Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 683 ggr
elinn
0

Hårlös på hakan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trissan har börjat tappa päls på hakan och frågan är varför. Jag har inte sett henne gnida sig mot något och det verkar inte vara något som irriterar för har inte sett henne klia sig heller och jag får ta på det utan att hon sklingrar sig så det gör nog inte ont. Någon som sett något liknanade förut?

Jag har nu börjat badda med sårtvätt varje dag så få se om det hjälper. Funderar även på att smörja lite med försvarets hudsalva. Men eftersom det ser lite sårigt (irriterat) ut så vet jag inte om jag borde göra det. Någon som vet?

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite mera närbild…

Banankaka320
0

Allergi? Ramlat på golvet och "bränt" upp hakan? Blivit torr av snön? (fast jag tror jag läste ngnstans att ingen av dina illrar gillade snön? :) )

sarae
0

inga utslag av något slag? Personligen skulle jag nog badda med alosollösning, om det verkar "vätskat", då det har en uttorkande effekt. Mild kortisonsalva om det är utslag, men då finns risken att hon slickar i sig det, är lite osäker på hur bra det är.

Sara
0

Det första som slår mig är svamp. Det andra en inflammation av något slag. Ser lite svullet ut och det är ganska så rött.

Sara

JossanH
0

#4 tänkte precis samma sak- ser lite svullet ut.
Hon kan inte ha någon inflammation i hakan eller i munnen som vandrat ut mot hakan? Kolla egenom munhålan ordentligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 5 Ja, det kan vara en infektion i en tand som spridit sig. Har man riktig otur kan det bli både hjärt och hjärnproblem om det sprider sig.

Sara

Madde
0

#0: Håller tummarna att det inte är något för allvarligt. kram

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

elinn
0

Shit vad ni skrämmer mig!

Det är inte "vätskat" alls, snarare tvärtom - snustorrt. Jag kan inte se något i munnhålan som verkar vara orsaken. Kan jag ändå prova med alsollösning eller är det inte bra om det är torrt, med tanke på att det torkar ut?

#6 Om det skulle vara infektion i en tand, borde jag inte se infektionen då eller kan den finnas utan att det syns? Och medför inte det svårigheter att tugga och äta? Några sånna problem kan jag inte se, hon äter precis som vanligt.

Kan jag testa med Försvarets hudsalva eller kortisonsalva, vilket är att föredra?

Är i Stockholm hela dagen imorgon men ska försöka få lite tid över till att iaf ringa veterinären och så får jag hålla koll under helgen och se hur det utvecklar sig.

JossanH
0

#8 hmmm, jadu, det känns lite som att det skulle vara på plats med ett veterinärbesök, eller som sagt- iaf rådfråga en.
Jag tror även lite på någon form av eksem.. Jag vet att det finns ett "problem" som många kvinnor får där huden runt munnen, och då framförallt hakan, blir väldigt torr men att det ändå bildas som små finnar i det torra.. Det är väl som någon sorts eksem antar jag. och vet inte helt vart jag vill komma med det.. men, men.
Hoppas du får bra svar i morgon!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Lycka till när du pratar med vett imorron, hoppas de inte e nått allvarligt,

Sara
0

# 8 Jo, det borde ju göra ont och ev vara så nått tycker man att du borde du se ifall det är en tand.

Sara