och det låter nästan som han gråter och då brukar jag släppa honom och då har jag hållt på i ca 5min, men snabbt som fan sticker han då iväg under sängen och gör sitt där.Det känns nästan somom han skäms för att göra sina behov  i lådan framför mina ögon.

När han kom hem till mig så gick han jättebra på lådan. och missade han någon gång så såg man hur han skämdes, men nu när jag rengör efter honom på golvet så kan han sätta sig brevid mig, och man kan nästan se honom säga till mig "tar du dethär oxå när du endå håller på" tihihihi

Det verkar  nästan somom han skäms för att göra det i lådan, meninte på golvet……Hemma hos pojkvännen. flyttade han på lådan för att sen göra sina behov PRECIS där lådan stod -suck

Mvh Jenny

sarae
0

Testa att sätta ut matskålar på alla de ställen han brukar gå utanför lådan! det har funkat kanon! Fick till och med min hopplöse kille på 3,5 år att gå på lådan med hjälp av det! (fast efter julträffen e det kört när han nu måste märka in sitt revi igen) Men prova med matskålar! vet flera som lyckats med hjälp av det!

ättika, klorin citron etc har inte funkat ett du gg här hemma! det är däremot viktigt att du tvättar golvet noga där han satt sig så inte lukten e kvar å uppmuntrar till fler toa besök

hannis
0

Detta låter inte lätt. Förstår att du är trött på detta men stå ut! Du klarar det!

Många brukar ju säga att man ska sätta illern på lådan när den vaknat och vara envis till den gjort behoven där. Jag har märkte ganska snart att det inte fungerar på Indra heller. Hon måste först "springa av sig" lite när hon vaknat innan hon är vill kissa. Så sätter jag henne på lådan direkt händer det garanterat ingenting mer än att vi blir sura på varandra och att hon uppfattar det som någon slags straff tror jag.

Därför gjorde jag så att jag följde med henne en liten stund efter att hon vaknat och tittade vad hon gjorde när hon sprang runt. Då lärde jag mig snabbt se när hon började "leta" efter ett bra kiss och bajsställen. Först då tog jag henne till lådan och satte henne där, när jag alltså var säker på att hon behövde. Oftast gjorde hon behoven då, men om hon inte gjorde det lät jag henne springa ut igen. Jag fortsatte följa efter henne och när hon skulle sätta sig någon annanstans igen tog jag henne återigen till lådan. Detta fungerade för oss, jag tror att det är viktigt att inte lådan blir någon plats där illern känner sig fast och instängd. Då kan man ju förstå att det är en plats de inte vill återvända till.

Strumpan
0

Citron har jag provat, men det funkade inte, men jag ska ivägs sen och storhandla, klorin, ättika och everclean sen.

Jag rengör med ajax såfort han har gjort någonting på golvet.men han verkar ta det som om nu är toan (golvet) rent, dax att fylla på den igen!

Mvh Jenny

sarae
0

låter lite som att han hamnat i trots åldern den lille,,,,då brukar allt de lärt sig vara som bortblåst….men testa med matskålar, och med kattsand

Strumpan
0

Vi brukar alltid mysa i nga min, och när han vill gå ner så tar jag honom direkt till lådan, och gör han ingenting så följer jag efter honom, problemet är att jag har en ganska stor säng, och när han märker det så springer han in i hörnet där jag inte når honom. men jag tänkte att jag ska fixa hem kartonger och bygga en mur så att han inte kommer in under sängen.Men jag ska börja med Sarae´s råd och ställa matskålar där under. och sen ska jag köpa ny sand.

Mvh Jenny

gwen
0

Kanske gillar han inte lådorna? Är det kattlådor eller illerlådor? Om de är för krångliga att ta sig i så kan de låta bli dem av lathet. Köp illerbajslådor.

På djuraffärerna nuförtiden har de även små kvadratiska lådor med ca10cm hög kant som är jättesmå och smidiga. Kostar ca 40kr och kallas utsälltningslådor eller reselådor. De funkar perfekt om inte illern är för stor. Man kan dock inte ha för mycket sand för då får inte illern ett hörn att backa in i utan kommer över kanten. Billiga och bra lådor som man kan ha flera av. Dock rekommenderar jag hörn-illerlådor till huvud-bajsställena som han går mer frekvent på.

Everclean regerar. Alla sorter funkar. Dyrare men räcker längre och luktar nada!!!

sarae
0

man kan även köpa billiga lådor på ikea..kostar ca 19 spänn, å det kan vara bra att köpa på sig ett gäng å placera ut i hela lägenheten, och allt eftersom han blir duktigare på lådan kan du plocka bort dem

JossanH
0

stackars dig! förstår ditt problem här och många hade nog inte stått ut så länge som du ändå gjort!!

Jag kan bara säga att matskåltipsen har funkat jättebra för mig här hemma om någon fått för sig att gå utanför..

har han någon filt han brukar sova i? kanske du kan lägga ut den under sängen med foder utspritt på?

jag vet att flera illrar blivit bättre bara genom ett byte av toalettströ! hoppas ever clean fungerar för dig!

jag skulle även gjort som Smufb rekomenderar här över och minska ytan ännu mer! Har du inte möjlighet att spärra av ännu mer av lägenheten eller göra en hage? i så fall ska du ha sovplats, foder på golvet och flera toaletter, allt för att han inte ska få så mycket att välja på!

Det som låter lustigt med din iller är just ställene han föredrar att sätta sig på! framförallt i sängen! noll tolerans! försök att håll honom borta från sängen så att han inte får möjlighet att gå där!

jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Förstår om du känner att situationen blivit ohållbar! Uppdatera oss gärna hur det funkar med nya ströet!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Mina lådor som jag har, har en låg kant, som jag köpte på ÖB, kanten på dem är runt 7-10cm, sen har jag en hörnlåda, men den håller han på och välter hela tiden. Jag funderar på en sånhär låda med tak på. Vad tror ni om det??

Jag har ställt fram flera skålar med mat under sängen. Jag tänkte börja där för att se om det hjälper.

Att stänga in honom på en mindre yta blir nog tyvärr ganska svårt i den här lägh.

Mvh Jenny

JossanH
0

okej, ja, jag använder mig mycket av täckta lådor och mina illrar föredrar faktiskt oftast dom!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Ok, då ska jag nog försöka mig på det. Hur länge tror ni att jag ska försöka? Som jag har sagt, så vill jag inte göra mig av med honom men situtionen är ohållbar. Mitt förhållande med pojkvännen har börjat gunga ganska ordentligt, han vill knappt komma till mig, och jag får inte ta med mig illern till honom, mina vänner vill inte heller komma. Jag vill inte göra mig av med min älskling, men jag vill ju inte heller förlora alla människor runt om mig heller. Hur länge har ni kämpat med era pälsar att få dem toatränade? Jag känner inte att han måste vara just 100%igt toasäker, men jag vill ju gärna att det ska vara över 80%. Är det det bara jag som har dessa stora toaproblem? Har jag gjort något fel, jag menar, han var iallafall 90% säker när jag fick ham honom??

Mvh Jenny

emoflickan
0

är han brunstig? brunstiga hanar kan ju få för sif bisarra grejjer. egentligen är ju rekommendationen för kastreringen 6 månader men om han är "redo" så kan det ju vara en idé att göra en kastrering, för han var väl 5 månader?

Strumpan
0

Hur vet man om han är brunstig? om det är att han springer runt och småkissar så är han nog det, men då måste jag fråga hur alla har det som har avelsdjur? Ja, han är lite drygt 5mån,

Mvh Jenny

smurfb
0

Du ser det när kulorna börjar trilla ner. Småkissande är typiskt brunstbeteende, han markerar sitt revir.

Strumpan
0

Kulorna har ramlat ned redan. Jag tänkte kastrera honom i början på mars

Mvh Jenny

emoflickan
0

ifall kulorna har trillat ned så tycker jag du kan kolla med veterinären om du kan kastrera honom redan nu, tycker det låter som han har en otroligt brunstbeteende, särskilt om detta beteende kommit på sista tiden och inte funnits i början

Strumpan
0

Det har alltid hållit på, men det har faktiskt blivit värre och värre. Men jag har hört att man helst inte ska kastrera innan 6mån, det ska tydligen vara bättre för illern, men det kanske inte spelar någon roll så länge kullorna har trillat?

Mvh Jenny

JossanH
0

Det är inte skadligt när det skiljer så lite som 5-6 månader. Egentligen ska man vänta så länge man kan med att kastrera för flera sjukdomar har relaterats lite till just kastering o sånt, men allvarligt talat så mår varken du eller din iller bra av situationen som den är nu!

kastera så fort det går och det tar ibland upp till en månad innan alla hormoner i kroppen har lagt sig, men du måste göra något åt problemet innan det gått så långt att han helt fastnat i sina nya ovanor. Du mår med säkerhet inte bra av att ha det som du har det och din iller kan mycket väl vara väldigt stressad av att hela tiden hålla uppsikt på sitt revir o markera hela tiden!

hoppas allt löser sig för dig!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Tack,det var bra att veta.Jag ska beställa en tid hos vetten så fort som möjligt, de störstavproblemen kanske då.

TACK så mycket för alla goda råd, jag hoppas att det bli bättre snart

kram till er alla

Mvh Jenny

Mvh Jenny

smurfb
0

Att kastrera ökar risken för binjuresjukdomar. Men det är nog rätt marginell skillnad mellan 5 och 6 månader som jossan skriver. Det viktigaste är att kulorna trillat ner så att han är "färdigutvecklad" innan man tar bort alla hormoner.

Faxlin
0

Hoppas du får en snabb tid hos veterinären för kastrering. För som de sagt tidigare det tar en tid innan hormonerna försvinner också. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Ta och berätta för pojkvännen om de olika råd du fått här inne så att han ser att du faktiskt bryr dig om honom och vill att det ska bli bra.

Audiatur et altera pars

gwen
0

Får jag säga en ganska grym sak angående relationen med din kille. Jag brukar se illern som ett utmärkt test att se om killen är något att ha. Klarar han inte av lite illerproblem är han kanske ändå inget att ha i längen, hur gullig han är råkar vara. Hur ska han om 2-10 år (hur gammal är du?) stå ut med en bäbbe om han inte står ut med en liten oskyldig iller?

Kanske grymt att uttrycka det så men för min egen del har mina killar fått ta hela paketet, mig och mina illrar. Har han klarat av det visar det på stor mognad och ett gott hjärta och vad mer kan man önska sig! Din kille får gilla läget, hjälpa dig med lådträningen och medarbeta din illeruppfostran. Annars kommer det ändå inte att funka… varken nu eller sen!

Nettan
0

#43 Så tycker jag inte att man kan säga. Det finns massor med karlar som är underbara på alla sätt och vis men som faktiskt inte är djurälskare. De kan mycket väl orka ta hand om barn mm, men inte gilla att torka illerskit hela tiden.
Du som har illrar som är 90 % säkra ser inte riktigt lika på saken som personer som lever med golvskitande illrar hela tiden. Jag har faktiskt 2 som är superdåliga på lådan, ifall jag inte tittar strängt på dem. Det är jobbigt som sjutton, men jag klarar lätt att ta hand om mina barn för det.

gwen
0

Nä, menade inte att de inte kan ta hand om barn. Men jag menar mer att de får liksom hela paketet. Skaffar man en tjej som har iller så får man gilla läget och göra det bästa av situationen. Alternativet är ju att hon ska lämna bort sin iller och det kanske inte är ett alternativ för en djurälskare. Hon har ju tidiare gjort ett val att ta hand och leva med ett litet djur och då får ju han aceptera det och som sagt - hjälpa henne.

Parallellen med att ha barn är att även dessa kräver omtanke och att man måste ha försåelse för ett visst "strul", klarar man inte av det så bör man inte vara ihop med någon som har barn/illrar/djur.

Själklart är det ok för killen i detta fall (eller i mitt fall) att inte ta 50 % av ansvaret för illern, men han måste iaf acceptera vad det innebär för henne att ha iller utan att ge henne skuld för det. Jag tycker nog att det är killens val att välja om han vill ha henne OCH illern, inte hennes val om hon vill ha honom ELLER illern. Hon vill ju ha båda och har ju redan gjort sitt val att ta sig ann ett liv.

Ehhh, skulle kunna skriva en uppsats om allt det här känner jag. Svår situation med mycket hjärtebekymmer blir det hursomhelst när det inte klaffar och då är det kanske en bra hint på att relationen är fel om han inte kan acceptera illern med alla dess bajsar som det medför. Oskyldig

NosFeratu
0

Annars är det ju absolut enklast att skaffa en kille som redan gillar illrar :)

JossanH
0

Är man 2 och den ena parten vill skaffa ett djur så ligger största delen av ansvaret på denne. jag vet att min pojkvän lätt står ut med mina 3 rumsrena illrar men han klagade ganska mycket när triton var brunstig och han lyckades trampa i varenda pöl.. Illrarna är mina så jag räknar inte det minsta med att min pojkvän ska rensa lådor och torka bajs eller kiss (om något skulle hända utanför) för illrarna är mina och mitt ansvar. Vi har inte skaffat dom ihop utan jag har skaffat dom och han är ju väl medveten om hur mycket dom betyder för mig och gör vad som "krävs" av honom gällande uppfostran och sånt som alla i familjen måste hjälpa till med. och jag tvivlar inte en sekund på att han skulle vara en utmärkt far till ett barn, men det är för att han vill ha barn utan päls, och det skulle vi ju vara 2 om hela vägen!… men än så länge får han nöja sig med mina pälsbarn! =)

Strumpan! Har du införskaffat någon ny sand och hur har det i så fall gått!!???

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Hej. Jag kan börja med att säga att min pojkvän redan fanns med i bilden när jag köpte min iller. Och han gör vad han kan när han väl är här. Men Visst kämpar jag med detta problem, men man ska inte behöva dem. Men jag älskar min bebis och gör vad jag kan för att fixa detta problem därför att jag vill verkligen inte göra mig av med honom. Jag vill inte låta snäsig på Gwen på något sätt men det är lätt för dej att säga när dina pälsar går på lådan hela tiden, det enda som fattas är nu att min grabb ska sätta sig i mitt knä och göra sina behov. Jag har VERKLIGEN börjat ledsna på att han kissar och bajsar i min säng och överallt annars. Jag menar visst att det händer en olycka någongång men att han hoppar upp i sängen för att kissa och bajsa för att sedan göra det han vill jag inte acceptera.

Dessutom kan jag säga att jag HAR en mogen pojkvän som faktiskt har gjort det han kan för att hjälpa mig, men det är ju upp till mig till att få dethär att funka, det är endå min grabb och mitt ansvar. Men pojkvännen har fler problem med illern, han använder pojkvännen som hackkyckling, håller på och hugger honom så fort han få chansen -pojkvännen har blivit lite nervös för att vara i närheten av illern och han straffar endå honom om han gör något precis som jag men det hjälper inte, och han vill inte för min skull att jag ska göra mig av ned illern för att han vet hur trasig jag skulle bli, och han har inte ställt något ultimatum. Men problemet kvarstår:pojkvännen vill inte vara här och jag vill inte lämna min sötis hemma (jag får inte ta med honom hem till honom)själv när jag åker hem till honom. Jag ska prova med kastreringen för att se om det blir bättre OCH jag kommer att ge honom en lååång chans för hormonerna för annars kan jag nog inte fortsätta såhär längre. Nu har vi diskuterat min pojkvän hela tiden, men jag lider pga detta oxå, även jag har ledsnat på att tassa i min egna lägenhet pga avföring

Sen kan jag tyvärr säga att matskålstricket inte funkade, när jag vaknade i morse så såg jag att det låg en bajshög precis brevid matskålen…….. Men det var ett bra försök………..

Mvh Jenny

Strumpan
0

Jag tänkte fråga om någon vet ett bra medel som jag kan använda när han har gått i sängen. Jag vill ju inte direkt använda ajax eftersom att det är ju inte särskillt bra för luftrören när man sover. vet någon ett bra rengörningsmedel som man kan använda?

Mvh Jenny

JossanH
0

#49 kan tyvärr inte hjälpa dig här… men annars tänkte jag att du kanske kan ta något gammalt påslakan eller nåt o lägga under sängen o lägga mat på det.. likaså matskålen.. kanske går bättre om det ligger foder runt om den också och inte bara i! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Det kanske man kan prova. Alla föslag är bra förslag just nu Flört

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Stackare!! Det är verkligen inte roligt att trampa runt i iller-kiss och bajs. Jag ville bara säga att jag tycker att du är helt suverän som orkar kämpa så mycket för din iller. De flesta hade gett upp för längesedan. Heder åt dig!!! Hoppas verkligen att det kommer att fungera för er, dig, iller och pojkvän. Om inte annat kan man verkligen säga att du har gjort ALLT du kunnat.

Lycka till!!!! Håller tummarna för er.

Strumpan
0

Tack! Så ingen skulle se ned på mig om jag skulle ge upp då? Inte för att jag har gjort det då, men när man läser om vissa som sätter ut annonser på sina illrar så känns det nästan som om folk ser ner på dessa människor. Att de verkar tro att folk inte har tänkt efter ordentligt när de har skaffat sig pälsar. Men även om jag nu skulle ge upp, skulle de finnas någon som skulle orka att ta över dessa problem, eller skulle jag vara tvungen att avliva honom bara för att ingen vill ha honom?? OBS OBS OBS!!! Detta är ingen annons, bara en fråga uppifrån luften, en tanke!!!

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Det är ingen som skulle se ner på dig för att du inte orkar med en jobbig situation! Och det finns massa iller-tokiga människor som skulle ge sig i kast med utmaningen att toa-träna din iller. Det tror jag säkert. Men jag tror att ditt säkraste kort just nu är att få honom kastrerad så snart som möjligt. Förhoppningsvis kommer det att göra skillnad!! Men ju längre tid som går desto mer blir det ett invant beteende hos honom att kissa och bajsa var som helst. Ju tidigare man kan bryta den vanan desto bättre. Han är ju inte så gammal ännu så hans beteende borde gå att bryta. Det blir ju svårare ju längre tid det går.

Strumpan
0

Jo det har ni allihopa rätt i och jag ska beställa en tid till honom snart (i slutet i månaden), och jag kommer självklart att ge honom en chans tills hormonerna har lagt sig, för jag vill inte göra mig av med honom, men orken börjar ta slut, men man har ju inte gett upp än Flört

Mvh Jenny

Nettan
0

Jag tycker det är synd att folk ska vara rädda för att bli sedda som mindre värda för att de sätter ut annons på sin iller.
Jag tycker självklart att det är tragiskt med varje annons. Vissa har inte tänkt till ordentligt, vissa tänker inte alls. Sedan finns det annonser som faktiskt är situationer som är ohållbara.
Jag har själv omplacerat en lite hona, hemma hos mig var hon sådant bitmonster att jag inte klarade längre. Maken höll på att kasta in henne i väggen av ilska efter ett av hennes bitattacker. Vi omplacerade henne och hon är inte alls likadan i sitt nya hem.
Det var ingen som såg ner på mig för det (inte vad jag vet). Vissa situationer kan man bara inte hantera.

Jag tror att din kille testar dig rejält. Jag tror också att han känner att han har övertaget. Du får nog gå steget längre i att bli arg. Varje gång du ser att han vaknar, sätt honom på lådan om och om igen tills det händer något. När det händer något på lådan, beröm överdrivet och ge honom vetegroddsolja. Så gjorde jag med min Chilli som var värdelös på lådan när hon flyttade hit. Nu har jag faktiskt inte torkat en enda hög sedan i fredags.
Självklart pep han när du satte honom om och om igen på lådan. Han ville ju inte göra sina behov där och det började bli akut. Synd att han vann den kampen. Kämpa på, rätt var det är så ändrar han sig. Trotsåldern är verkligen tuff, man tror att man ska bli galen på de små liven.

Bytte du sand? Jag har provat sand av olika kvaliteter. Nu kör jag med Pussy-sand. Då händer inte många olyckor.
När jag var på husdjursmässan i helgen såg jag sanden från www.husse.se  Den är verkligen fin, vit och det bästa av allt - den kommer hem till dörren utan kostnad ! Den ska jag testa snart.

Strumpan
0

ÅÅÅHHHHH livet leker!!!!!!!!!! min lilla terroristgrabb har gått på toaletten, helt själv!!!!!!!!! Jag är så glad!!!!!!! Det har kanske börjat ordna sig. Visst det har bara hänt en gång, men någon gång måste ju vara den första, eller hur??!!!!!!!!! Jag känner förhoppningar om min lilla bebis!!!!!!!! Många utropstecken, men JIPPIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Jenny

Faxlin
0

#57: Rätt håll i alla fall. Vad roligt att höra.

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Glad!!!!!!

Mvh Jenny

Sinja
0

#57 vad glad jag blir för din skull. klart det är ett bra tecken. O snart kommer det säkert fler. Håller tummarna iaf!

Strumpan
0

Nja det sket sig igen…. Han gick och satte sig under bordet igen, men jag tog honom direkt till lådan så fick han göra behoven där istället. Men en gång är ju bättre än ingen gång =)

Mvh Jenny

sarae
0

åh va kul att höra! många små steg!

Strumpan
0

Cool Man e ju på god väg =)

Mvh Jenny

skrellet
0

Någon får öppna bootcamp för illrar med "problem". Läste att åsa var sugen på det Räcka ut tungan

Strumpan
0

Tja, det skulle kunna vara en bra idè, Why not. Ville Åsa ha det hos sig? Flört

Mvh Jenny

Faxlin
0

haha, nej, nej så var det inte :-)
Jag vill gärna ha tid för mina bebisar när jag har dem här. Men jag ställer upp de gånger jag kan. Just nu har jag ingen extring här hemma och barnen är förvarnade och gubben är informerad. Så en liten tös kan jag ta emot. Det krävs ofta rätt mycket jobb med de små liven. Och då vill man inte ha för många bråkisar samtidigt. ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

Hur går det strumpan? Sköter han sig fortfarande bättre?

Strumpan
0

Nä…..Han måste ha slagit huvet i ngt den ggn….. nu vägrar han gå, ist lägger han sig i lådan o somnar………

Men nu har jag större problem än så. Jag tror att jag har blivit allergisk mot honom. rinnig och täppt näsa om vart annat, rinnande golfbollar till ögon, röda så jag vet inte vad….. Men jag ska gå till läkarn och kolla läget så att det inte är något annat, men jag tror tyvärr inte det…….

Mvh Jenny

JossanH
0

#68 du har tydligen inte nog med problem redan… ja, allergi är ju inget trevligt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

…….

Mvh Jenny

Sinja
0

Hur går det?

sarae
0

ja jag e oxå nyfiken på om det går i rätt riktning!

UlrikaD
0

Tänkte bara rapportera att Athlaz är kastrerad och mår jättebra.

Ser fram emot uppdateringar om hur det går.

Strumpan
0

Hallå alla! Jag är ledsen att jag inte har hört av mig på ett tag,  mitt internet har legat nere. Men Athlaz är nu kastrerad, jag trodde att han skulle vara trött efter operationen, men det är helt och hållet tvärt om, han rejsar runt som en tok i lägenheten, vetten sa att han skulle hålla sig lugn, och jag trodde attdet inte skulle vara några problem, eftersom att han mest ligger i mitt knä och myser, men inte nu längre…. men jag antar att det är bra endå.

Jag måste fråga er; vetten sa att om det blir svullet, så skulle jag komma tillbaka, det är lite svullet, men han har ju precis opererats! Vet ni vad de kan mena? svullet eller SVULLET? Visst kan jag ringa vetten och fråga men jag tänkte att fråga er först som har varit med om detta.

Mvh Jenny

Robinsnel
0

jag skulle nog säga ring vetten för en tydligare förklaring..

Madde
0

jo, våran iller xander blev svullen efter kastrering.

Symtomen på att något inte var som det var kunde man märka genom att om du tar runt såret så är han hård och har väldigt ont.

Xander var slö och inte sig själv. Benjamin som vi kastrerade samtidigt var pigg på en gång och sprang runt.

Hoppas det hjälper dig lite på traven. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Strumpan
0

Det var mjukt, och nu tryckte jag väldigt löst, men det verkade inte göra ont

Mvh Jenny