Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 485 ggr
Lotta_A
0

Smutsa ner och förstöra

Jag undrar hur mycket en iller egentligen föstör och smutsar ner?
Brukar dom förstöra golv och tapeter så man kanske måste tapetsera om och lägga om golvet??

Och om illerlukten sätter sig i möbler och tapeter som cigarettrök gör?

LeeLoo
0

nej illerlukt sätter sig inte i möbler eller tapeter, men den som är ovan kan nog känna lite lukt ca: 1 dag efteråt även om man städar & inte illrarna är kvar.
Vi hade en iller som kraffsade på tapeten i ett hörn i sitt rum så där kanske vi behöver tapetsera om när vi flyttar. Men det syns knappt. Har aldrig varit med om eller hört en iller som förstör golv dock.

Jag tycker att illrar doftar gott till skillnad från cigarettrök..

Förstör? de förstör inte..men de smutsar ner en del om de inte är rumsrena. Så städa, städa & uppfostra. En iller kan man ju säga till att den skall sluta kraffsa & så kan de ju tränas att gå på lådan.

Lotta_A
0

#1: Okej. :) Låter ju bra. Kan tänka mig att dom smutsar ner en hel del dock. Släpar runt på grejjer och gömmer dom. :P Men det är inget man inte kan städa upp!

LeeLoo
0

#2 ne precis, låter man dem sticka iväg med en bit fisk eller rått kött så blir det såklart kletigt men det finns lösningar på allt. kanske låta dem vara på begränsad yta eller i buren just då..

Lite torrfoder här & var är ju ingen katastrof tycker jag. Så hemskt smutsigt blir det inte om man håller efter. En sko där den inte ska vara eller en strumpa. Ja man börjar ju anpassa sig & inte sprida ut sina strumpor utanför garderoben. Oftast så blir de lite coolare med åldern.

Velsan
0

de borde ni väl veta nu väl hehe, ni hade ju milton ett tag iaf :)

LeeLoo
0

hihi, ska du flytta hemifrån & köpa iller Lotta?

Lotta_A
0

#4: Ja. I och för sej! :P hihi. Men han bodde ju bara i Tinas rum.
Jag tyckte inte han förstöde något alls. Lite torrfoder här och var bara, men det var ingen fara.
Men jag vara bara tvungen att kolla hur det var med alla andras illrar ju.

#5: Ja. Det är min plan i alla fall. Hemfrån flyttar jag om en och en halv vecka och iller får jag se när jag skaffar. :) Snart hoppas jag :D

domiino
0

smutsar ner o smutsar ner..våra älskar att dra runt på pellets och lägga dem överallt, sen om dom får tag i en blomkruka har dom fest i dagar med jorden, därav så har vi bara plastblommor numera i lägenheten. sen beror det ju på hur ofta man städar själv förståss…har förgäves försökt att lära mamma drucilla städa upp efter sig när hon får ett knäpp och hoppar i matskålen men hon verkar bara inte riktigt fatta grejjen. Moppen är ju såååå roligare att leka med än att städa. =P

gwen
0

Personligen skulle jag säga att man får städa mer om man har hund. Visst, det är väl lite kattsand som försvinner ur lådan när de går ur den, men det är ju ingen fara.

Mina har ALDRIG förstört något, inga tapeter och ingen inredning. Vill minnas att en av mina illrar hade en kärlek för telefonsladdar (såna där snurrade som sitter mellan luren och telefonen) när hon var liten. Den brukade hon nagga lite i varje dag, vilket inte var så bra. Sen skaffade jag en lös sån telefonsladd som hon kunde bita i bäst hon ville och då slutade hon. Tror mest det handlade om trots, och att det lixom var sån sköööööön tyggkonsistens på sladden. Vanliga elsladdar var dock aldrig intressanta. skönt nog…

gwen
0

Iofs, vår parkett har väl tagit lite stryk… har sån där vrålgammal ekparkett med mycket tunt lager lack på, som super åt sig lätt. Och då och då har mina illrar fått för sig att man inte ska gå på lådan utan att parketten är trevligare. Så några missfärgningar på parketten har vi juh…hehehe… Ska ha visning av lgh:en om 2 veckor, hoppas det inte syns. *gulp*

På senare år kom vi på en lösning på detta dock, vi köpte såna där genomskinliga plastmattor som finns på ikea (1x2m) på köksavdelningen, som det är meningen att man ska ha i köksskåp och lådor. Vi har hela mattor på vissa utsatta ställen istället. Typ runt lådor samt i badrummet över avloppet (så inte massa sand hamnar i avloppet eftersom en bajslåda står där). Funkar finemang och är enkelt att torka av.

Robinsnel
0

#9 Bra tips där! Jag har turen att bo med 3 100% toaduktiga illrar o en 50% thea, men hon är sjuk o kan råka bajsa på sig… det kan bli lite varstans, men inte så ofta.. Så här behöver vi inte oroa oss får att nåt ska bli förstört.. Men en valp kan ju vara en annan femma.