Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 880 ggr
Strumpan
0

Mardrömmen är kommen!

Hallå alla! Omstädigheterna med Athlaz har blivit ohållbar, hans kissande och bajsande överallt och hans bitande på allt och alla-det funkar inte så därför har jag bestämt mig för att göra mig av med honom. Så min fråga är om det finns någon som kan tänka sig att ta sig an Athlaz, någon som kan få honom på rätsida. Jag har hållit på så länge nu att jag har gett upp. Men jag säljer/ger inte honom helt kravlöst. Kravet är att personen/personerna är ILLERVANA, att de har haft iller förrut, eller allra helt att det redan finns en så han får en kompis. När jag köpte honom trodde jag att jag visste vad jag gav mig in på, men så var inte fallet tyvärr och nu får Athlaz lida för mina misstag. Dessutom vill jag att denna person är villig att ta honom för resten av hans liv, jag vill inte att han ska bli en grabb som får byta ägare om vart annat. Atlhlaz är min lilla älskling och det jag nu ska göra är min stora mardröm, så det är verkligen jätteviktig att han hamnar i ett gott hem med massor av mys, lek och långa promenader som han älskar.

Athlaz är drygt 5 mån född 060806, silvertomte. Han är vaccinerad och chippmärkt. Han bor i Stockholm

Är det någon som kan tänka sig att ge Athlaz ett långvarigt hem så kontakta Jenny 0736-21 15 47 e-mail: kapten_strumpa@hotmail.com

Mvh Jenny

sarae
0

Hoppas att du hittar ett bra hem till honom! Har du provat att kontakta uppfödaren för att få hjälp med omplacering etc?

Alwyn
0

Har du bild? :P

Strumpan
0

Nej jag har inte ringt henne än.

Jag har inget foto på denhär datorn, men omjag kan få ditt telenr så kan jag mms:a lite foton

Mvh Jenny

-eM-
0

Är det en kille från Ixids kull så har jag ett kullsyskon. Han har däremot varit väldigt lätt att uppfostra.

Alwyn
0

jag va bara nyfiken. Kan inte ta hand om din kille tyvärr, särskilt inte om han inte går på lådan….annars kanske det hade gått.

Alwyn
0

Jag ser att du bor i stockhölm…Pm:ar dig nu istället

Soot
0

Jag har också ett kullsyskon, en av honorna. Hon går jätte fint på låda/papper men hon är bitsk av sig. Det har blivit långsamt bättre så bevisligen så behöver hon tid på sig att lära känna sin omgivning.

Strumpan
0

Han kommer från Ixid. När jag berättade att Athlaz inte gick på lådan så sa hon att han var den enda sominte gick på lådan…..

Mvh Jenny

sarae
0

Ja att få en iller helt bitfri är tvärt emot vad många tror inget som brukar gå på ett par veckor i bland kan det ta ett par år till och med. Men skam den som ger sig ;) Jag tror att i 99% av fallen kan man få pli på vilken iller som helst ;) I alla fall vad gäller bitningen..att få den rumsren brukar vara svårare

sarae
0

Åh såg nu att det var en silver tomte…dreggel….*tänker på Burton å kladdar ner hela tangentbordet*

Strumpan
0

Han biter nästan inte mig längre (jag tror att det blev en konstig mening), men där emot så biter han alla andra. Han bet min svärmor i halsen för ett tag sen, sen såg det ut som om han försökte bita loss armen på min svärfar, det hatar honom så jag får inte ta med Athlaz dit ngt mer. Min mamma vågar inte komma hit för hon är rädd, mina vänner vågar inte komma för att han hoppar på deras fötter som en pitbull med rabies (?) Nu spekulerar jag bara men det känns som om han försöker skydda mig från pojkvännen, eller så har han bara pojkvännen som hackkyckling, pojkvännen har behandlad Athlaz precis som jag med det har inte hjälpt, medans det hjälper för mig….

Mvh Jenny

-eM-
0

sarae: Dom är ju kullsyskon.. Han är säkert jätte fin :D

Strumpan
0

Han är världen vackraste!!

Mvh Jenny

Strumpan
0

Hade det inte varit för dessa problem så hade han varit rena drömillern. Han älskar att vara med, han vill alltid somna i mitt knä innan han får sova i sin säng, älskar långa promenader, det roligaste är att jaga rädda katter och hundar   Oskyldig  Räcka ut tungan

Mvh Jenny

Velsan
0

jag har också ett kullsyskon, hon bet också allt och alla och mig med ordenligt, högg inte naffsa. men jag har lyckats få bort det nu :)

Strumpan
0

Mej högg han oxå, men jag fick honom att sluta med det efter mycket jobb, men inte när det gäller någon annan

Mvh Jenny

sofie
0

Vi har kullsyster och en stora syster och båda har vart väldigt lätt lärda

Strumpan
0

Ni verkar haft tur. Jag önskar att jag hade haft det oxå…..

Mvh Jenny

Ilokay
0

jag önskar vi kunde ta honom!! men vi har inte haft iller så länge så vi har ingen speciell vana:/

tyvärr. jag hoppas det ordnar sig!

Strumpan
0

Tack. Tyvärr så tror jag att Athlaz är en aningen knepig, jag vet inte eftersom att han är min första iller och jag vet att illrar är knepiga, men det här är extremt

Mvh Jenny

Strumpan
0

Det är absolut inget krav, men min önskan är att han hamnar någonstans i Stockholm, iallafall i närheten så man kan komma och hälsa på. Men det viktigaste är att han kommer till ett ställe där han blir lycklig och kommer överens med sin nya matte el husse

Mvh Jenny

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 min triton är helbror till honom men han är född i kullen i våras så han är liite äldre. Jag känner trots allt igen beteendet lite.. Även min pojkvän säger ifrån som mig mot triton men han har väldigt svårt att låta bli att bita honom i handlederna. Mig biter han aldrig och jag har honom i ansiktet och pussas med honom utan problem- han har aldrig ens försökt bita mig där. Men samma sak gäller min pappa- triton har bestämt sig för att inte tycka om honom så honom hugger han också om han kommer åt..

När jag fick hem triton var han lite mer än 50% rumsren, men eftersom han inte fungerade ihop med mina andra illrar först så fick han bo i halva sovrummet i början. I den hagen hade han 3 toaltetter (vanligtvis) men hade ändå svårt att pricka rätt.. Det gick ändå hyfsat fort att få honom rumsren och efter jag kastrerade honom så händer det kanske en olycka någon gång i månaden (och då kan det likagärna varit någon av dom andra illrarna), så jag ska inte klaga!

Måste även säga att jag ändå är grymt imponerad av att du stått ut och kämpat så för att lyckas med din killes ovanor! Jag tror att det går mycket lättare att få ur honom ur sitt beteende om han flyttar och får en helt ny miljö där det verkligen får bli hårdträning! Bara så synd att du fått ett sådant problem- du skulle ju lika gärna kunnat fått hem en riktigt duktig iller som kunde följa dig hela sitt liv… mycket ledsamt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrellet
0

Vincent började bajsa i hörnet i sin lek/sovstuga. men så ställde vi en toalåda där och nu har han börjat gå på sin andra låda. dom är riktigt knepiga men man måste vara listig Räcka ut tungan

Strumpan
0

de är inte lätta de små krypen…. Glad

Mvh Jenny

red-devil86
0

hmm mina illrar gillar inte heller andra…. ronda hatar typ karlar men det har sina skäl….  lådträning har jag en förmåga att alltid ta till mig illrar som inte riktigt förstår vad den är till för…. men nu…. månader senare, *peppar peppar* tycks Rocco gå på lådan…visst händer det olyckor ibland…. men inte ofta.  Tillrättavisa till lådan när du tar honom på bar gärning o sen är det bara att inhandla stort förådd med toapapper att torka :-)   … till slut blir han säkert rumsren… gör ett försök med honom… synd att du ska behöva göra dig av med honom.

det där att han biter…. det gör nog alla illrar förr eller senare… en iller är alltid en iller, mina är banlysta hos min pappa…får inte ens åka förbi i bilen på vägen utanför… så illa är det nästan. haha      Det är Nej o Fy som gäller för att få dom att sluta.. bra träning är väl att ha med illern så den lär sig att vara bland andra människor… min lilla ronda var nästan jämnt med mig i skolan på gymnasiumet… så mina kompisar o även lärare pysslade med henne…så hon vande sig bland folk o att inte bitas. ( gick naturbruksgymnasium där det var "ok" med husdjur på skolan)

hoppas allt löser sig med pälsen och att du vill göra ett nytt försök kanske!

Burtil
0

Jag har också ett kullsyskon (Hobbe). Han hade problem med lådan första veckan men efter det har det oftast gått bra. Ibland missar han dock men jag har nog lite för få lådor så han är ursäktad.

Hobbe bet en hel del i början, framför allt vid lek, men sista veckorna så har han lugnat sig väldigt mycket. Kanske beror på att han håller på att bli könsmogen.

Robinsnel
0

#26 ja, det var så man lyfte på ögonbrynen när man såg dina händer o underarmar på västeråsträffen i november..

Jag tror Athlaz kommer bli både lugnare med bitandet o bättre på lådan efter kastreringen. Kan han vara i förbrunst?

Hade vi inte haft fullt hus hade vi nog vart sugna på o ta hem vilden. Lycka till!

Faxlin
0

Men detta vore väl något för Falo. Han var ju intresserad av en till. Och här kommer det en till kille som behöver en fast men kärleksfullt hem.
hmm, bara en tanke.
Hur som helst hoppas jag han år ett bra hem.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Burtil
0

#27 Jo, det var inte kul men det mesta har läkt nu. Det var nog mitt fel också. Jag lekte ganska mycket med honom första dagarna och hade inte koll på hur snabb han var. Dessutom så ryckte jag instinktivt bort händerna när han bet vilket gjorde saken ändå värre. Så de flesta betten hade inte märkts om jag hade hållit kvar händerna när han bet vilket jag lärde mig efter ett par dagar. Så efter de första 2-3 dagarna har jag inte fått några bett som orsakat allvarligare sår.

Smeagol
0

Hur går det?? Jag skulle gärna ha tagit honom om pojkvänen hade tillåtit det. Jag ser inte "problem" djur som ett problem utan mer som en utmaning. har ju ett litet bitmonster här hemma. som det äääntligen börjar gå bättre för. Jag hoppas verkligen att det finns någon som kan ta hand om honom åt dig!! Men de finns väl rätt mycket illefolk i stocholm, så du hittar säkert någon.

Faxlin
0

Hur har det gått?

Audiatur et altera pars

smurfb
0

Men Åsa, låter du inte trådarna på det här forumet? Det finns ju faktiskt en tråd som är fortsättningen. Räcka ut tungan

Strumpan
0

jodå, det har väl gått så där… Jag sätter honom på lådan när han har vaknat och sen får han inte gå någonstans förren han har gjort något (han få gå till matskålen och till vattnet, men när han är klar där så sätter jag tillbaka honoom på lådan tills något händer) men han kan inte få för sig att gå på lådan själv utan sätter han sig istället på golvet, jag vet inte hur jag ska få honom att fatta att det är på lådan han ska gå. Jag har blivit stenhård på att han inte får vara i sängen för då åker han ner med buller och brak! Så där har ingen olycka inträffat på ett par dagar nu.Glad

Mvh Jenny

Madde
0

ja just ja, hon skulle ge det en chans till. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Soffi
0

#33 Har du testat med godis varje gång han går på lådan? Jag gjorde så med Lucifer när han hade lite problem förut, och nu går han på lådan själv och kommer sen springande till mig och vill ha godis. Bandits är väldigt omtyckta.

Faxlin
0

#32: haha, jag får skylla på att jag är trött. Köper ni det? FlörtRäcka ut tungan

Audiatur et altera pars

Strumpan
0

Det är nog mitt fel Åsa, jag kanske skulle fortsatt på samma tråd Glad…Jag har försökt med godis, men jag är bara rädd att jag ska göra honom illa genom att ge en massa godis. Jag hade en period som jag gav honom mkt godis och han blev jättlös i magen utav det, och då försökte jag endå med att variera mellan russin, gurka, bandits, och något annat godis som jag inte kommer ihåg namnet på, så istället har jag gett honom mkt mys och lek istället

Mvh Jenny

sarae
0

#37 om du kan undvika det så bör du inte ge honom russin, då det innehåller extremt mycket socker samt mögel sporer… den höga sockerhalten kan orsaka insulinom i framtiden. Testa istället att köpa eller tigga till dig en provpåse med nått katt foder…funkar kalas som godis och du kan ge hur mycket som helst ;)

smurfb
0

Hur är det me bandits, de innehåller ju en del socker men samtidigt mycket protein och fett. Verkar ju vara rätt okej som godis.

sarae
0

mm bandits tror jag är okej i kontrollerade mängder som allt annat ;) men ger man för många blir det rätt dåliga i magen

Strumpan
0

#38 ok, tack det ska jag lägga på minnet, har du någon på bra förslag på ett bra katt foder?

#39 jag vet inte riktigt, men jag vill ge honom  när han hade varit duktig + att innan toaträningen hade börjat ville jag skämma bort honom lite… lite dumt kanske…. men han blev lös i magen, så därför vill jag vara lite försiktig

Mvh Jenny

sarae
0

här brukar hills kitten vara ett bra godis alternativ. Gå in i en djuraffär å säg att du ska byta foder till din katt/iller och gärna vill ha lite provpåsar för att testa om han gillar innan du bestämmer dig för vilket du ska köpa. Funkar alltid med risk för att du får med dig en hel kasse med gratis påsar ;) är det godis så spelar det inte så stor roll… så länge det inte e friskies, whiskas etc

Strumpan
0

ok, det var bra att veta, det ska jag göra. Tack

Mvh Jenny

illernettan
0

Här kommer innehållsförteckningen på engelska från Bandit Treats kyckling:

Chicken-by-products (organs only, including chicken liver) Chicken-by-product meal, corn, gelatinized flour, chicken, glycerin, high fructose corn syrup, wheat flour, phosphoric acid,salt, potassium sorbate and calciumpropoinate and citric acid and BHA.

Det enda jag hittar är fruktsocker och det kommer på sjunde plats. Så det är inte mycket i BT. Det jag kan tänka mig ger lös mag är grönsakerna. Det är aldrig bra att ge mycket godis vad det än innehåller.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

annars funkar det väldigt bra med att ge tex en bandit som du delat till 4-5 delar. Godis är nog nyckeln till att han ska inse att han tjänar på att gå på lådan! ge honom inget godis vid andra tillfällen utan vänta tills du tvingat honom att gå på lådan- då ska du ge massor med beröm och en liten godisbit, om det så bara är en pytteliten bit så kommer han uppskatta den!

Sajtvärd på Iller.ifokus