Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 520 ggr
sturee
0

Sture ute i snön :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte det var så jätte uppskattat, inte så länge iaf ;)
Badet efteråt var ännu mindre uppskattat :)

sturee
0

uusch så kallt :)

sturee
0

sååå fin han är vår sture :)

sturee
0

sen ville vi inte mer så då kröp vi upp till husse :)

sturee
0

bada var inge roligt alls det heller, han försökte bara ta sig upp hela tiden stackarn :)

UlrikaD
0

Han vänjer sig snart om du tar ut honom oftare och tycker det är mer roligt.

Att bada honom efteråt är dock inte så bra. För det första behöver han få upp kroppstemperaturen igen, inte kyla ner sig mer med vatten.

Bättre att han får busa sig varm eller rulla in sig i någon fleece-filt.

sturee
0

men vattnet var ju inte kallt..? Eller dom kanske ska ha kallvatten? :/

UlrikaD
0

De ska ju inte bada alls egentligen.

Det jag menade är att kroppen behöver energin för att få upp värmen. Om han inte gillar att bada blir han stressad och då blir det svårare att få upp värmen igen, kroppens energi går åt till stressen istället.

Och även ifall han badat i varmt vatten så tar det ju ett bra tag att torka efteråt, med all päls och så, och då hinner han bli mer kall istället.

Hoppas du förstår vad jag menar.Skrattande

sturee
0

Jag förstår :) Men menar du då att illrar aldrig ska bada? eller bara inte efter de varit ute i kall snö?

UlrikaD
0

Illrar ska badas i schampoo så lite som möjligt. Om de har blivit riktigt skitiga så måste man ju såklart. Tror mina badas högst 1 gång om året.

I vanligt rent vatten kan de ju simma om de gillar det. På sommaren uppskattar alla mina ett dopp utomhus iallafall. Men om de inte tycker om vatten finns ingen anledning till det. Men där är det ju olika från iller till iller.

Har de varit nånstas de inte ska kan man ju också skölja av dem lite lätt. Men då använda schampoo så sällan som möjligt.

sturee
0

Ja det vet jag :) han badade utan schampoo, så detta var mest för att se ifall han tyckte om att simma lite.. men de fick vi ju svar på idag att han Inte gjorde :)

UlrikaD
0

Det kan ju också berott på att han var trött och kall. Någon annan gång kanske han tycker det är roligt.

Om inte annat så testa sen när det blir varmt ute, då brukar de flesta illrar gilla att svalka sig lite.

Sen är det ju lite skillnad i ett badkar eller utomhus också såklart. Vissa illrar tycker själva badkaret är läskigt. Det är vitt, ljust och det låter annorlunda i ett badrum. Lite skrämmande miljö kanske.

Loveferrets
0

Han e jättesöt

sturee
0

#11 Ska vi testa! Tack för tipsen :):)

#12 Tack så jätte mycket, han är en underbar liten herre :)