avelshane- ansvar
Det har varit långa diskussioner om vilket ansvar det är när man bestämt sig för att ta en valpkull på sin hona, men det diskuteras nästan aldrig hur stort ansvar ägaren till hanen har. Så hur mycket ansvar tycker ni ligger hos den person som har en hane till förfogande?
Jag undrar om ni tycker att ägaren till hanen ska:
- Ha hanen till förfogande även om vissa sjukdomar i släkten har upptäckts, för det är upp till ägaren till honan att avgöra om denne vill använda hanen eller ej till avel trots sjukdomar?
- Ta sin hane ur avel så fort sjukdomar eller avsaknad av stamtavla har blivit känt?
- lägga stor vikt på att själv släktforska och kolla upp sin hanes bakgrund för att på så vis underlätta för ägaren till honan så att denne vet vad det är för avelsmaterial den använder?
- Strunta helt i stamtavlor och eventuella ärftliga sjukdomar då ALLT ansvar ligger på den som äger honan gällande kontroll av släkt, stamtavlor och sjukdomar?
- Försöka få fram så mycket material om sin hane, överväga om denna lämpar sig till avel och sedan ha den till förfogande?
- Ha sin hane till förfogande trots att stamtavla ej finns eller att föräldrarna till hanen är okända eller har okänt ursprung?
Vill gärna att ni skriver vad ni tycker!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag undrar om ni tycker att ägaren till hanen ska:
_Ha hanen till förfogande även om vissa sjukdomar i släkten har upptäckts, för det är upp till ägaren till honan att avgöra om denne vill använda hanen eller ej till avel trots sjukdomar?
_Nej då ska hanen inte vara till avel.
_Ta sin hane ur avel så fort sjukdomar eller avsaknad av stamtavla har blivit känt?
_Ja lite beroende på sjukdommar. Men vid sjukdommar som kan ärvas ner så.
_lägga stor vikt på att själv släktforska och kolla upp sin hanes bakgrund för att på så vis underlätta för ägaren till honan så att denne vet vad det är för avelsmaterial den använder?
_Ja, innan man erbjuder honom till avel ska man kolla upp honom.
_Strunta helt i stamtavlor och eventuella ärftliga sjukdomar då ALLT ansvar ligger på den som äger honan gällande kontroll av släkt, stamtavlor och sjukdomar?
_Nej man ska kolla upp hanen som ögare till honom.
_Försöka få fram så mycket material om sin hane, överväga om denna lämpar sig till avel och sedan ha den till förfogande?
_Japp.
_Ha sin hane till förfogande trots att stamtavla ej finns eller att föräldrarna till hanen är okända eller har okänt ursprung?
_Nej.
Vill gärna att ni skriver vad ni tycker!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
vill väldigt gärna att fler ventilerar sina åsikter här!
Sajtvärd på Iller.ifokus

japp! skriv mer, jag är helt oinsatt och vill lära mig!
jag tycker att hanens ägre ska ha samma krav på honom som honans ägare har på sin avelstik…
Men sen är det upp till var o en så har sina illrar i förfogan till avel att fatta beslut när de är lämpliga eller ej…men vist finns sjukdomar o man funderar på o avla är det dags o tänka en gång till…absolut..
EFtersom det är ägaren till hanen som förmodligen vet mest om hanen är det för mig (som inte är uppfödare) en självklarhet att ägaren är lika ansvarig för att han är bra avelsmaterial. Det här hanslar inte bara om fingerpekningar och "men vlparna är ju inte mina", nu pratar vi faktikst om den svenska stammen, och det är allas vårt ansvar samt skyldighet som iller älskare att inte göra något som kan skada iller stammen. Och i det ansvaret ligger oxå att kunna neka att låna ut sin hane/hona när man känner att den tilltänkta inte är av bra material. Man måste kunna se över begäret att ha små gulliga valpar och att kunna kalla sig uppfödare, och tänka mer på stammen som helhet. Och framför allt, koppla bort egoismen och koppla på hjärnan. Alla illrar lämpar sig inte för avel. Så enkelt är det. Och det kan bero på en rad olika anledningar, men är man medveten om någon av dessa anledningar som gör illern olämplig, är man skylidig att inte låta illern gå vidare i avel, vad som än händer. Att en olämplig hona/hane går i avel ser många som jaja, det blir ju bara problem med den kullen…men det är ju helt befängt! En enda kulle med defekta valpar som säljs och okontrollerat går vidare till avel här och var kan orsaka stor skad. Som sagt sluta tänka egoistiskt och visa att ni bryr er om djuren istället. Vi har inte rätt att leka gud med andras liv.

Grymt bra skrivit Sara! Håller med om varje ord! Vill man leka gud kan man spela sims..(där kan man avla männskor till höger och vänster!) ;)
#5 Säger som sara bara med färre ord..hehe..*lat*
#6 haha ja gud kan man leka i sims o avla kors o tvärs men än finns inget tilläggspel som heter "sjukdomar", kanske en affärside att sälja*trött*=)
#7 haha ja det hade kanske vart nått!
#4 och 5, tack för era svar!! Mycket bra tycker jag!
Någon mer som vågar tycka!!?
Sajtvärd på Iller.ifokus