Tid för sterilisering

Ingen som vet?
Oj va hon löper tidigt eller?
Stora damen.
Vet ej hur länge man kan få vänta på tid hos vet. sorry.

Den 12/1 är inte för länge att vänta om Skorpan verkar må bra, men du ska väl inte bara sterilisera henne? Du behöver kastrera damen.
Mvh Lee

Jepp!! Hon har blivit stora damen tidigare än ja trodde! Men inte gör det nått! :P Förutom att det blir lite tommare i plånkan! Heheh.. Inte alls välplanerat ;)
Okej.. Trodde de hette sterilisera för tjejer och kastrera för killar ja :P Men då är de alltså hela kittet! Heheh!!
Tacka!!
Det är inte lätt och veta att det heter kastrera för både honor och hanar. Men det är något man lär sig med tiden. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#4 Nej, jag trodde precis som du förrut Therese… Lilla stora söta Skorpan! Ni får lycka till då! Hälsa till skorpan! Blev det nå bra bilder från lillträffen?

Hon ligger här i mitt knä nu så ja ska ge henne en stor puss :)
Bilderna ligger fortfarande kvar på kameran men ja kan lägga in den imorrn så får du se! :D

syrran hälsar å förstår sig inte på varför hon skall leka bäbis så länge :P

Hahah!! Vänta ni, det kommer nog snart ;)
Fast ja tror nästan skorpan blev mer bäbis nu :P Sover hela tiden.. Helst i famnen! Fast de är ju alltid trevligt med lite sällskap! :)
Skorpan skickar massa kramar till alla sina behårade syskon :)
( mamsen & papsen oxå )

Jättekul och se lite bilder på dina illrar therese.

Bara skorpan är min! :P Den söta pastelltösen är Leeloos :D
Inte lätt att veta!
Men ja tycker själv det är jätte kul å kika på illerbilder så ja måste ju bidra lite ja med. Det kan man aldig få nog av! :P
therese: När du beställde tid hos veterinären, sa du att du skulle ha tid för sterilisering eller kastrering? Det går att göra vilket som, men en illerhona SKA kastreras och tänker inte veterinären det, så kanske han steriliserar om det är vad du beställt.
Klappa om Skorpan och ge henne en puss! Ammi

Åh, bilder! Yeeeeeeees!
Gulligt, synd bra att Millan blev rödögd hihi. men va busiga & söta dom ser ut små tjejerna våra. popppoppipopp

#18 Alvarligt så surrade ja om båda sakerna med vetten.. För jag visste inte själv vad det kallades.. Men hon sa att hon förstod.
Säkrast att ja ringer upp imorrn och kollar upp det då! Men tack för att du påpekade de! :)
#19 Ja det vart ju inte så många.. De sprang ju som några yrväder och poppa! :) Himla kul å se!! Heheh…

Imorrn så gäller det.. Skorpen ska kastreras. Och som en hönsmamma som jag är så är ja skitorolig! =/
Hoppas att allt går bra..

Lycka till. Tindra kastrerades i tisdags, det gick bra! :)

Hur gick kastreringen therese.bergqvist? Vår tjej kastreras på måndag, är jättenervös..!

Skorpan kastrerades igår och allt verkar ha gått bra! :)
Det första hon gjorde när hon kom hem va å springa till matskålen.. Huga, Stackarn va ju utsvulten :P
Sen så va hon faktisk uppe några gånger å gick på lådan å kika lite på husse å matte!
Men i morse satt ja hjärtat i halsgropen. Hon brukar ju ligga å sova på en stor fleesfilt så ja gick dit å morse för att kolla till henne lite. Men hon vaknade inte när ja lyfte på filten, såg inga andetag och när ja lyfte upp huvudet så var hon alldeles livlös … Efter några sekunder så öppnade hon dock ett öga och pustade ut… Riktigt hemskt kan ja lova..
När vi kom till veterinären så visste ja ju att det fanns en chans att de inte överlever narkosen lr att de blir någon komplikation, men när vetten sa det så blev ja ju riktigt orolig.. Från kl 8 då ja lämnade henne tills kl 12 då vetten ringde å sa att allt gått bra så for alla hemska tankar i huvudet.. Sen hade ja en ganska otrevlig vett. Va nog därför som man stressede upp sig!
#23 Du ska nog se att det går bra! :)
Skorpan med en rakad mage hälsar så mycket!

Usch, vad nära det blir när vetten säger så! Och vad otäckt att hon sov så djupt, eller vad det nu kan ha varit! Jag kommer att oroa mig heeela tiden, kommer att vara ruggigt nära hysteriska sammanbrott anar jag :/
Men tack för berättelsen, känns bättre när man får höra hur enkelt och bra det kan gå :) Om någon annan har någon kastreringsberättelse på lager, så får ni gärna dela med er av den, det uppskattas enormt av oss här hemma! :)

Skönt att höra att allt gick bra för er, Kerstin e nu 8 mån men visar inga tecken på könsmognad ännu!
Vad skönt att operationen gick bra och så, däremot är det jobbigt när en iller hamnar i sovkoma. hehe.
Det har hänt här hemma och jag var 100% säker på att min xander var borta. Men 10 minuter senare så vaknade den spjuvern till liv och undrade vad jag och killen tjoade om. =)

Haha!! Ja de kan verkligen skrämma livet ur en :P

#25 Hur har operationen gått? :) Hur mår den lilla pälsen?

#29, det gick jättebra! jag var jätteorolig, det var inte kul att lämna henne där.. men veterinären var lugn och trevlig och det underlättade lite grann! Det tog bara ca 3,5 timmar innan de ringde och sa att hon var färdig, och att allt gick jättebra! Känns så himla skönt att ha gjort det nu, nu ska vi bara läka :D Hon ser så himla ynklig ut med rakad mage och stygn, gumman!
Tack för att du frågar :)

Skull inte alla ni i den här tråde som ska eller nyss har kastrerat sin iller hona svara mina frågor i veterinärerfarenhet-tråden.
Skulle va bra att sammla all sån erfarenhet med tanke på att det är ett stort ingrepp och (nästan) alla som har en illerhona måste göra ett val om saken.
Jag själv tycker det är ganska knepigt.
#29 valde ni medvetet att kastrera henne efter att hon hadde kommit i brunst eller var det en olyckshändelse?
#31 det är inget fel att kastrera en hona när hon kommit i brunst….jag är personligen av den åsikten att man skall vänta tills honan åtminstonne visar tendenser till att brunsta, då vet man att hon är "fullvuxen" dvs redo att kastreras. annars ser jag det nästan som att det är som att gå in och kastrera ett barn/valp. Kroppen har ännu inte talat om att den är mogen.

#32 jo jag gillar dit tanke sätt. Samtidigt är väll risken att dom komemr blöda så mycke mer under operationen att det är större risk att illern dör. Det var vad tjejen jag pratade med på väsby sa och det var då därför dom inte kastrerar i brunst där.
jag har bara hört om ett fall där en kastrering av en hona gick snett, och det hade inget att göra med att hon förblödde eller så. Honan klarade sig dessutom bra. Många veterinärer har rätt dålig koll på illrar dessutom, så vad de flesta veterinärer säger kan man ta med en nypa salt.
Det som är farligast med kastreringen är narkosen..det finns alltid en risk när man söver små djur. Själva operationer går i stort sett alltid bra. Vet flera illrar som kastrerats under brunst och de har aldrig vait problem. däremot finns det flera veterinärer som inte vill göra det under brunsten, men jag anser att mycket beror på okunskap om just iller.

#31 Jag valde medvetet att kastresra skorpan. Jag upptäckte att hon hade gått i brunst den 19 jdec och beställde tid så fort ja kunde. Den 12 jan så vart det.
För mig var det ett självklart val eftersom jag inte var intresserad av att avla på henne. Det låter ja de som kan sköta :P Fann ingen anledning till att INTE göra det då. MEn oxå pga av de sjukdomar och följder som kan uppenbara sig. Tyckte det var en onödig risk att ta.
Men jag respekterar de som inte tycker likadant. :)

#35 Sot ska deffinitivt kastreras. Jag har varken tid eller kunskapen att avla och desoutom så tycker inte jag att hon är ett så bra avelsmaterial (hon är lite aggressiv). frågan är bara när och var, men det beslutet börjar klarna för mig tack vare alla ni på illerfokus. :)
Nu har vi varit och hämtat Crystal hos veterinären, hon har blivit kastrerad… Allt gick bra och nu ligger hon bland sina nallar och sover 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#37: Vad bra att det gick bra med tösen. Syster yster hälsar. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Låter mysigt att ligga och snusa bland nallarna :-) Contesse hälsar till sina systrar. /Ammi