Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 771 ggr
Zannnna
0

Fråga om lukt

Hej! Funderar på att skaffa iller när jag flyttar hemifrån och undrar om illrar luktar så mycket som det sägs och ifall det hjälper att kastrera eller på annat sätt minska lukten? Luktar honorna eller hanarna mest?

JossanH
0

Hanar luktar mest när dom är brunstiga. Honor kan också lukta en hel del vid brunst. Mycket av lukten försvinner när man kastrerar men de luktar ju alltid lite iller. luktar väl iller på samma vis som en hund luktar hund. Ingen här har klagat på att det luktar iller hemma i vårat hem. Är man duktig och tvättar deras sängkläder när de blir skitiga så luktar det inte iller hemma (lite beroende på hur många du ska ha också förstås ;)), då luktar illrarna istället sköljmedel:)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zannnna
0

Okej, jag tror att jag kommer börja med en för att göra den tam och efter ett tag skaffa en till så att de inte blir ensamma. Blir de lätt tama eller tar det långt tid? Och är det svårt att lära dem att gå på lådan?

Bogey
0

Precis som Jossan skriver så är det mest vid brunst som vissa individer kan dofta lite överväldigande. Annars luktar inte iller mer iller än hund luktar hund. Viken av dofterna man föredrar är väl en smaksak.

Du har inte aktiverat din sajt eller skrivit var du bor, men de flesta illerägare och uppfödare har inget emot lite besök för att presentera sitt favoritdjur, så ange vilken stad du bor i så ska du se att du kanske får napp till ett illerbesök. Glad

Toaträning kräver en hel del tålamod och det är inte helt säkert ändå att din iller blir helt 100% på lådan. Det varierar från individ till individ. Vår Bogey är väl ca 95% säker på lådan och de ggr han missar så beror det oftast på att vi glömt plocka bort kartarna som redan ligger där. Som tur är så är missarna nära lådan så man behöver i.a.f. inte leta efter dem.

UlrikaD
0

Har du träffat och umgåtts med illrar innan? Annars är det där du ska börja.

Man har ingen aning om vad illern är för husdjur innan man träffat några, hur mycket man än har läst om dem.

Jag själv trodde jag var otroligt påläst och kunde det mesta när jag skaffade min första. Jisses, vad fel jag hade, och vad jag höll på att ge upp. Så först och främst, träffa så många illrar som möjligt, och var verkligen säker på att det är djuret för dig.

Otroligt stor procent utav de som skaffar iller för första gången säljer/omplacerar inom några månader.

Zannnna
0

Okej, det är något år kvar innan jag har planer på att flytta så jag har gott om tid att försöka träffa och läsa på om illrar;)

JossanH
0

#2 Illrar man har som sällskapsdjur är tamdjur så tama är de redan ;) Man behöver bara uppfostra dom så som man även får göra med hundvalpar. Dom är väldigt individuella och sociala. Så länge de får den uppmärksamhet, uppfostran och stimulering de behöver blir de allra flesta illrar underbara sällskapsdjur, precis som de flesta hundar blir med rätt hantering.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zannnna
0

Kommer med ännu en jobbig fråga, är illrar aggresiva mot katter och andra djur. Jag vet att de gärna äter kaniner, möss och andra gnagare men skulle det fungera ändå?

JossanH
0

#7 naturliga bytesdjur till illern ska alltid hållas på väl behörigt avstånd från illern. Det är bara idiotiskt att ens testa om dom funkar ihop. Det allra bästa är att ha ett rum dit inte illern får gå där man har sina gnagare och kaniner.

Vissa illrar funkar utmärkt med katter och andra inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus