Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 459 ggr
sturee
0

Sambon är lite orolig..

Hej! Fundera att gå ut och busa i snön med sture men min kära sambo är så orolig för att de lilla livet ska frysa :P Så hans fråga genom mig är hur vi "ser" på honom att han är kall och vill in..? Dom har ju inte mkt till päls och de är ju mer under snön än ovanpå.. :)

Tack!

Kram sture med familj :)

Aviendha
0

Det märks, de är inte als pigga på att gå och vill upp. Ni som känner hans vanliga beteende bäst kommer märka en skillnad. Ett tips är att busa upp honom inne innan ni går ut, en nyvaken iller har en lägre kroppstemp. och kommer fortare frysa ute. Iaf har det fungerat på alla mina, märker stor skillnad om de fått värma upp innan de går ut i kylan ;)

Bogey
0

#0 Är han van att vara ute så borde han ha fått päls och hull så det räcker, annars brukar de visa att de vill upp och sitta och mysa innaför jackan.

Bogey brukar sitta och småhuttra innanför jackan tills han fått upp värmen när vi går ut kalla dagar. När han känner sig redo försöker han klättra ur och då vill han ner.

Ibland vill han ner bara för han är nödig och är han fortfarande lite frusen då visar han tydligt att han vill upp och värma sig lite till innan det är dags för "egen exkursion".

Att vara under snön är varmare än att vara ovanpå. Snö isolerar faktisk ganska bra hur underligt det ändå kan låta. Är snötäcket hyfsat tjockt så kan det vara bara några få minusgrader närmast själva marken under snötäcket fast det är 20-30 minusgrader i luften.

sturee
0

vi har aldrig haft honom ute när det är såhär kallt. Är ungefär 10 minus här hemma. Det är första vintern vi har honom dessutom då vi tog över honom från förra ägaren i sommras..

Aviendha
0

Ni kan iaf gå ut en liten sväng :) -10 är inte så farligt egentligen, var ute med Phoenix i -25 häromdagen och han har inte vart ute mycket denna vinter. Ni behöver ju inte gå kilometer precis.