Illrar i ryssland
Har suttit och läst lite om illrar i ryssland efter ett tips från Leeloo.
Tydligen har de haft lite problem med iller aveln där, men inte sånna som vi lider av typ cancer osv utan istället problem till följd av tex däligt foder eller vitamin brist…. klistrar efterhand in infon jag hittar här vare sig ni vill eller inte ;) Vill försöka få koll på hur illrarna är i så många länder som möjligt….så allt ni har att tillägga uppskattas
Ferrets sold by small breeders are usually tame and very friendly to people, but, unfortunately, sometimes physically defective. The last breeding season in Moscow is marked with many cases of rickets caused by a nutritional deficiency of phosphorus and/or vitamin D; some babies have a weak and/or deformed vertebral column, others have weak hind limbs or grow very slowly. This problem has resulted from the fact that many owners, who got interested in breeding ferrets, made mistakes because a lack of knowledge: covered females that were too young, improperly fed pregnant animals, brought close relatives to mate, etc.

jätte bra sarae bra med infon
mer…
In comparison with American and European ferrets, Russian ferrets are bigger (body weight of a male reaching 1.8-3.2 kg), have more bushy fur and other body proportions. We haven't data yet about the life span of our animals, because in general ferrets are kept as pets no longer than 4-6 years. We also have no data about frequency of occurrence of different diseases, but it is already known that adrenal disease is very rare in the Russian population.

men hm, så de menar att de har inte haft iller som husdjur, alltså sällskapsiller förrän 2002 alltså!? Men oj vad stora killar!
#2 förresten såg du sabel!? på bilderna
visst såg jag den! häftigt! appråpå det..kolla in denna sida…Verkar som en seriös uppfödare vad gäller iller..avlar inte på färger osv..men hon föder även upp mink(vison) som husdjur! http://lafuretiere.site.voila.fr/
Det e inte säkert att de bara haft iller därsen 2002..jag tolkar det som att de bara har illern i sin ägo i 4-6 år…men vad gör de sen? avlivar? slänger ut? Det om binjuretumörerna låter ju positivt…men om de nu är såpass många dåliga uppfödare där, hur mycket negativ inverkan kan detta ha haft på övrig iller stam?

#4 men det står på franska.. Vart finns hon?

#6 blev det inte lite tokigt nu med länken?
jag har mailat till dem nu i alla fall och frågat om det där med 4-6 år så får vi se vad han/hon svarar. Läste också att de vill inte att illrarna ska medverka i "shows" p.g.a att detta är mer för människor skull än för illern. De vill inte försöka förmänskliga illern heller utan en iller ska få vara iller.
oj visst blev länken tokig! Sök på Bayonne i frankrike, departement 64 så ligger det där i närheten.
Hmm det låter ju väldigt bra! Kanon att du har mailat dem! glöm inte höra av dig när du får svar ;)
pappas kompanjon är ryss och bor dä men kommer hit ofta. hur gäller införsel av iller mellan sverige å ryssland?

#9 tror det fanns en länk om det under Avel som Sarae skrivit tråden heter Bra illrar?
#4 fur sjutton kan hon föda upp mink som husdjur?? Jag fattar nada franska, är det speciella linjer som är mer tama än päls minkarna eller hur funkar det?? Sorry att jag vek av från ämnet`….
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12: haha då har du samma problem som mig. Inte ett jota fattar jag. Jag får lyssna på dem som kan. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 vad jag förstått av hemsidan är det bara hon som föder upp dem som husdjur. Enligt fransk lag får man max ha 6 stycken i ett hushåll. Tydligen så är det amerikanska minkar eftersom den europeiska är fridlyst där. Från början är det päls minkar som hon avlar på. hon anser att de passar sig bättre i någons säng än runt någons hals. det är främst hennes son på 14 år som håller på med minkarna och har gjort idet i 6 år! Men de blir tydligen både tama och tillgivna, men är mer klipska och starkare än tam illrar.
Som jeg skrev i en annen tråd så er desverre ildere fra Russland plaget med lever og nyre problemer.
Mer om dette kan leses her : http://www.ilderforum.com/forum/viewtopic.php?t=1805

Hur lär man dom svenska då om man hämtar en hit ?? *ASG*
*blond*
Förlåt kunde inte låta bli *ASG*
Mvh Jensen
Det går inte.. du får plugga rysska som en tok!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Kanske får me en dvd så man kan lära sig under tiden… Undrar va GODIS heter på ryska… Det e d ända jag behöver skrika för att Ferdinand ska komma fram…. *ASG*

haha, kan det inte funka med jamjam då :-)
Eller slööörp. ;-)
Så där lite internationellt dregglande. ;-)
Audiatur et altera pars
haha internatinellt dregglande? det får du allt demonstrera nån gång åsa!

Det där skulle vilja höra mer om…. in i minsta detalj…. JÖSSES… blir man sån här på iFokus eller e det bara vi ??
*ASG*
man blir nog såhär…fast jag har varit det i hela livet så jag kan nog inte skylla på iFokus heller ;)

Jä skyller på Sara för det va hon som lurade hit mig ….HeHeHr
yup ALLT e mitt fel! vet ni att växthus effekten också är mitt fel? ;)

Fast jag ska inte klaga…. det e trevligt här och Sara e världens trevligaste fast hon inte har batteri i sina hemtelefoner när jag ringer :P
haha ja jag e nog rätt trevlig ;) Det var ju bara vid ett tillfälle jag inte hade batteri i telefonerna ju! gnällpotta där 

Illerpyss på dig…. HeHeHe
haha knäpp gök!

Mohaha, ni är inte slug. Och jag håller med och säger att vi skyller allt på Sara. ;-)
Audiatur et altera pars
bra där Åsa…men du e inte särskilt originell…för det gör alla andra oxå ;)

Jopp född sån… va har du för ursäkt… HeHeHe denb här tråden har inte spårat ur något eller…. har fortfarande inte hittat vad godis heter på ryska så det blir ingen rysk iller för mig …. HeHeHe

Va, men jag hör inte till de orginella. Jag hör till orginalen vet du väl :-)
Audiatur et altera pars
#31 nu kan du skaffa rysk iller….godis heter nämligen ???????? på ryska…sug på den du! ;)
Hahaha nej åsa nu har du missuppfattat …du hör till Inventarierna hehehe

Orginal…. e det när man inte e kopia…. eller hur menar ni där…. för det måste väl vara så att det bara finns en Sara eller … finns det fler…. ?? *rädd*
*ASG*
hehehe det finns som tur är bara EN Sara…hade det funnits fler så hade ju världen nästan varit för perfekt *asg*
Ps. min stackars ryssland tråd!

*ASG* Skrattar så jag trillar av stolen här och ferdinand bara ligger och glor på golvet…
Ja hur va det nu me Ryssland och dess illrar…. finns det ingen kontakt sida som det finns för ryska flickor *ASG*

haha, ser den annonsen framför mig.
Självklart översatt och klart:
Rysk dam ca 25 cm lång med vacke päls och trevligt humör, önsar en stilig kille i storlek medel att tillbringa lite trevligastunder med. Då jag vill flytta till nytt land så söker jag en kille med stadigt hem och bra hemförhålanden. Helst eget hus med medföljande tjänare.
Fritidsintressen: Kurtisera under vasken, bita hål i gardiner och gräva ur blomkrukor. Någon som vill dela detta med mig? Tveka inte kontakta då mig så kan vi skapa små frettar ihop. ;-)
Audiatur et altera pars

*ASG* Åsa du e inte slut då ??? *ASG* Låter som du ska bli kontakt förmedlare för ryska illrar…. varför inte hela ryssland …tycks verka som ingen vill bo där…. och så kan vi börja sälja rysk vodka me ju *ASG*
Åsa… kan du inte ta å beställa en rysk karl till mig åxå då?

haha, ja men tror ni inte det skulle funka då. Den ryska vodkan lät bra. Även om bra skogsstjärna är bättre. :-)
Men en rysk karl, nej Sara det ville du inte ha .-)
Audiatur et altera pars

Ta Mig Ta Mig…. *ASG* Jag dricker inte vodka men jag e fan inte hårig iallafall*ASG* Fråga Sara varför jag tog upp det me hårig *ASG*
men va då? Om han kommer hit s å kan han ju inte svenska å håller jag bara vodka förådet välfyllt så e han min för evigt

haha, ni är faktiskt tokigare än mig. Trodde jag var helt omöjligt ärligt talat :-)
Audiatur et altera pars

E det verkligen det enda du behöver :P…. hmmmm…. glöm den frågan förresten *ASG*
haha ny tycker jag att du e lite vrång mr twisted. En karl som kan skruva upp hyllor, öppna konserv burkar och göra tunga lyft är allt jag behöver!

#45: haha, då duger det nog bra med en rysk gubbe. Jag har liiite högre krav på min. Fast han ska inte vara hårig. *asg*
Audiatur et altera pars

Jag kan allt det där och är inte hårig….. fast jag har några mer krav som saknas i ovanstående …*ASG*
hahahaha. Ni är för härliga i den här tråden. =) Visst den har spårat ur för länge sen. =) Men jag tycker att det var lite komiskt och läsa allt.
Jag ska vara så snäll och starta en ny tråd till er så ni kan fortsätta där. hahahahaha
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#49: Vad gulligt då :-)
Audiatur et altera pars
#50: Japp, det är jag alltid. =)

Nu dog den här tråden ju… *ASG*

#51: I know!
Audiatur et altera pars

Jopp fast det roliga fortsätter ju på OT knas tråd
ÅÅÅH, dessa härliga ouppfostrade barn!!! 

Joppp lik sin mor fast söt endå ….
Nu är vi tillbaka efter de tillfälliga störningarna här ovan; okej, ryska illrar alltså….

ja så va det ja…men min dotter e ju inte rysk….:P
ja men vems fel e det då 

Ja inte fan e det mitt….. har aldrig gjort något…. *oskyldig*

Det va brevbäraren…. om ni prata om min dotter *ASG*
som sagt…vikten av stamtavla var det ju *asg*

Mmmmm….. själv då ?? pälsbeklädd ?? Hur e det me linjerna…. *ASG*
har en aldeles ypperlig stamtavla…om man e så perfekt som mig så kan man ju inte ha annat *asg*
en gång till………………………

En gång till…. hejja ryssland !!! Go Sara Go Sara Go Sara !!!

Jaha så spårar de ur igen. Fasligt svårt det var att hålla sig till ryska illrar.
Men om vi nu gör ännu ett försök.
Man skulle försöka att få någon som kan ryska att göra jobbet med att läsa igenom de ryska sidorna åt oss ;-)
Audiatur et altera pars

Vilka sidor…. kontakt eller ?? Iller eller ryska kvinnor ?? förstår inte riktigt där Åsa !? *blond*

#15 tack!

#69: ILLRAR, vi ska ju prata ryska illrar här .-)
Audiatur et altera pars
ja..läste på det norska forumet om olika hybrid varianter som avlats fram i ryssland…tydligen är det största problemet njur å lever problem tror jag, men det är stor chans att de är till följd av dåligt foder och kunskap därom

Illrar va det…. måste dsom vara ryska då ??? finns väl fler länder menar jag *asg*

#72: Men det är det jag menar. Vi bör få någon som kan språket för att få fram riktig information.
#73: Japp finns fler ländr. Vi håller ju på och betar av dessa nu ;-)
Allt för att hitta den perfekta illerstammen. Eller närapå i alla fall.
Audiatur et altera pars

Bra då…..e vi tebaxz där vi va från början….i Ryssland….. nästa tråd någon ?? Någon som kan ryska då ?? Men vänta lite nu…Om ingen kan ryska så kan ingen förstå illrarna och dom inte oss…Hur Faen gå det då ??

Nepp här kans det inte ryska. Men någon kan. ;-)
Audiatur et altera pars

jopp dom i ryssland kan ju ryska…kan v i inte fråga dom då
*fasen jag e inte så dum som jag ser ut eller hur ?*

#72 a precis, men jag hoppas att de mailar mig snart så vi får veta!!
Jag har alltså mailat en seriös rysk uppfödare & hoppas på svar i veckan. Han är oxå insatt i hybrider..
#78 kanon! Får jag fråga vem du mailade? hittar inga uppfödare! ;) hittade du några fler?

#78: Ser fram emot att du delar med dig av ditt svar. Detta är seriöst jätteintressant.
#77: No koments 
Audiatur et altera pars
Är det nån som vet nåt om illeruppfödning på Malta??

Ser fram emot och höra vad de säger från Ryssland i mailet som du hr skickat iväg.

#81: Nepp, har de illrar där?
Vad pratar de för språk på Malta då? Säkert något mer man inte kan ;-)
Audiatur et altera pars
#81 har kollat lite på det men har inte hittat mycket om det ännu….mest illrar inom jakten. men jag hittar ingen statistik, uppfödare etc

#79 jag mailade Dmitry Kalinin graduated from Moscow State University, Biological Faculty (1998). Ferret breeder from 2001. Has 6 ferrets.
aha! själv hittade jag inte någon uppfödare, men jag har bara letat på fel ställe….. hoppas att han svarar,, undrar vem de i norge hade kontakt med?
jag har kontakter på Malta.. kanske ska fråga dom..

#87 ja gör det! hade vart jätte intressant!

#87: Ja, snälla kan du göra det.
Audiatur et altera pars
Ska maila dom och kolla läget.. Malta är ju också inom EU nu för tiden 

#86 de är dem som grundat sidan som vi tittade på Russian Ferret Society

#90: Kan inte bli bedre, om de bara har friska linjer också så är lyckan total.
Audiatur et altera pars
Ja malta diskuterade vi i fredags jag och sara. Men det måste ju finnas en frisk stam på illrar eller är alla verkligen körda??
#91 smart…herregud det missade jag totalt

Titta Sara nu e det ordning och reda här på din Tråd *LER*
ja visst e det det….men det var mycket fnur på tråden där…
Ja nån stam hoppas jag verkligen det finns som är frisk….har en som jag kolar i frankrike
Vi får hålla tummarna. Det som är värst är ju att det är väldigt dyrt och ta in en iller till avel från frankrike. Så det gäller verkligen att hitta en bra iller med bra stamtavla.
nja så dyrt behöver det inte bli…alla papper pass etc ingår i köpe summan…sen e det ju dock resan som kostar
jo sen måste man ju gå en kurs oxå för och få köpa en iller till avel om jag inte minns helt fel.
det behöver man bara om man skall ta mer än 2 kullar per och och bli uppfödare i frankrike

Låter inte alls dumt det där.
Audiatur et altera pars
ok. Då är jag med. =)))