Ett par frågor..
Hejhopp!
Hade ett par frågor om vår kära iller!
1. Hans päls börjar bli lite gulaktig, vad beror detta på?
2. Han har blivit jätte tjock och kommer inte in i sitt lekrör ens en gång längre. Är det pga att det är vinter eller äter han för mkt?
3. Hur viktigt är det att ALLTID ha mat tillgänglig. Tänker mest på när man är iväg en kväll eller något ifall man alltid ska ta med mat då?
4. Och en sista fråga är att man hört att illrar darrar ibland. Men ibland tycker jag han darrar jätte mkt så man blir nästan lite orolig.. Vad beror darrningarna på?
Tack på förhand!

1. Ar han ung sa beror det pa att han borjar komma in i brunst. Da kommer kulorna ner snart och han kan borja lukta mer ocksa.
2. Han ar bara vinter-fet ;) Han kommer tappa all vikt till sommaren igen.
3. Beror pa hur lange du ar borta. Jag brukar ta med mat om vi ar borta langre an tva timmar da mina brukar ata var tredje timme ungefar (torrfoder. Nar de far kott ater de mer sallan)
4. Han darrar for att fa igang kroppen. De flesta darrar ratt rejalt efter att de har sovit :)
// Amanda

Han är inte ung utan 4 ½ år :)
Kom på ännu en fråga och det är varför dom lägger sig platta mitt på golvet ibland? Ibland mitt i lek och ibland bara random..?
#2 Jag tror de är för att liksom gömma sig och se osynlig ut :) Eller så vilar han.
Skolans iller blev jättegulaktig när han blev sjukare av sig, vet inte om det var pågrund av sjukdom eller om han bara blev sån.

ska man bli orolig???

Vissa illrar tenderar att bli gulare. Jag har en hemma som växlar lite i färg på underullen. Just nu är han rätt gul.
Angående rultigheten, har han alltid varit vinterfet? Tidigare vintrar alltså? Om inte, hur känns buken? Mjuk och lös som fett eller hård, uppspänd eller med knölar i?

det är första vintern vi har honom, han är omplaceringsiller och vi har bara haft honom drygt ett halvår.. Buken är lös!

Mjukt och fluffigt utan knölar är helt klart att föredra framför uppspänt och knöligt så troligen är han bara vintertjock.
#3 ofta blir illrar betydligt gulare under brunstperioden än i vanliga fall och har illern binjureproblem så är det hormonella problem som uppstår och kan vara en anledning till att han blev påtagligt gulare när han blev sjuk.
Endel illrar blir dock gulare eller mer åt det orange hållet under vinterhalvåret :)
Vissa illrar darrar mycket innan de får igång kroppsvärmen ordentligt. är de väldigt smala och tunna brukar det ta längre tid än för illrar som har mer hull. Om de är tunna och har tappat mycket muskelmassa (vilket de brukar göra när de blir lite äldre) så känns ryggraden och benen ganska tydligt över skuldrorna. En iller kan vara tjock om magen men ändå "tunn". Pegasus är ett bra exempel på det. Han är väldigt tunn över skuldrorna men har fått en tjock mage nu över vintern.
Sajtvärd på Iller.ifokus