Frågor inom vacination
Har några frågor inom vacination
Vilket vacin är bäst för illrarna?
Hur ofta ska illrarna ha spruta?
en gång per månad eller en gång per år?
Hoppas nån kan svara på dom viktiga frågorna.

Det vaccin som ska användas till illrar är Febrivac Dist.
Det ges en gång per år, första gången när illern är över 10v gammal.
Okej. Om man vill börja med vacin nu går det med sånt då?
Man kan vaccinera sin iller när man känner för det.
Men att har man en iller som är under 10 veckor så behöver man vaccinera 2 gånger. Men väntar man till efter 10 veckor så räcker det med 1 vaccination.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
okej men jag har illrar som är 1 och 2år
Då är det bara att vaccinera dem.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#4 Då ska de ha en varsin spruta nu och en varsin till om ett år osv.
okej!
Någon som vet exakt hur länge ett vaccin räcker? Man ska ju vaccinera en gång per år. Men hur länge håller det exakt? Är en iller oskyddad om man vaccinerar en månad senare osv?
#9 Nja.. Man bör väl försöka hålla rekomendationen på ett år, men får jag gissa så går det inte ut prick på datumet ifall man skulle bli aningen sen ;) Avi är en månad sen nu, men ska få sin spruta efter nyår, men jag är rätt säker på att hon är skyddad än.
Förra vaccinet gavs ju vartannat år, men med nya så måste det ju till studier och tester för att säkerstäla att det går, och än har det inte hänt på detta, men det kanske kommer.
Paulina
#9 De hade väl gjort någon studie på att gamla vaccinet och sett en god mängd antikroppar efter 4 år om man slutade vaccinera- men ändå var ju rekomendationerne vartannat år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
vad är det för skillnad på det gamla och det nya då?
Förutom att man ska vaccinera varje år med det nya?
#12 Det gamla tillverkas inte längre :)
Sedan så verkar det nya "vänligare" gällande reaktioner. Vet ett flertal illrar som blev dåliga av det gamla vaccinet- en som nästan dog, men har bara hört om någon lättare reaktion med det nya.
även om en iller klarat 10 vaccinationer så kan man aldrig vara helt säker på att 11e gången kommer gå bra så därför bör man alltid vänta en halvtimme hos veterinären efter en vaccination för att vara på säkra sidan. Detta gäller både gamla och nya vaccinet. Men som sagt- hört om många fler som fått problem med det gamla.
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej :)