Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1864 ggr
pyronella
0

albino och syn

är det en myt att albinistiska djur har sämre syn än andra? jag har fått för mig att fizen ryggar för mig när han ser mig, men lugnar sig då han känt vittringen och hört min röst. inbillar jag mig, eller är det så att han kan ha sämre syn än tex frithz?

Faxlin
0

Det är ju svårt att göra riktiga syntest på en iller tyvärr. Och ja på djur överlag.
Men om man kollar på de människr (är ju också djur) så har många albinon synsvårigheter. De är känsligare för starkt sol ljus och sådant och vissa är blinda till och med. Sedan finns det olika grader på problemen, men alla har haft någon del av skalan från lindriga besvär till riktigt svåra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ja.. en iller som är albino har för det första ett "fel" i nerverna mellan ögat och hjärnan. Deras synfält är också anorlunda jämfört med hos en icke albino. De har även vissa förändringar i näthinnan som du inte ser hos en iller utan röda ögon de saknar exempelvis ett antal stavar. Men med detta är de inte sagt att de måste vara blinda, ofta har de bara nedsatt syn jämfört. Samtitdigt är illern ett djur med rätt dålig syn på långt håll,  överhuvudtaget. Något de kompenserar för med sina andra sinnen. Det är ett betydligt större handikapp för en människa med albinism och nedatt syn än vad det är för en iller.

pyronella
0

då kanske det är så att han ser kass? får tänka på det, så att jag inte skrämmer honom. han är mkt försiktigare i sitt beteende än den andra korven.

tack för hjälpen! =)

Grodan
0

Det är inte en myt. De rödögda djuren har flera skillnader i sin ögon och syn, jämfört med svartögda djur. Rödögda har inget pigment i sin iris - en ögonläkare sa till och med att de "saknar" iris, men det är ev inte helt korrekt - och det är därför ögonen är röda, färgen man ser är blodet från kapillärerna. Rödögda djur saknar även pigment längre in i ögat, pigment som normalt absorberar ljus. Så rödögda har inget skydd mot ljus och blir bländade. Med tiden orsakar ljuset att näthinnan förstörs.

Förutom det, så är även förbindelsen mellan ögat och hjärnan onormal, vilket leder till att rödögda djur inte får korrekt information om vad de ser.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pyronella
0

tackar, grodan!

men att de saknar iris kan ju knappast stämma? iris är ju två muskler, en ringmuskel och en med tvärgående fibrer. dessa samverkar så att rätt mängd ljus släpps in. det som syns som färg på irisen är baksidan/insidan av dessa muskler, som innehåller pigment. så är det på människor iaf, och jag antar att det är likadant på djur. eftersom albinos saknar pigment är det väl så att ögat släpper in för mkt ljus pga att irisens pigment saknas som skydd, och inte för att den inte finns och kan dra ihop sig? resonerar jag fel?  

(jätteintresserad av anatomi, som du förstår! =)

Faxlin
0

albinism (nylatin albini´smus, ytterst av latin a´lbus 'vit'), ärftlig sjukdom med bristande bildning av pigment (melanin) i hud och hår. Huden är vit och håret vitt eller gult. Albinism ger synnedsättning, som sammanhänger med sjukligt förändrade synnervsbanor och pigmentbrist i ögat; blodkärlens röda färg döljs inte på normalt sätt av mörkt pigment, och pupillen förefaller röd. Det finns många former av albinism, och enbart ögat och synen kan vara drabbade.

Albinism hos människa leder till svårt synhandikapp och medför stor ljuskänslighet hos huden. Den biokemiska rubbning som orsakar albinism är avsaknad av eller bristande funktion hos tyrosinas, ett enzym som normalt finns i de melaninbildande cellerna.

Albinism hos djur. Det ärftliga anlaget för avsaknad av färg är recessivt och har renodlats hos många djur, t.ex. möss, råttor och kaniner. Albinoråttor används gärna som försöksdjur då man behöver ett homogent djurmaterial; de har nämligen visat sig kunna inavlas i upprepade generationer. Fullständig albinism med total avsaknad av färgpigment och med röda ögon är känd hos många djurarter, men inte hos t.ex. häst, där det dock förekommer partiell albinism (leucism), som ger ljus eller vit hårrem och blå ögon.

Audiatur et altera pars

pyronella
0

åsa kan man lita på! tackar för infon!

Faxlin
0

#7: Varsegod. ;-)

Audiatur et altera pars

Grodan
0