Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 654 ggr
RaGooN
0

Uppfödare i närheten?

Nykomling här så ursäktar om jag gör fel någonstans :)

Jag har funderat på Att skaffa iller om kanske ett år, eller två. Kanske tidigare kanske senare. 
Men eftersom jag sett att de flesta uppfödare vill att man är 18 så kan det bli trubbel, är bara 15. Men jag är god med djur och skulle nog skämma bort illern ^^

Men finns det någon som har iller i närheten av Trollhättan som man kanske kan hälsa på och lära känna? Skulle vara kul att lära sig mer om Illrar också, liksom face to face.

Kram! :D

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

sarae
0

jag finns i skara och har hmm 1,2,3…. 11 illrar ;) Du är välkommen hit på besök om du känner för det!

RaGooN
0

Skara.. Ja men det är ju inte så långt bort! 
Kanske kan vi ta kontakt med varandra lite så får vi väl se om jag hälsar på någon dag? ^^ Skulle vara kul, har varit inne på din uppfödningssida rätt ofta nu haha :)

sarae
0

#2 det är bara att du skickar ett mail aller ett pm så kan vi säkert lösa något :)

JossanH
0

är man bara 15 och bor hemma är det otroligt viktigt att alla i familjen vill ha illern i sitt hem, så i sådanna fall föreslår jag att du tar med någon mer i din familj för att hälsa på hos Sarae :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Jag har tre och bor i Skara med, så du kan få träffa sammanlagt 14 om du käner för det ;) Jag har en liten, vänlig men reserverad hona, en hane med go i som ibland kan naffsa, och en hane som inte vet om att han är iller, han beter sig som en lobotomerad säl = ursnäll och gör inte en fluga förnär. Dvs. tre helt olika ;) Sara kan kompletera med fler personligheter *haha*

RaGooN
0

#4 - Ja det är ju klart :) Men ska försöka komma in på ett naturbruksgymnasium där jag nog ska bo och kan ha djur med mig så då bor ja ju ensam :) Men det måste ju blir klart med gymnasium och sådant innan jag skaffar en iller hehe :D

#5 - Ja men härligt! Får väl se om jag tar vägarna förbi någon dag :D

Btw: vad alla verkar riktigt trevliga på sidan! Det gör mig så glad :D

Sara
0

Såg på din sida att du har en råtta och några gerbiler. Du kan inte ha dem och en iller i samma rum om du ska på på skolan. Råttan och gerbilerna är mat för illern och även om de sitter i bur så är det ingen bra blandning.

Sara

enbartmalin
0

#7 Jag säger bara terrarium med lås och iller säkra hyllor.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#8 Jag har hört alldeles för många historier om "illersäkra" burar och avstånd som gått käpprätt åt h*****e för att jag själv skulle kunna råda någon att ha iller och bytesdjur i samma rum… Fick höra om en iller som lyckats ta sig ut en bur och in i en chinchillabur och dödat chillan- något som personen som hade djuren (om jag inte mins helt fel- bara som djurvakt) trodde var omöjligt att hända.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#9 Jag snackar inte om burar, terrarium.

Jag kan inte svara för dina illrar men min iller kan inte ta sig upp till en hylla 2 meter upp om jag inte gett henne något att klättra på.

Som sagt, terrarium med lås, på iller säkra hyllor.

Hälsningar Malin

sarae
0

håller med malin här, terrarium med (eller utan) lås fungerar t.om för mina illrar som tar sig upp lite här och var. Däremot skulle jag inte våga lita på gallerburar, dels för skade risken, men även den ökade doften av djuren  som kan bli ett stressmoment för både illern samt djuret i buren

JossanH
0

Den mänskliga faktorn finns inom oss alla. Jag utgår från mig själv och andras misstag. Jag har också haft gerbil i terrarium, visserligen med galler som tak (detta var när jag var 14 eller nåt sånt och alltså INTE hade iller) och en gång hade gerbilden lyckats få tag i takgallret och klättrat ut ur lilla luckan på terrariumet som jag självklart glömt stänga just denna dag. Vi hittade den springandes lös hemma. Hur den överlevde ett hopp ned från terrariumet har jag ingen aning om då den stod på en byrå så att inte katten skulle komma åt. Hade jag haft mina illrar där hade jag lovat att de aldrig hade kunnat ta sig upp på terrariumet- nu när inte ens katten klarade det- men trots detta lilla misstag så hade det varit tack och god natt. Så där av råder JAG aldrig någon att ha iller och bytesdjur i samma rum. Speciellt inte förrän man haft illern ett tag och lärt känna den och vad den är kapabel till.
Min första iller tex kunde inte ta sig upp på mitt köksbord under det första året hos mig (fick honom som halvåring så han var färdigvuxen) men plötsligt kom han på en ny teknik och kunde sedan med lätthet ta sig upp där och röja i fönsterbrädet… Så jag skulle vilja känna illern länge och väl innan jag skaffar mig bytesdjur att ha i samma rum.

Sajtvärd på Iller.ifokus

RaGooN
0

7# nej nej, gerbilerna är inte mina, dom är mina syskons :) Och jag tänker skaffa iller när min råtta försvinner. Så inga direkta risker :) Om skaffar jag iller och har råtta så kommer jag inte låta dem vara i samma rum :)

Tack alla för svar! :D