Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 674 ggr
UlrikaD
0

Att ge medicin

Har ju fått Prednisolon till Grizzly och Lurvas och det var ju inga problem att få i dem ifall man blandade ut det med laktosfri grädde.

Men de ska ju ha medicin två gånger per dag framöver, det blir ju en jäkla massa grädde. Även ifall man inte tar jättemycket åt gången så måste ju ändå tabletterna blandas ut så det inte blir smulor av det.

Vill ju inte att de ska dö för att jag har matat ihjäl dem med grädde istället direkt….

Hur gör ni andra som ger era illrar medicin långsiktigt?

emoflickan
0

Bilbo o Albin kunde jag bara ge tabletten direkt, höll dom på rygg, öppnade munnen o droppade in tabletten långt bak på tungan o så svalde dom. Tjabo får panik pom jag gör så, så med honom får jag blanda med vetegroddsolja, det gjorde jag med gimli i början oxo men han började tycka att det smakade äckligt iaf..nu kör jag med lite gräde morgon & kväll, allt annat jatg försökt med spyr han upp. Nu funkar det fint och han mår inte dåligt när jag ger honom medicinen, det är det viktigaste, han får iallafall en bra tid den tid han har kvar.

Sara
0

Jag krossar tablettbiten med en tesked till pulver och ger med max en tesked grädde om ens det.

Sara

Loveferrets
0

Jag gav oxå Mira det med grädde, iofs bara en gång om dan men de viktigast e att få i dom medicinen så ge dom väldigt lite utav grädden bara, typ som en fingnagel.

JossanH
0

jag gjorde som så att jag blandade med vetegroddsolja i bland men oftast gjorde som jag Hanna och bara tpg ett grepp bakom huvudet och smög in ett finger i mungipan och bara släppte tabletten ner i halsen så han så svalde. Gick snabbt plus att Dexter i stort sett aldrig hann känna smaken då han fick någon droppe olja efter. Då slapp man mosa (lyckades ju aldrig få i allt då) och ge så mycket godis till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Jag brukar också oftast bara ge den direkt, fick in knixet rätt så snabbt. In, svälj. Ibland krossar jag dock tabletten, tar ett par droppar olja/grädde på fingret, doppar det i pulvret och låter Maja slicka i sig - på rygg, för då riskerar man inte att det skvätts bort, utan skvätter istället in i munnen Flört

UlrikaD
0

Tack för alla tips! Nu har jag lite att variera mig med.

Grejen är att jag vill inte stoppa in direkt för det är inte bara en tablett och då blir det så jobbigt för dem.

Känns lättare ifall de kan få slicka i sig själva. Utan att dö av en grädd-chock på köpet förstås.

Hayley
0

jag smulade sönder tabletten mellan 2 teskedar sedan blandade jag med lite allt möjligt, ibland med grädde, ibland med vetegroddsolja och ibland med vitaminpasta =) ombytte förnöjjer ;)

HannaM
0

Vet att Elliotts bröder ätit med a/d mat. När jag provade att ge elliott piller för ett tag sedan blötte jag upp torrfoder och rörde ner det i.

bond-bina
0

För att få bort den skarpa annorlunda smaken av tabletten så tog jag mortel och pulvriserade först tabletten. Därefter blandade jag med en aning kattmalt, som har mycket smak, och spädde sen ut med en gnutta kattgrädde för att få en mer slickvänlig konsistens.

LiselottLindell
0

#4. Jag har läst någonstand att olja kan hämma effekten av medicinen vet inte hur testat det är men kan vara bra o ha i tankarna.

mandariiin
0

Jag krossade oxå mellan två teskedar och blandade sen "pulvret" med en klick laktosfri grädde. Klicken var ungefär lika stor som min lillfinger nagel.