Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1146 ggr
sturee
0

Behöver lite hjälp och tips!

Nu har jag äntligen fått hem min lilla ragdoll kille och jag är superglad! :)

Men som sagt så har vi lilla sture också och jag har tidigare rådfrågat om iller och katt och fick bara bra feedback :)

Vi har sture i illerhagen för tillfället nu när katten håller på att känna sig hemma och inspekterar lägenheten. De har nosat lite på varandra genom hagen och katten är lite rädd och sture ivrig.

Sen skulle vi testa att de fick nosa utanför hagen då jag höll katten och sambon i sture. Sture var väldigt ivrig och nosade och nosade på katten och helt plötsligt så biter sture honom!

Men fråga är nu hur vi på bästa sätt gör att mina båda älsklingar kommer överrens? Ska sture vara instängd i illerhagen så länge? Eller blir de fel då han är äldst och faktiskt var här först?

Vi är ju inte sådär jätte illervana än då vi enbart haft sture i ett halvår och känner oss osäkra i hur vi ska tyda stures beteende.. jag vågar inte släppa ihop dom med varandra då jag är rädd för att sture gör illa katten..

Så snälla, lite tips och råd hade varit GULD värt!!
Tack!

Sara
0

Mitt råd är att låta dem båda vara lösa. Katten lär skutta iväg när Sture kommer nära. Medan om håller du i katten så kan den ju inte flytta på sig.

Sara

UlrikaD
0

Håller helt med Sara. En katt är så mycket smidigare och snabbare än en iller. Så är illern för jobbig så kan katten skutta iväg. Just nu behöver båda känna sig för vad den andra är för någon.

Det du bör ha är ett ställe där bara katten kan komma och inte illern. Där katten kan gå och lägga sig och inte behöva vara nervös och rädd nu i början att illern ska följa efter.

sturee
0

så ska vi redan ikväll släppa ut sture ur hagend då? Eller ska katten får ikväll och inatt på sig att nosa runt osv innan?

UlrikaD
0

Det får ni nästan känna efter själv vad som är bäst för er.

Personligen hade jag släppt ut honom ur hagen. Ju längre han är instängd, desto större är ju chansen att han vill få utlopp för all energi genom att jaga katten. Kan bli lite dumt.

Ceciliaolucifer
0

Om illern är för ivrig så aktivera honom extra mkt, ta långa långa prommenader så att han blir lite tröttare sen när ni kommer inomhus.

Om ni stänger in Sture så samlar han på sig en massa energi som han sen vill få utlopp för.

Se till att det finns utrymmen för kissen där Sture inte kan komma upp. Och håll inte fast någon, eller skydda någon genom att lyfta upp, det blir bara värre.

sturee
0

vi har testat en stund här nu och sture hugger efter honom hela tiden.. Jag är som sagt väldigt osäker och är livrädd för att sture ska skada katten. Är jag töntig?

Jag vet ju att djur alltid markerar och ska visa vem som bestämmer vilket sture självklart ska göra! Men jag känner honom inte så pass väl och iom att han är första illern så har jag ingen aning om hur illrar gör och hur hårdhänta dom är, hur jag vet ifall han gör det i jakt och att han är ute efter att skada, eller bara sätta katten på plats..'?

Ceciliaolucifer
0

Hur gammal är katten?

Har ni aktiverat Sture eller har han suttit instängd så han har massor med energi?

Jag tror nog att en iller och en katt kan slåss på lika villkor men jag skulle vara rädd för kattens klor. Nu spelar det stor roll hur gammal katten är och hur stor den är.

Vad gör katten när Sture jagar? hoppar den undan själv eller särar ni på dom?

Ceciliaolucifer
0

Att dom vill sätta varandra på plats låter helt normalt, men man måste förstå att arterna kanske gör det på olika sätt och kan därför misstolka varandras signaler.

Om du skulle gå hemifrån och stänga dörren, hur skulle senariot se ut då? hoppar katten undan så att han får vara ifred?

sturee
0

katten är ju bara 12 veckor gamla och sture fyra år.l Katten är ju nyfiken av sig så han springer ju efter sture men håller sig på behörigt avstånd. När sture har börjat bita honom så har vi särat på dom (fel?) Men jag tror och hoppas katten är så pass smart att han går undan om han vill..

Sara
0

Jag tror helt på att katten flyttar sig om han vill.

Sara

JossanH
0

Jag tog in en kattmamma med sina 4 kattungar i somras. Hade ungarna på övervåningen och illrarna på undervåningen.

En kattunge blev kvar här. Kan tänka mig att den var ungefär 12-13 veckor när han blev ordentligt hanterbar och tam. Ett par veckor efter det började jag att låta katten träffa snällaste illern Pegasus. Tyvärr tröttnade Pegasus till sist och bet kissen. Ofta när en iller är säker på sig själv så är det nosen i pälsen på katten, nosa runt och slutligen ett bett! Precis som Sture nu gjorde är helt normalt illerbeteende.

Bettet gjorde så att Nibbler fick lite respekt för illrarna. När han fick umgås med dom andra ocså såg vi till att han hade ställen att fly upp på hela tiden. I början var det fruktansvärt nervöst för Skit är en katthatande iller!

Nu är Nibbler ca 7 månader gammal och han är lös med illrarna 24/7. Han är väldigt dryg mot Pegasus ibland och slår lite på honom och springer rakt över honom när han  är busig, men Skit har han stor respekt för. Skit jagar Nibbler när han kommer åt men Nibbler är både snabbare och smidigare och jag tror att han ofta försöker reta Skit..

Jag föredrar en ungkatt före en kattunge när man ska sammanföra med iller som inte är kattvan. Vissa katter har tyvärr inte inbyggt att bättre fly än illa fäkta utan de lägger sig istället ned och hoppas på det bästa.. Det kan bli svårt att lära en katt att fly.
Även om katten bara jagas så finns det hopp! För varje dag som går så lär sig Nibbler och Skit lite mer om varandra och jag tror att Nibbler har lärt sig precis hur han ska göra för att få igång Skit.

Tålamod! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sturee
0

okej.. men sture är ju omplaceringsiller som sagt och förra ägarn sa att han var både hund och kattvan… sen om man ska lita på det vet jag ju inte.. men kan hans beteende enbart bero på att han vill sätta katten på plats nu i början och att de sedan lugnar ner sig..?

Ja, katten fattar nog inte riktigt att han kan hoppa upp högre eller flyr så att sture inte kommer åt honom.. men han lär väl sig..

Katten tar ju inte illa vid sig iaf som är tur.. han är hur cool som helst, sture bet honom innan och han skrek till, men sen fortsatte katten bara att springa efter nyfiket när sture kom fram. och det är skönt, då jag varit rädd för att katten ska bli rädd för sture.

Har ju en liten inre önskan att de ska bli kompisar.. då de kan ha sällskap av varandra osv. Men nöjer mig klart ifall de bara accepterar varandra..

JossanH
0

#12 Det verkar vara v'ldigt stor skillnad på vad folk kallar för kattvan….

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 12, 13 Fast kan det inte vara så att Sture var kattvan med just de katterna? När det sedan kommer en ny så kan det kanske bli testning och rangkoll mellan katten och illern precis som mellan två nya illrar?

Sara

sturee
0

Jag har ingen aning, jag vet iaf att när vi hämtade sture så hade förra ägaren inte några andra djur än sture..

Nu är iaf båda lösa men har sture i illerhagen på nätterna då jag inte har koll..

Så fort sture vaknar och får syn på katten så jagar han honom runt runt runt i lägenheten, tills katten hoppar upp någonstans och han inte kommer åt honom, då tröttnar sture oftast.

Kan man se eller tyda på sture om han menar blodigt allvar och vill skada katten eller om han som sagt enbart vill visa vem som besämmer nu i början..? Tycker sture ser lite halvotäck när han går med huvudet på sned och öppen mun emot katten.. :S

sturee
0

PUTT

Ceciliaolucifer
0

#15 Varför stänger du in Sture i en hage på natten? du kan ju lika gärna stänga in katten då också.

JossanH
0

#17 Det räcker väl om en av dom är instängda under natten

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Jag tror bara att det är att bita ihop och låta dom träffas och jagas. Min katt ser det som helt naturligt att bli jagad av Skiten men inte av Pegasus. Han blir en anings kaxigare för varje vecka och ger igen lite. Detta har alltså tagit oss ca 5 månader och katten jagas fortfarande. Bara ha tålamod och låta dom vara. oftast reder dom ut problemen bättre än vi tror :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sturee
0

varför jag har sture där är för att han är van vid hagen och bryr sig inte att vara där på nätterna.. medans katten är liten och ängslig då han inte varit här så många dagar..